۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۹
تصمیم مهم امنیتی امارات

مقامات وزارت امور خارجه امارات عربی متحده اعلام کردند که پس از ارزیابی‌های گسترده درباره نیازهای امنیتی این کشور، تصمیم گرفته‌اند که از ائتلاف دریایی به رهبری ایالات‌متحده خارج شوند.

فردای اقتصاد: مقامات وزارت امور خارجه امارات عربی متحده اعلام کردند که پس از ارزیابی‌های گسترده درباره نیازهای امنیتی این کشور، تصمیم گرفته‌اند که از ائتلاف دریایی به رهبری ایالات‌متحده خارج شوند.

به گزارش الجزیره، خبرگزاری رسمی امارات « وَم »، روز چهارشنبه بیانیه وزارت خارجه این کشور را منتشر کرد که در آن آمده‌است: «در نتیجه ارزیابی‌های مداوم درباره همکاری‌های موثر امنیتی با همه شرکای خود، دو ماه پیش، امارات عربی متحده از «ائتلاف نیروهای دریایی» خارج شده‌است.»

ابوظبی با این حال تاکید کرد که به مشارکت دیپلماتیک و ادامه گفت‌وگوها برای ارتقا امنیت و ثبات متعهد است، همانگونه که امنیت دریانوردی را در سواحل خود تامین خواهد کرد.

این تصمیم، به عنوان نقطه عطفی در چشم‌انداز ژئوپولیتیک تلقی شده‌است، تصمیمی که پویایی‌ همکاری‌های بین‌المللی در زمینه تامین امنیت دریایی را تغییر خواهد داد.

مقر اصلی این ائتلاف دریایی در بحرین و فرماندهی آن بر عهده ایالات‌متحده است. هدف از تشکیل این ائتلاف مقابله با تروریسم و دزدی دریایی در در حوزه دریای سرخ و خلیج فارس عنوان شده‌بود.

بسیاری از مهمترین شاهراه‌های مهم و حیاتی جهان، در این منطقه واقع شده‌اند. امارات متحده عربی که در نقطه‌ای استراتژیک قرار دارد و ساحل آن محل عبور و مرور کشتی‌های تجاری است. این کشور همچنین نقش مهمی در این ائتلاف دریایی به فرماندهی آمریکا ایفا می‌کرد.

این ائتلاف که در سال ۲۰۰۱ میلادی راه‌اندازی شد در ابتدا ۱۲ عضو داشت اما امروز شامل نیروهای ۳۴ کشور است.

واکنش آمریکا

در واکنش به این تصمیم امارات، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در بحرین روز چهارشنبه دهم خرداد گفت که امارات متحده عربی، شریک ائتلاف امنیت دریانوردی در خلیج‌فارس است.

سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در بحرین در پاسخی کتبی به پرسش خبرنگاران گفت: «باید از امارات متحده عربی بپرسید. ولی چیزی که به طور قطعی می‌توان گفت، این است که امارات متحده عربی، شریک ائتلاف امنیت دریانوردی است و از این نظر، هیچ‌ تغییری صورت نگرفته است.»

او اضافه کرد: «در این مورد که شرکای ما تا چه اندازه مشارکت می‌کنند، خودشان بهتر می‌توانند بیان کنند.»

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار