۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴
خشم شدید اسراییل از افزایش احتمال توافق هسته‌ای

نتانیاهو و مقامات ارشد رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه، ۱۱ خرداد، با متهم کردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به «تسلیم شدن در برابر ایران» این نهاد و مدیرکل آن را محکوم کردند.

فردای اقتصاد: نتانیاهو و مقامات ارشد رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه، ۱۱ خرداد، با متهم کردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به «تسلیم شدن در برابر ایران» این نهاد و مدیرکل آن را محکوم کردند.

بیانیه‌های نخست‌ وزیر، وزیر دفاع و وزارت خارجه اسرائیل پس از آن صادر شد که آژانس روز چهارشنبه در گزارش خود بسته شدن پرونده سایت هسته‌ای «مریوان» را تأیید کرد. این گزارش در رسانه‌های غربی بازتاب داده شد و هنوز به‌ طور رسمی به نشست شورای حکام آژانس ارائه نشده است.

شماری از خبرگزاری‌های ایران از جمله خبرگزاری فارس، تسنیم و مهر پیشتر از مختومه شدن پرونده «مریوان» و همچنین رفع یک ابهام دیگر مرتبط با پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران یعنی غنی سازی 83 درصدی درپی مذاکرات دوره اخیر میان تهران و آژانس، خبر داده بودند.

بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه با ضبط یک کلیپ و همچنین در یک آیین نظامی مدعی شد: «من با تمامی اخبار ایران آشنایی دارم، یک پیام روشن و قاطع به ایران و جامعه بین‌المللی دارم: اسرائیل هر کاری را که لازم باشد خواهد کرد تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.»

مقامات ارشد اسرائیل مدعی هستند که آژانس «امتیازات ویژه» به ایران داده است. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در این زمینه آژانس را به کوتاهی در انجام وظیفه حرفه‌ای خود متهم کرد.

ژنرال گالانت روز پنج‌شنبه در سخنرانی در مقر این وزارتخانه در تل‌آویو گفت: «خطرات پیش روی اسرائیل در حال افزایش است». او افزود: «واقعیتی که ما در آن قرار داریم پیچیده است، اما اسرائیل و نهادهای امنیتی آن می‌دانند برای تضمین امنیت کشور چه کنند.»

همچنین وزارت خارجه اسرائیل در یک بیانیه نوشت: «مختومه ‌شدن پرونده (سایت) "مریوان" توسط آژانس بسیار نگران‌کننده است و توضیحات ارائه‌شده از سوی ایران در زمینه وجود مواد هسته‌ای در سایت، قابل اعتماد نبوده و از نظر فنی، امکان‌پذیر نیست».

در ادامه این بیانیه که حاکی از خشم شدید مقامات رژیم صهیونیستی از توافق اخیر ایران و آژانس است آمده: «ایران کماکان به آژانس دروغ می‌گوید و جامعه بین‌المللی را می‌فریبد و تسلیم شدن مدیرکل آژانس و نهاد او در برابر فشار سیاسی ایران بسیار ناامیدکننده است... که می‌تواند عواقب بسیار خطرناک داشته باشد و به ایران پیام اشتباه بدهد که می‌تواند به فریب جهان ادامه دهد... مختومه ‌شدن پروندده به این شکل، به اعتبار حرفه‌ای آژانس آسیب جدی وارد می‌کند.»

نخست ‌وزیر اسرائیل در سال ۲۰۱۹ در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از وجود سایت «مریوان» در نزدیکی شهر آباده در استان فارس خبر داده و از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته بود در این خصوص تحقیق کند.

آژانس تا لحظه تنظیم این خبر در برابر بیانیه‌های مقامات اسرائیل واکنشی نشان نداده‌است.

خشم اسرائیل از نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد و متهم کردن آن به «تسلیم شدن به ایران» ساعاتی پیش از آن بود که ران درمر، وزیر امور راهبردی و تساخی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در واشینگتن دیداری با محوریت مسائل ایران برگزار کردند.
کاخ سفید در پایان نشست سالیوان- درمر- هانگبی در یک بیانیه نوشت درخصوص «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی و همچنین همکاری نظامی ایران و روسیه» گفت‌وگو شد.

اما روزنامه «اسرائیل‌هیوم» در تل‌آویو که به دولت بنیامین نتانیاهو نزدیک است، روز ۱۱ خرداد در ارتباط با مأموریت دو مقام ارشد اسرائیلی اعزام شده به آمریکا گزارش داد دولت جو بایدن روی پیشبرد توافق عادی‌سازی اسرائیل و عربستان کار می‌کند تا از این راه اسرائیل را «به سکوت در برابر ادامه تلاش برای احیای برجام با ایران بکشاند».

بنیامین نتانیاهو در دوره اخیر به صراحت اشتیاق عمیق خود را برای دستیابی به عادی‌سازی رابطه اسرائیل با عربستان بیان کرده‌است.

یک مقام دفتر نخست ‌وزیری اسرائیل در مورد «خرید سکوت اسرائیل» برسر توافق احیای برجام از راه پیشبرد مذاکرات سیاسی میان اسرائیل و عربستان، به «اسرائیل‌هیوم» گفت اسرائیل «موضع خود را تغییر نداده و مدعی شد این رژیم از هر راه ممکن و در تمامی سطوح علیه هر تلاشی برای جلوگیری از دستیابی ایران به قابلیت‌های هسته‌ای اقدام می‌کند».

از سوی دیگر، سرهنگ ذخیره دنی سیترینوویچ، مسئول پیشین میز ایران در سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل و محقق کنونی امور ایران در مؤسسه مطالبات امنیت ملی تل‌آویو به «اسرائیل‌هیوم» گفت توان اسرائیل برای بازداشتن آمریکا از توافق احیای برجام با ایران محدود است.

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
حمله به ایران؛ موضوع دعوای شدید ترامپ و ژنرال بلندپایه
اکونومیست پاسخ داد: آیا توافق هسته‌ای جدید در راه است؟
آغاز روند تنش زدایی ایران و آمریکا؟
خبر مهم فارس و تسنیم از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار