۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷
۵ روش مبارزه مدیران با فرسودگی شغلی کارکنان

فردای اقتصاد: یکی از درس‌های دوران "استعفای بزرگ" این بوده است که فرسودگی شغلی عاملی تعیین‌کننده در نرخ گردش کارکنان است و این پدیده‌ای است که همچنان رو به رشد است. در مطالعه‌ای که به تازگی انجام شده مشخص شده است که ۴۸ درصد از کارکنان در پایان روزِ کاری احساس می‌کنند همه انرژی خود را از دست داده‌اند و ۴۱ درصد در کل، احساس فرسودگی شغلی می‌کنند.

عوامل متعددی می‌تواند در فرسودگی شغلی نقش داشته باشد از جمله فقدان استقلال، نداشتن مسیر پیشرفت، ساعات طولانی، حجم کاری غیرقابل تحمل و انتظارات غیرواقعی.

اگرچه علائم فرسودگی شغلی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما برخی از علائم بیش از سایرین رایج است:

• کاهش بهره‌وری و کارایی

• کاهش انرژی

• افزایش احساسات منفی در مورد کار یا محل کار

• اشتباهات بی‌دلیل

• کاهش معاشرت با همکاران

نحوه رفع فرسودگی شغلی

اکنون که می‌دانید فرسودگی شغلی به چه شکل‌هایی بروز می‌کند، چندین راهکار وجود دارد که می‌توانید فوراً برای کمک به افرادی که فرسودگی را تجربه می‌کنند، استفاده کنید.

۱.  یک محیط کاری حمایتی فراهم کنید که روابط افراد را در اولویت قرار دهد.

ارتباطات، عاملی کلیدی است. بر اساس گزارش اخیر گالوپ، کارمندانی که اظهار می‌کنند مدیرشان مایل است به مسائل مربوط به کار آنها گوش دهد، ۶۲ درصد کمتر دچار فرسودگی شغلی می‌شوند.

۲. کارکنان خود را تشویق کنید که در صورت لزوم مرخصی بگیرند.

تعادل بین کار و زندگی فقط یک کلمه کلیدی نیست. این واقعاً یک موضوع در رابطه با رفاه کارکنان است. امکان مرخصی گرفتن از محل کار به کارمندان فرصتی برای استراحت، شارژ مجدد و گذراندن وقت با خانواده و دوستان یا شرکت در فعالیت‌ها و علایقی که خارج از دفتر دارند می‌دهد. ارائه خط‌مشی سخاوتمندانه در رابطه با مرخصی با حقوق نشان‌دهنده حمایت شما از سلامت روان و رفاه کلی کارکنانتان است.

۳. مراقب حجم کاری کارکنان باشید تا از کار بیش از حد جلوگیری کنید.

این یک واقعیت است: کارکنانی که بیش از حد کار می‌کنند، کارمندان غیرمولد هستند. مدیران باید نقش فعالی در کمک به مدیریت حجم کاری داشته باشند (توجه داشته باشید که این به معنای مدیریت خرد نیست). اطمینان حاصل کنید که کارکنان اهداف و ضرب‌الاجل‌های واقعی دارند. می‌توانید در اولویت بندی کارها و تشویق به تفویض مسئولیت‌ها در صورت امکان کمک کنید.

۴. با تمجید و پاداش، روحیه افراد را بالا ببرید.

هر کارمندی می‌خواهد احساس ارزشمند بودن کند. شرکت‌هایی که به طور معمول تلاش‌ها، دستاوردها و مشارکت‌های استعدادهای خود را شناسایی می‌کنند، فرهنگ احترام و قدردانی را ایجاد می‌کنند. می‌توانید به کارمندان برای دستاوردهای فردی یا تیمی‌شان پاداش دهید، یک نفر را به‌خاطر آنکه از انجام محدود وظایفش در یک پروژه فراتر رفته، تشویق کنید یا از یک کارمند برای رسیدن به یک نقطه عطف تشکر کنید. اینها تنها برخی از راه‌هایی هستند که به کاهش فرسودگی شغلی کمک می‌کنند و کارکنان شما را با انگیزه نگه می‌دارند.

۵. یک برنامه بهداشت و درمان دقیق ارائه کنید که بر رفاه کارکنان تمرکز دارد.

داشتن یک برنامه سلامت سازمانی به خوبی طراحی شده می‌تواند نقش مهمی در کمک به کاهش فرسودگی کارکنان داشته باشد.

البته هیچ برنامه یکسانی برای همه وجود ندارد، بنابراین برنامه‌ای را پیدا کنید که برای هدایت و حمایت از سلامت منحصر به فرد فیزیکی (تغذیه، ورزش، خواب)، روانی اجتماعی (ذهن، عادات کاری، اجتماعی) و سلامت محیطی بر اساس نیازهای هر فرد طراحی شده باشد.

منبع: فوربس

نویسنده: مکس هانسن

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار