برنامه کامل بورسان ۱۶ خرداد ۱۴۰۲

جایگاه بورس در رشد تولید و مهار تورم

همراه با محمد فرازمند مدیرعامل شرکت فاینتک، سید محمدرضا میرتاج‌الدینی و شهباز حسن‌پور بیگلری نمایندگان مجلس
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
جایگاه بورس در رشد تولید و مهار تورم

بورس امروز در حالی کار خود را به پایان رساند که معاملات سهام در دومین روز از یک هفته نیمه تعطیل جریان داشت و پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی کشور نیز نخستین روز خود را سپری می‌کرد. به طور کلی بازار امروز شرایط متعادلی را دنبال کرد و شاهد استقبال بیشتر به سمت صنایع و سهام کوچکتر و ریالی بازار بودیم. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری با یک افزایش ۰.۴۳ درصدی همراه شد و در محدوده ۲.۲۸۹ میلیون واحدی قرار گرفت. از سمت دیگر شاخص هم‌وزن با ثبت عملکردی بهتر با رشد ۰.۶۶ درصدی همراه بود. ارزش معاملات خرد سهام در بازار امروز عدد ۸۷۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد و شاهد ورود پول ۱۵۵ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

فردای اقتصاد: در بخش اول برنامه امروز همراه با محمد فرازمند، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک، به بررسی دو موضوع صندوق‌های خصوصی و تامین مالی جمعی در بازار سرمایه ایران پرداختیم. فرازمند در رابطه با صندوق‌های خصوصی عنوان کرد که این صندوق‌ها با دارا بودن یک تیم حرفه‌ای و آشنا به صنعت و کسب و کار، به سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای کوچک می‌پردازد و با ارائه نیازهای مالی و مشاوره‌ای، شرکت‌ها را توسعه داده و در نهایت در بازار سهام عرضه می‌کند که این موضوع موجب می‌شود تا شاهد کسب بازدهی‌های چشمگیر باشیم اما نباید فراموش کرد که ریسک این نوع سرمایه‌گذاری نیز نسبت به دیگر روش‌ها بیشتر است. فرازمند در رابطه با مبحث تامین مالی جمعی (Crowd Funding)، عنوان کرد که مدتی است این روش در بازار سرمایه ایران آغاز شده و شاهد تامین مالی نزدیک به ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومانی توسط بیش از ۵هزار سرمایه‌گذار در آن هستیم. وی افزود در این روش با جمع‌آوری سرمایه‌های کوچک، تامین مالی خوبی برای پروژه‌های متنوعی انجام می‌شود که این پروژه‌ها هم در بخش کسب و کارهای کوچک و هم در تولیدکننده‌های بزرگ کشور وجود دارد و می‌تواند بازدهی‌های خوبی را نیز به سرمایه‌گذاران اعطا کند و نکته مهم آن تضمین اصل سرمایه است.

در بخش دوم برنامه همراه با سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه صنعت مالی صحبت کردیم. میرتاج‌الدینی عنوان کرد که برگزاری این نمایشگاه‌ها می‌تواند به بهبود همکاری و هم‌افزایی بین نهادهای مختلف منجر شود و شاهد افزایش توانمندی‌ها در صنعت مالی کشور باشیم و از سمت دیگر نیز به بهبود آشنایی عموم مردم با سرمایه‌گذاری مولد منجر می‌شود. میرتاج‌الدینی در بخشی از صحبت‌های خود به نکات برنامه هفتم اشاره داشت و عنوان کرد که در برنامه هفتم، توجه ویژه‌ای به مباحث صنعت مالی و به خصوص بازار سرمایه شده و تلاش می‌شود که این مسیر بیش از پیش به بهبود شرایط مالی کشور منجر شود زیرا صنعت مالی می‌تواند مسیر اصلی تحقق شعار سال یعنی «رشد تولید و مهار تورم» باشد از این رو ارتباط صنایع با بازار سرمایه و صنعت مالی می‌تواند یکی از مهم‌ترین اقدامات در دست اجرای سیاستگذاران باشد.

در بخش سوم برنامه همراه با شهباز حسن‌پور بیگلری، نماینده مجلس، به بحث اهمیت خصوصی‌سازی در برنامه هفتم پرداختیم. حسن‌پور عنوان کرد که اصلی‌ترین راه نجات اقتصاد کشور از مسائل کنونی، واگذاری ابعاد مختلف اقتصاد به این بخش است و در کنار آن باید شاهد اقدامات جدی از سمت دولت باشیم زیرا بارها شاهد بوده‌ایم که دولت علاقه‌ای به واگذاری دارایی‌های خود ندارد و به این شکل نمی‌توان شاهد خصوصی‌سازی واقعی و بهبود شرایط اقتصادی بود. وی افزود این امروز نیازمند فرهنگ‌سازی در کوچک‌ترین ابعاد اقتصادی کشور است باید شاهد افزایش جایگاه بخش خصوصی و همچنین رشد تمایل این شرکت‌ها در اقتصاد باشیم و این موضوع اکنون به جدی‌ترین حالت در جریان است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • م.خداجو IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    درود بر شما / برخی از صندوق‌های سهامی مردم بهشون اعتماد و در پذیره نویسی شرکت کردند که مثلا یه تیم قوی و کاربلد پشتشون هست اون مدیران این صندوق ها به خودشون زحمت رصد بازار و خرید و فروش سهام شرکت‌های پر پتانسیل رو نمی‌دهند، راحت میرن و سهام سایر صندوق های فعال در بازار سرمایه رو خریداری می‌کنند !!!
  • سیروس منصوری IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    هروقت اعتماداز بین رفته دیکه هیچ چیزی بجای خود برنخواهدکشت مانندکسی که شنابلدنیست وبرای نجات خود دست پاه بیهودمیزند