۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
تاثیرپذیری مشاغل مختلف از هوش مصنوعی چقدر است؟

مهمترین نگرانی‌ها از تاثیر هوش مصنوعی بر شغل‌های موجود است جایی که بسیاری می‌پرسند آیا شغل آنها تحت تاثیر رشد این تکنولوژی قرار می‌گیرد؟

فردای اقتصاد - سال ۲۰۲۳ را باید سال چت‌بات‌های هوش مصنوعی نام گذاشت که با ظهور چت جی پی تی باعث انقلابی در حوزه تکنولوژی شده است با این حال نگرانی‌هایی در زمینه تاثیر این تحول تکنولوژیک وجود دارد. 

اینکه چت‌بات‌ها بتوانند با مدلی انسانی به پرسش‌ها پاسخ دهند نوع تعاملی بود که پیش از این کاربران در مواجه با سرویسهای مشابه آن را در سطح گسترده تجربه نکرده بودند. 

مهمترین نگرانی‌ها از تاثیر هوش مصنوعی بر شغل‌های موجود است جایی که بسیاری می‌پرسند آیا شغل آنها تحت تاثیر رشد این تکنولوژی قرار می‌گیرد؟

نگرانی‌ها از تاثیر هوش مصنوعی حتی باعث حضور بازیگر پرسروصدای این روزها یعنی OpenAI در کنگره آمریکا هم شد و سم آلتمن بنیانگذار این شرکت که سازنده ChatGPT است خود خواستار قانونگذاری در این زمینه شده است. 

کارشناسان معتقدند که باید ریسک‌ها و فرصت‌های هوش مصنوعی را در کنار هم قرار داد و تصمیم‌هایی برای رسیدن به نقطه تعادل در این زمینه گرفت. ( در همین زمینه بخوانید: با شمشیر دو لبه هوش مصنوعی چه باید کرد؟ ) 

شرکت اوپن ای آی اخیرا تحقیقی انجام داده که تاثیر چت‌بات‌های هوش مصنوعی را بر بازار کار ارزیابی کند. 

هدف اوپن ای آی دریافت این موضوع بوده که تکنولوژی GPT بر کدام مشاغل تاثیرپذیری بیشتری می‌گذارد. 

 بیشترین و کمترین تاثیر از تخریب خلاق هوش مصنوعی

در میان شغل‌هایی که ۱۰۰ درصد تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار می‌گیرند می‌توان به حسابداران، مشاوران حقوقی، روزنامه‌نگاران، نویسندگان،  ریاضیدانان، تحلیل‌گران مالی و طراحان وب سایت اشاره کرد. 

شغل‌های مهندسی بلاکچین ۹۷ ، تحقیق ۸۴ و متخصص پی آر ۸۰ درصد تحت تاثیر این فناوری قرار می‌گیرند. 

در این میان شغل‌هایی که در آنها تکرار یکسری وظایف وجود دارد مثل تحلیل دیتا بیشتر در ریسک قرار گرفتن در معرض این تحول هستند. 

همچنان که پیش‌بینی می‌شود شغل‌هایی در زمینه تحلیل و پردازش اطلاعات نیز در معرض تاثیرپذیری بالایی از تحول هوش مصنوعی هستند. 

اما در مقابل کدام شغل‌ها کمترین تاثیر را می‌پذیرند. ورزشکاران، شغلهای خدماتی مثل تعمیرکاران و همچین  فرش فروشان و کافه داران و آرایشگرها کمترین تاثیرپذیری را خواهند داشت. 

در این میان مشاغل دستی در حوزه‌های صنعتی، معدن و کشاورزی نیز در برابر موج هوش مصنوعی نسبتا مصون خواهند بود. 

همچنین این تحقیق نشان میدهد که مشاغلی که امروز به دلیل مدارک بالاتر حقوق بالاتری هستند تحت تاثیر قابل توجهی قرار می‌گیرند. در همین حال تاثیرپذیری چت جی پی تی و محصولات مشابه بر بازار کار به فاکتورهای متعددی بستگی دارد از جمله طبیعت شغل و ظرفیت هوشمندسازی آن. 

با توجه به رشد هوش مصنوعی این تحقیق انتظار دارد که نتایج تاثیرپذیری هوش مصنوعی بر مشاغل را به تدریج شاهد باشیم. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار