۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
پیوند رسمی سعودی‌ها و هاشمی‌ها

پیش‌بینی می‌شد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی که عملا قدرت را در عربستان در دست دارد در این مراسم شرکت کند، اما او به امان نرفت.

فردای اقتصاد: شاهزاده حسین، میراث‌دار تاج و تخت سلطنت در اردن، دیروز در مراسمی مجلل، با حضور برخی از پادشاهان و مقامات بلندپایه کشورهای جهان، با دختر یکی از سرشناس‌ترین و پرنفوذترین خانواده‌های خاندان سعودی ازدواج کرد. به این ترتیب خاندان هاشمی که تاج و تخت را در اردن در اختیار دارند به طور رسمی با خاندان سعودی، خاندان حاکم بر عربستان، خویشاوند شدند.

به گزارش سی.‌ان.‎ان، از بریتانیا شاهزاده ویلیام و شاهدخت کاترین، شاهزاده و شاهدخت ولز، از ایالات‌متحده، جیل بایدن، بانوی اول و همینطور ۱۴۰ مهمان دیگر در قصر زهران شهر امان، پایتخت اردن حاضر شدند تا شاهد مراسم ازدواج شاهزاده حسین بن عبدالله دوم، ولیعهد ۲۸ ساله این کشور با رجوه آل سیف، از خاندان مشهور هفت سدیری آل سعود باشند.
 

عروس در کنار کوچکترین برادر داماد، شاهزاده هاشم بن عبدالله
عروس در کنار کوچکترین برادر داماد، شاهزاده هاشم بن عبدالله




 خاندان سدیری یا هفت سدیری‌ها یکی از مشهورترین، پرنفوذترین و قدرتمندترین خاندان آل سعود به شمار می‌روند. ملک فهد و ملک سلمان (پادشاه کنونی) از سدیری‌ها به شمار می‌روند.
سدیری‌ها شامل هفت برادر از ۴۵ پسر ملک عبدالعزیز، نخستین پادشاه سعودی از حصه سدیری، یکی از همسران او هستند. عبدالعزیز بیشترین تعداد پسر را در مقایسه با دیگر همسرانش از حصه سدیری داشت.

رجوه آل سیف، یعنی عروس، از طریق مادر با خاندان سدیری، که محمد بن سلمان نیز جزو آن است نسبت خویشاوندی دارد.

رهبران غربی که همواره از اردن حمایت کرده‌اند، امیدوارند که این پیوند، یعنی پیوند بین خاندان هاشمی و خاندان سعودی بتواند اتحادهای منطقه‌ای و جهانی را تقویت و به برقراری ثبات و آرامش بیشتر در منطقه آشوب‌زده خاورمیانه کمک کند.

پیشتر پیش‌بینی می‌شد از آنجا که خاندان هاشمی، خاندان سلطنتی اردن، در به نمایش گذاشتن ثروت خود محتاط هستند، این مراسم، مراسم چندان مجللی نباشد اما این پیش‌بینی‌ها با واقعیت همخوانی نداشت.

پیوند رسمی سعودی‌ها و هاشمی‌ها


شاهزاده حسین، که ۲۸ سال سن دارد، سال ۲۰۰۹ میلادی رسما به عنوان ولیعهد اردن معرفی شد. رجوه آل سیف، و شاهزاده حسین هر دو متولد سال ۱۹۹۴ میلادی هستند. حسین متولد ۲۸ ژوئن و رجوه متولد ۲۸ آوریل است، رجوه دقیقا دو ماه از همسرش حسین زودتر به دنیا امده است.

شاهزاده حسین دبیرستان خود را در سال ۲۰۱۲ در آکادمی سلطنتی اردن به پایان رساند، لیسانس خود را در سال ۲۰۱۶ در رشته تاریخ بین‌الملل از دانشگاه جورج تاون ایالات‌متحده گرفت و در سال ۲۰۱۷ نیز از آکادمی نظامی سلطنتی سندهرست بریتانیا فارغ التحصیل شد. او اکنون در ارتش اردن، مسئولیت دارد.


پیوند رسمی سعودی‌ها و هاشمی‌ها

رجوه آل سیف هم دبیرستان خود را در عربستان به پایان رساند و سپس برای تحصیل به دانشکده معماری دانشگاه سیراکیوس آمریکا رفت. او همچنین از موسسه فَشن (مد) و طراحی و محصولات جانبی لس‌آنجلس، واقع در ایالت کالیفرنیا که یک کالج خصوصی است، مدرک گرفت و سپس در همانجا در زمینه معماری مشغول به کار شد.

این ازدواج راه را برای پادشاهی حسین هموار می‌کند. شماری از مقامات دولت اردن و آگاهان می‌گویند با این ازدواج خیال ملک عبدالله دوم از امنیت و ثبات کشورش راحت‌تر خواهد شد.

ملک عبدالله در سال ۲۰۰۴ حمزه، برادر ناتنی‌اش را از مقام ولیعهدی برکنار کرد. حمزه بعدها متهم شد که با حمایت‌های خارجی تلاش کرده تا ملک عبدالله دوم را برکنار و خود به تاج و تخت برسد. بسیاری عربستان را متهم به دست داشتن در این توطئه کردند. حمزه اکنون در زندان به سر می‌برد.

اردن بر خلاف دیگر کشورهای منطقه و برخی همسایگانش در یک دهه اخیر، شاهد ناآرامی و سقوط و ظهور دولت‌ها و پادشاهان جدید نبوده‌است.

اردن برای اداره اقتصاد خود به شدت به کشورهای غربی وابسته ‌است و به طور سرانه بیشترین کمک را از این کشورها دریافت می‌کند. ناظران امیدوارند این پیوند بتواند روابط اردن با عربستان سعودی، یکی از قدرت‌های منطقه که در مرزهای جنوبی اردن واقع شده‌است را بهبود بخشد.

پیش‌بینی می‌شد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی که عملا قدرت را در عربستان در دست دارد در این مراسم شرکت کند، اما او به امان نرفت.

بن سلمان آخرین بار سال گذشته و پس از یک دوره پرتنش در روابط امان-ریاض به اردن سفر کرد تا امیدها برای بهبود روابط دو طرف و همچنین کمک‌های مالی گسترده عربستان به اردن افزایش یابد.
 

عروس در کنار ملکه رانیا، همسر فلسطینی‌تبار عبدالله دوم، پادشاه اردن
عروس در کنار ملکه رانیا، همسر فلسطینی‌تبار عبدالله دوم، پادشاه اردن





برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
یک ازدواج کاملا دیپلماتیک

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار