۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۶
عربستان و روسیه چه نقشه‌ای برای نفت جهان دارند؟

عربستان از احتمال کاهش عرضه نفت سخن گفته و روسیه آن را رد کرده است. در این میان گفته می‌شود روسیه به تعمهدات خود برای کاهش عرضه پایبند نبوده و این خشم ریاض را به دنبال داشته است.

فردای اقتصاد: بالاخره بعد از هفته‌ها انتظار موعد برگزاری نشست اوپک و متحدانش فرا رسیده است. امروز نشست اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت در مقر این سازمان در وین برگزار شد و این نشست بدون برگزاری یک نشست خبری به پایان رسید. ظاهرا قرار است که تمام تصمیمات مهم فردا و با حضور روسیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت غیرعضو اوپک اتخاذ شود. این کشورها در مجموع اختیار ۶۰ درصد بازار نفت را در دست دارند و هر تصمیمی در نشست فردا می‌تواند بازار نفت را دستخوش تغییر کند. اما تا کنون سیگنال‌های مختلفی از سوی دو عضو بزرگ این گزوه یعنی عربستان و روسیه صادر شده است. 

وزیر انرژی عربستان اخیرا به معامله‌گران در بازار نفت هشدار داد و به طور تلویحی اعلام کرد که ممکن است این گروه عرضه نفت خود را در نشست روز یکشنبه کم کند. در مقابل الکساندر نواک، نماینده روسیه در اوپک پلاس گفته است که این گروه هیچ تصمیمی مبنی بر کاهش عرضه نخواهد داشت. در این گزارش همه اخبار مهم و برآوردها از نشست فردا را می‌بینید و می‌خوانید.

پیش‌بینی‌ها از تصمیم اوپک پلاس در نشست روز یکشنبه

چهار منبع از اوپک پلاس به رویترز گفته ‌اند که با وجود افت قیمت نفت به زیر ۷۰ دلار احتمالا این گروه در نشست فردا تصمیم جدیدی اخذ نکند. اما همه این چهار منبع احتمال اتخاذ یک تصمیم غیرمنتظره را رد نکرده‌اند. 

در این میان سه منبع اطلاعاتی دیگر به این خبرگزاری اعلام کرده‌اند که اوپک پلاس به دنبال کاهش یک میلیون بشکه‌ای عرضه است. اوپک‌پلاس در اکتبر سال گذشته به کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای در آوریل به کاهش ۱.۷ میلیون بشکه‌ای عرضه خود رای داد و در صورتی که در نشست فردا تصمیم به کاهش یک میلیون بشکه‌ای عرضه نفت گرفته‌شود مجموع کاهش تولید این گروه به ۴.۷ میلیون بشکه معادل ۴.۵ درصد تقاضای جهانی نفت خواهد رسید. 

گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده که تصمیم جدیدی اتخاذ نخواهد شد و اگر قیمت‌ها زیر ۸۰ دلار بماند در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ این گروه به کاهش بیشتر تولید رای خواهد داد. اچ‌اس‌بی‌سی مارکت هم گفته است تصمیم جدیدی اتخاذ نخواهد شد و اگر کسری پیش‌بینی شده عرضه نفت رخ ندهد در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ این گروه به کاهش بیشتر تولید رای خواهد داد. گروه راپیدن انرژی هم احتمال کاهش عرضه را در نشست فردا ۴۰ درصد اعلام کرده و گفته است که اوپک پلاس به دنبال عدم وقوع فاجعه ۲۰۰۸ است که به دنبال بحران اقتصاد جهانی قیمت نفت با افت شدیدی مواجه شد. 

چه توافقاتی در اوپک پلاس در دست اجرا هستند؟

این گروه در پاییز گذشته و یکی هم در ماه قبل برای کاهش عرضه نفت اعلام آمادگی کرد. در پاییز آنها اعلام کردند که تولید روزانه خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش خواهند داد و ماه قبل هم تعدادی از کشورهای عضو در مجموع از کاهش ۱.۶۶ میلیون بشکه‌ای عرضه پرده برداشتند. 

در حال حاضر مجموع توافق برای کاهش تولید این گروه ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز یا ۴ درصد تقاضای جهانی نفت است.

با این حال این توافقات تاکنون نتوانسته مانع از افت قیمت نفت شود. قیمت نفت از زمان توافق اکتبر یعنی حدود ۸ ماه پیش ۲۰ درصد کاهش یافته است، در حالی که قیمت‌ها نسبت به توافق آوریل یعنی حدود یک ماه پیش حدود ۵ درصد کاهش داشته است. 

چرا اوپک پلاس ممکن است که بازار نفت را غافلگیر کند؟

تصمیم ماه گذشته این گروه بسیار غافلگیرکننده بود و هیچکس در بازار نفت انتظار وقوع آن را نداشت و همین موضوع هم احتمال کاهش مجدد عرضه ای گروه در فاصله یک ماه را بیشتر می‌کند. 

در مارس ۲۰۲۰ بعد از شیوع کرونا جنگ قیمتی بین عربستان و روسیه رخ داد و این دو کشور به شکل غیرمنتظره‌ای تعهدات خود برای کاهش تولید را رها کردند به طوریکه تولید نف عربستان برای اولین بار در تاریخ به حدود ۱۲ میلیون بشکه در روز رسید. در نتیجه این جنگ قیمتی نفت خام آمریکا منفی شد و برنت به کمترین سطح از قرن ۲۰‌ام رسید. 

در ماه آوریل بعد از این جنگ قیمتی باز هم به شکل غیرمنتظره ای این گروه برای بزرگترین کاهش تولید در تاریخ به توافق رسیدند و ۱۰ میلیون بشکه از تولید روزانه خود کاستند. بعد از آن هم قیمت‌ها به آرامی در مسیر افزایشی قرار گرفت. 

عربستان و روسیه به جنگ قیمتی باز می‌گردند؟

این دو کشورها در سال ۲۰۲۰ درگیر جنگ قیمتی شده و بازار نفت را به قعر فرستادند. اما از آن زمان دو کشور به شکل متحدان خوبی در بازار ظاهر شده‌اند و توانسته‌اند بازار نفت را مدیریت کنند. با این حال به نظر دو کشور اخیرا بار دیگر دچار اختلافاتی شده‌اند. اول اینکه با وجود دو توافق برای کاهش عرضه نفت هنوز کاهش محسوسی در تولید نفت روسیه دیده نمی‌شود و همین موضوع خشم عربستان را برانگیخته به طوریکه وال‌استریت ژورنال اخیرا از ارسال پیام‌های اعتراض‌آمیز سعودی‌ها به کرملین خبر داد. 

از سوی دیگر ظاهرا حالا دو کشور تمایل دارند که مسیرهای متفاوتی را برای افزایش درآمدهای خود طی کنند. روسیه که درگیر جنگ اوکراین است به شدت به درآمدهای نفتی خود نیاز دارد، با سقف قیمتی و تحریم نفتی غرب مواجه است. از این رو مجبور است فارغ از اینکه قیمت نفت در بازار در چه سطحی است نفت خود را بسیار ارزان به مشتریانش عرضه کند. از این رو این کشور به عرضه بیشتر نفت برای افزایش درمدآهای نفتی خود نیاز دارد. 

در مقابل عربستان هم که به گفته آی‌ام‌اف به نفت بیش از ۸۱ دلاری برای متعادل کردن بودجه خود و عملی کردن رویاهای شاهزاده سعودی نیاز دارد، خواهان قیمت‌های بالاتر نفت است. 

ظاهرا همین موضوع هم باعث شده که وزیر نفت سعودی‌ها از احتمال کاهش عرضه نفت اوپک پلاس در نشست فردا بگوید و الکساندر نواک آن را رد کند. 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار