۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
پیش‌ بینی بورس فردا ۱۳ خرداد ۱۴۰۲

به نظر می‌رسد که پس از روزهای منفی بورس در هفته‌ای که گذشته، فردا شرایط بهتری را برای بورس تهران شاهد باشیم. پیش‌ بینی‌ها از بورس فردا چه می‌گویند؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس در هفته‌ای که گذشت با کاهش نماگرهای اصلی خود مواجه شد و به طور کلی شرایط به جز یک روز، برای خریداران سهام مساعد نبود و فروشندگان در اکثر روزها قدرت بیشتری را از خود به نمایش گذاشتند. طی هفته جاری شاخص کل بورس با کاهش بیش از ۳ درصدی همراه بود و شاخص هم‌وزن نیز بیش از ۳.۵ درصد از ارتفاع خود را از دست داد و کاهش ارزش معاملات خرد سهام به زیر ۱۰ هزار میلیارد تومان نشان از روزهای کم‌رمقی در بازار سهام داشت. ایجاد ابهامات جدید سیاسی و اضافه شدن آن به ابهامات اقتصادی و سیاستگذاری در کنار کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی موجب شد که بورس تهران نتواند کار خاصی را از پیش ببرد و مسیر صعودی گذشته فعلا تکرار نشود. شاخص کل بورس در روز چهارشنبه نیز با ثبت یک کاهش ۰.۷۶ درصدی کار خود را به پایان رساند و به محدوده ۲.۲۷۱ میلیون واحدی رسید که البته در دقایق پایانی با بهبود تقاضا توانسته بود بخش اندکی از عرضه‌ها را پوشش دهد. شاخص هم‌وزن نیز که اخیرا در روزهای سرخ بورس عملکرد ضعیف‌تری از خود به نمایش می‌گذارد، کاهش ۱.۰۸ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد سهام نیز در آخرین روز کاری هفته عدد ۹۱۹۹ میلیارد تومان را ثبت کرد و شاهد خروج پول ۹۴۶ میلیارد تومانی از چرخه معاملات سهام از سمت کدهای حقیقی بودیم.

اگرچه طی هفته گذشته شرایط برای اهالی بازار سرمایه به خوبی انتظارات پیش نرفت و اکثر روزها شاهد کاهش نماگرهای بازار بودیم، اکنون به دلیل برخی اتفاقات، مسیر بازار سرمایه در هفته نیمه تعطیل پیش رو می‌تواند بهبود داشته باشد و رنگ سبز را به نقشه بورس تهران برگرداند. در ادامه با بررسی شرایط موجود و نگاهی به مسیر تکنیکالی شاخص کل بورس، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

چرا بورس قدرت صعود ندارد؟

برخی شرایط و ابهامات در هفته‌های گذشته باعث شده بود که فروشندگان همچنان رفتن را به ماندن ترجیح دهند.  صعودی قدرتمندی که از ابتدای اسفند ماه سال گذشته شروع شد توانست بخش قابل توجهی از جاماندگی بازار سهام نسبت به بازارهای موازی را جبران کند و قیمت بسیاری از نمادها رشد خوبی را تجربه کردند و از آنجا که همواره صعودها با اصلاحات مقطعی همراه هستند، پیش بینی می‌شد که بورس تهران نیز به مرور این روند اصلاحی را طی کند. ابهاماتی از جمله مشخص نبودن خط مشی سیاستگذاری اقتصادی در کشور، نرخ خوراک صنایع، تلاطم سیاستگذاری در بورس کالا، تداوم سیاست‌های کنترلی و دستوری و... نیز هرکدام به شکلی مانع از تداوم روند صعودی قدرتمند بورس می‌شود.

بازارهای جهانی به یاری بورس می‌آیند؟

طی هفته‌های گذشته، بازارهای جهانی اغلب شاهد روزهای سختی بودند و کامودیتی‌ها اکثر به صورت روزانه با کاهش قیمت‌های خود کار را برای بورس تهران نیز سخت‌تر می‌کردند. این موضوع دلایل مختلفی داشت که عمده آن‌ها به افزایش انتظار برای تداوم سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو، نگرانی بابت سقف بدهی آمریکا و همچنین آمار ضعیفی بود که از اقتصاد چین منتشر می‌شد. با این حال اما به نظر می‌رسد که اکنون شرایط کمی تغییر کرده باشد و روز گذشته شاهد رشد نسبتا خوبی در قیمت کامودیتی‌ها بودیم به طوری که در زمان نگارش این گزارش، طلا به ۱۹۸۰ دلار رسیده، نفت بار دیگر به بالای ۷۵ دلار افزایش یافته و مس نیز با رشد نسبتا خوبی نزدیک به ۸۴۰۰ دلار نوسان می‌کند. از این رو می‌توان انتظار داشت که بورس فردا به خصوص در گروه‌های بزرگ و کامودیتی‌محور بتواند با تقاضای بهتری همراه شود.

مهم‌ترین محرک رشد بازارها، کاهش ارزش دلار به دلیل تغییر انتظارات از تصمیم فدرال رزرو بود. چند روز پیش بود که بالا ماندن تورم و سخنان مقامات فدرال رزرو انتظار افزایش نرخ بهره در نشست دو هفته بعد را به حدود ۷۰ درصد رسانده بود اما امروز آمارهای ضعیف‌تر از انتظار بخش صنعتی آمریکا و اظهارات دو مقام فدرال رزرو درباره احتمال توقف سیاست انقباضی، این احتمال را به ۲۵ درصد کاهش داده است. از سمت دیگر ریسک عدم مصالحه بین کاخ سفید و کنگره نیز به حداقل رسیده. در شب چهارشنبه، مجلس نمایندگان با حداکثر آرا با پیشنهاد تعلیق افزایش سقف ۳۱.۵ تریلیون دلاری سقف بدهی دولت آمریکا تا سال ۲۰۲۵ موافق کرد. احتمالا این پیشنهاد جمعه شب در مجلس سنا که در اختیار دموکرات‌هاست تایید شود.

تکرار حمایت مهم تکنیکالی شاخص بورس؟

نگاهی به وضعیت تکنیکالی شاخص بورس نشان می‌دهد که این‌ نماگر مدتی می‌شود که از روند (کانال) صعودی خود خارج شده و مسیری خنثی را طی می‌کند. بنابراین اگر واقع بینانه تفسیر کنیم، فعلا نشانی از برگشت به مسیر صعودی دیده نمی‌شود. با این حال اما حمایت موجود در محدوده ۲.۲۵ میلیون واحدی تاکنون بارها مانع از ریزش بیشتر شاخص کل بورس شده و به نظر می‌رسد که با توجه به شرایط موجود این حمایت در بورس فردا نیز بتواند این شرایط را تکرار کند.

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده در بالا و همچنین شرایط تکنیکالی شاخص کل بورس، پیش بینی می‌شود که بورس فردا بتواند روز سبزی را سپری کند و البته شاهد قدرت بیشتری در گروه‌ها و نمادهای کامودیتی‌محور باشیم. البته به دلیل پایداری ابهامات سیاسی و اقتصادی و همچنین تعطیلی‌های هفته، معاملات متعادل اما این بار با رنگ سبز فعلا ادامه داشته باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار