۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۴
سواد اقتصادی/ متنوع سازی دارایی یعنی چه؟

حتما این ضرب المثل را شنیده‌اید که نباید تمام تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت اما این موضوع در مورد سرمایه‌گذاری چطور معنی پیدا می‌کند؟

فردای اقتصاد: اگر این حقیقت را می‌دانستید که ارزش پول در ماه آینده سقوط خواهد کرد، با خرید انواع دارایی‌ها، از سهام گرفته تا فلزات گرانبها، به سرعت از شر تمام سپرده‌های بانکی و پس‌انداز نقدی خلاص می‌شدید. به همین ترتیب، اگر می‌دانستید سقوط قیمت‌ها در راه است، دقیقا برعکس عمل می‌کردید و قبل از وقوع، دارایی‌های مختلف را می‌فروشید. فقط یک مشکل وجود دارد. شما هرگز نمی توانید 100٪ مطمئن باشید؛ هیچکس نمی‌تواند. برخی از اقتصاددانان ادعا می کنند که می توانند آینده را پیش‌بینی کنند و پشت مدل‌های مختلف استراتژی و غیره پنهان می‌شوند.

هر زمان که چنین ادعاهایی شنیدید، این آزمایش ساده را امتحان کنید. یک: نام آن شخص را در گوگل جستجو کنید؛ احتمالاً با چندین پیش‌بینی سناریو مواجه خواهید شد. دو: بررسی کنید که کدام‌ها را درست و کدام‌ها را اشتباه کرده است. سه: محاسبه کنید که مجموعاً سابقه پیش‌بینی‌ها چقدر خوب است. احتمالاً در آخر کاملاً ناامید خواهید شد. یک سوال مهم مطرح می شود: آیا بهتر است یک استراتژی بر اساس آنچه کسی در اینترنت پیش‌بینی کرده است بسازید یا یک استراتژی دست‌وپا کنید که به شما امکان دهد در محدوده وسیعی از سناریوها روی پای خود بایستید؟ امیدوارم موافق باشید که گزینه دوم منطقی‌تر است و این همان چیزی است که متنوع‌سازی می‌گوید. محدودیت‌های خود را در نظر بگیرید و آن‌ها را به بخشی از استراتژی تبدیل کنید. به انواع سناریوها و احتمالات فکر کنید. از دانش و تحصیلات هم استفاده کنید، اما هرگز تصور نکنید که می توانید آینده را پیش‌بینی کنید، انسان ها در این مورد بسیار بد عمل می‌کنند. در عوض، یک: درباره همه انواع دارایی‌ها چیزهایی یاد بگیرید. دو: سعی کنید برخی اصطلاح‌ها و مفاهیم اصلی اقتصاد را فرابگیرید. سه: اصول اولیه آمار را بشناسید؛ مثلاً احتمالات و غیره. چهار: کمی زمان صرف مطالعه تاریخ اقتصادی، متفکران اقتصادی و غیره کنید و از همه مهمتر، پنج: همیشه تصمیم نهایی را خودتان بگیرید.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    خوب بود

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار