۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۳
چالش‌های تامین برق در صنعت آلومینیوم

به علت مشکل کمبود برق هم اکنون صنعت آلومینیوم در کشور با کاهش حدود یک‌هزار تنی نسبت به برنامه مواجه است.

به گزارش فردای اقتصاد، تورج زارع در بازدید اصحاب رسانه از کارخانه تولید آلومینا، با توجه به محدودیت‌های مصرف برق در بخش تولید آلومینیوم گفت: با توجه به کاهش مصرف برق طی ۳ ماه گذشته به‌صورت ماهانه حدود ۳۰۰ تن با کاهش تولید آلومینیوم مواجه شدیم.

وی در مورد چالش‌های تامین برق صنایع، افزود: از خرداد ماه سال جاری با چالش برق‌ مواجه هستیم و همچنان  این مشکل به صورت کامل حل نشده است و نمی‌توانیم از ظرفیت برق به‌طور کامل استفاده کنیم.

مدیر عامل شرکت آلومینای ایران ادامه داد: در بخش تولید آلومینا کاهش مصرف برق موجب شد نتوانیم به برنامه مدنظر دست یابیم اگرچه به علت برنامه‌هایی که در سال گذشته تدارک دیده بودیم. در تولید آلومینا نسبت به سال گذشته ۱۶۰۰با افزایش تولید ۱۶۰۰تنی مواجه شدیم.

به گغته وی، برنامه شرکت در سال جاری تولید ۲۵۰ هزار تن آلومینا است و تا پایان مرداد امسال ۱۶۶ هزار تن تولید هیدرات داشته‌ایم که تقریبا معادل ۹۷ هزار تن تولید آلومینا است.

زارع تصریح کرد: در بخش تولید آلومینیوم نیز تا پایان مرداد امسال حدود ۱۵ هزار تن فلز آلومینیوم تولید شده است که امید است در نیمه دوم سال تولید افزایش یابد اگرچه در زمستان نیز با مشکل تامین گاز برای تولید بخش آلومینا مواجه خواهیم بود.

وی در مورد توقف تولید در معدن تاش افزود: این معدن در استان سمنان‌ یکی از بهترین معادن از نظر کیفیت است و موجب شد ما بتوانیم خوراک با  کیفیت تولید کنیم،   برای تامین ماده اولیه (بوکیست) تقریبا یک میلیون تن طی سال‌های اخیر از معدن تاش استخراج شده بود که با توجه به مسائل زیست محیطی این معدن تعطیل و تولید در آن متوقف شد.

واردات بوکسیت با کیفیت از ترکیه

مدیرعامل آلومینای ایران با بیان اینکه یکی از چالش‌های ما تامین بوکسیت با کیفیت است، افزود: از این رو هم اکنون مجبور به واردات بوکسیت با کیفیت از کشور ترکیه هستیم و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد خوراک مورد نیاز خود را از این کشور تهیه می‌کنیم و این در حالی است براساس بررسی‌های انجام شده توسط دانشگاه‌های مختلف، هیچ آزمایشی که نشان دهد این معدن آلاینده است وجود نداشت البته پیگیری‌های نیز برای باز شدن این معدن انجام شده که امیداست به نتیجه برسد.

وی تصریح کرد:  برنامه تولید امسال شرکت تولید ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تن فلز آلومینیوم است که از این میزان تنها برای حدود  ۴۰ درصد امکان صادرات  در کشور وجود دارد.

زارع با اشاره به تولید حدود ۴۰ هزار تن شمش آلومینیوم در سال از سوی شرکت آلومینای ایران خاطرنشان کرد: همچنین برنامه سالانه شرکت نیز حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تن صادرات این محصول است.

رفع مشکلات بانکی ناشی از تحریم‌ها با تهاتر

وی با بیان اینکه بخش از مواد اولیه صنعت آلومینیوم وارداتی است، گفت: با توجه به مشکلات بانکی ناشی از تحریم‌ها برای تامین مواد اولیه در صنعت آلومینیوم تهاتر انجام می‌دهیم به‌طوری که شمش آلومینیوم را می‌دهیم و در مقابل مواد اولیه این صنعت را وارد می‌کنیم

مدیرعامل آلومینای ایران در رابطه با نقش شرکت‌های دانش بنیان در بخش معادن افزود : سعی کردیم در حوزه تامین قطعات، تجهیزات شرکت را بومی‌سازی کنیم  از این رو  شرکت‌های دانش بنیان با ما همکاری می‌کنند و تامین قطعات مورد نیاز شرکت ما را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به وضعیت اکتشافات تصریح کرد: شرکت ما در بخش اکتشافات نیز طی ۶ سال گذشته خوب عمل کرده است و با توجه به دغدغه تامین بوکسیت اکتشاف یکی از اولویت‌های ما است.

زارع با بیان اینکه ذخایر بوکسیت ما حدود ۸ میلیون تن بود، گفت: با توجه به اکتشافات طی سال‌های گذشته ذخایر بوکیست ما به ۴۰ میلیون تن افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت تولید ۷۰۰ هزار تن آلومینیم برخوردار هستیم، تصریح کرد: برای تولید ۷۰۰ هزار تن فلز آلومینیم باید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن پودر آلومینیوم داشته باشیم  که فقط ۲۵۰ هزار تن آن را تولید می‌کنیم و تقریبا بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن را باید از طریق واردات تامین کنیم که برای آن حدود ۷۰۰ میلیون دلار باید ارز از کشور خارج شود.

تولید آلومینا با عیار بالا از سنگ معدن موجود در کشور

مدیرعامل آلومینای ایران با بیان اینکه به غیر از خروج ارز از کشور تامین آلومینا از بازارهای جهانی مشکل است، گفت: بوکسیت کم عیار در معادن ما به وفور وجود دارد به طوریکه که حدود ۷۰ میلیون تن بوکسیت کم عیار وجود دارد اما  یکی از مسایلی که در دستور کار ما قراردارد،   این است که از بوکسیت کم عیار،   پودر آلومینا با عیار بالا تولید کنیم و براین اساس برای تولید این محصول پروژه ای  را با چینی‌ها آغاز کرده‌ایم و فاز اول این کار مثبت بوده و امیدواریم در فاز دوم نیز نتیجه مثبت شود تا بتوانیم آلومینا مورد نیازمان را از بوکسیت کم عیار موجود در کشور تولید کنیم.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار