۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
توکن‌های متاورسی با معرفی هدست اپل رشد می‌کنند؟

هدست جدید ویژن پرو اپل ادعا می‌کند، محتوای دیجیتال را به طور یکپارچه با دنیای فیزیکی ترکیب می‌کند و ممکن است مرزهای آینده دیجیتال غیرمتمرکز ما را گسترش دهد.

فردای اقتصاد:‌ هدست جدید ویژن پرو اپل ادعا می‌کند، محتوای دیجیتال را به طور یکپارچه با دنیای فیزیکی ترکیب می‌کند و ممکن است مرزهای آینده دیجیتال غیرمتمرکز ما را گسترش دهد.

اپل روز دوشنبه از هدست واقعیت ترکیبی جدید Vision Pro خود رونمایی  کرد.  دستگاهی که این شرکت به عنوان کامپیوتر فضایی انقلابی از آن یاد می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد با دیگران و فضای اطراف خود در ارتباط باشند.

این دستگاه ، گسترشی از مجموعه سخت افزاری موجود اپل است که توسط چشم‌ها، دست‌ها و ورودی‌های صوتی کاربر کنترل می‌شود. جالب‌تر از همه، اپل می‌گوید که این دستگاه با محتوای دیجیتال به گونه‌ای تعامل می‌کند که احساس می‌کند به صورت فیزیکی در فضای آنها وجود دارد. به این معنی که دستگاه با وضوح بالا می‌تواند به طور یکپارچه محتوا را در فضای فیزیکی کاربر پخش کند.

این دستگاه دارای برخی مشخصات چشمگیر است. دارای ۲۳ میلیون پیکسل در دو صفحه نمایش، دارای یک تراشه سیلیکونی سفارشی اپل و معرفی VisionOS، یک سیستم عامل فضایی است که یک رابط سه بعدی ارائه می‌دهد، برنامه‌ها را از مرزهای صفحه نمایش‌های سنتی رها می‌کند.

علاوه بر این، این دستگاه شامل چیزی است که اپل آن را «EyeSight» نامیده است، که به کاربر اجازه می‌دهد افراد دیگر را ببیند و در عین حال چشم‌های کاربر را نیز نمایش می‌دهد، و ترسی که اغلب با پوشیدن هدست ایجاد می‌شود را از بین می‌برد.

در حالی که برخی از متخصصان ممکن است بگویند که این محصول ایده‌هایی را از دستگاه‌های موجود قرض گرفته است، اما انتشار آن برای توسعه آینده دیجیتال همه‌جانبه ما معنادار است. نه تنها اپ استور اپل یکی از پرسودترین پلتفرم‌ها برای توسعه‌دهندگان است، اپل همچنین پایگاه مشتریان گسترده و پرشوری دارد و اخیراً اعلام کرده است که از دو میلیارد دستگاه فعال فراتر رفته است.

در حالی که اپل صراحتاً از استفاده از کلماتی مانند واقعیت مجازی یا متاورس در مواد بازاریابی خود اجتناب کرد، واضح است که این فناوری الگوی جدیدی را برای تجربه‌های دیجیتالی فراگیر نشان می‌دهد و احتمالاً نحوه ساخت ما در وب۳ را شکل خواهد داد.

پیش‌بینی‌های در مورد هدست  اپل و متاورس

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که این هدست اپل می‌تواند درهای متاورس را بیشتر از قبل باز کند و رمزارزهای این حوزه با رشد چشم‌گیری مواجه خواهند شد. در واقع به اعتقاد برخی از افراد این هدست پیشرفتی خواهد بود که جان تازه‌ای به صنعت متاورس بدهد.

در حالی که بسیاری از فعالان بازار ارزهای دیجیتال بلافاصله مفهوم واقعیت مجازی را با توکن‌های متاورس مرتبط می‌کنند، دیسنترااند، هنوز در حال توسعه قابلیت‌های واقعیت مجازی خود است و سندباکس نیز قبلاً به کوین تلگراف گفته بود، هیچ برنامه فوری یا آینده ای برای ساخت واقعیت مجازی ندارد.

جاش گیلبرت، تحلیلگر بازار ای تورو (eToro) در گفتگو با کوین تلگراف گفت، مانند بسیاری دیگر از فعالان این عرصه یادآور می‌شود که احتمالاً هنوز راه درازی وجود دارد. وقتی به شکاف بین راه‌اندازی اولیه آیفون و در دسترس بودن برنامه‌هایی که پتانسیل سخت‌افزاری دارند نگاهی می‌اندازیم، کاملا متوجه این راه طولانی خواهیم شد.

از نظر گیلبرت، عملکرد توکن‌های متاورسی چون مانا (MANA) و سند (SAND) پیش از هر چیزی به جذب گسترده متاورس میان کاربران بستگی خواهد داشت. نتیجه این است که ما هنوز در دنیای متاورس خیلی ناشی هستیم و عملکرد این توکن‌ها تا حد زیادی به محبوبیت متاورس در آینده متکی خواهد بود.

متاورس و ارزهای دیجیتال مرتبط با آن از جمله مانا و سند در طول دوره گاوی 2021 کریپتو به عنوان پروژه‌های بی‌شماری با پشتوانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز از محبوبیت بالایی برخوردار شدند که نوید ایجاد جهان‌های مجازی، فراگیر و پیشگامانه را برای کاربران دادند.

متأسفانه، برای بسیاری از این شرکت‌ها، از جمله شرکت متا (Meta) متعلق به مارک زاکربرگ که در سال 2022 چیزی در حدود 13.7 میلیارد دلار، صرف تحقیق و توسعه کرده است، هنوز شاهد پذیرش گسترده در بین کاربران روزمره نیست.

طراحی اولیه برای آینده دیجیتال

بحث‌های قبلی درباره متاورس مبهم است و معمولاً بر ایده یک فضای دیجیتالی و فراگیر متمرکز بود که در آن کاربران بتوانند همگرا شوند.

همانطور که Cam Thompson می‌گوید، اجرای متاورس تا کنون در فضاهای متعدد، متمرکز یا غیرمتمرکز بوده است، جایی که کاربران می‌توانند به چندین تجربه متاورسی مختلف دسترسی داشته باشند.

بسیاری از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بومی بلاک چین هنوز در توسعه متاورس سرمایه‌گذاری می‌کنند و به پیشرفت معنادار ادامه می‌دهند، اگرچه به نظر می‌رسد که مسیر رو به جلو برای متاورس همچنان با سخت‌هایی همراه است.

ورود اپل به فناوری مجازی ممکن است نشان دهنده یک تغییر معنادار برای فضایی راکد باشد.

کوک قبلاً فناوری دیجیتال و مجازی همه جانبه را به عنوان چیزی که می‌تواند برای دوره‌های کوتاه استفاده کرد مطرح کرده بود، اما آنها اعتقاد دارند متاورس راهی برای برقراری ارتباط صحیح نیست.

بدون استفاده از کلمه متاورس، Vision Pro بیانیه قاطع اپل در مورد آینده متاورس است. اپل با ایجاد چارچوب فناوری، نوآوری را برای آنچه تجربه‌های دیجیتالی همه جانبه می‌تواند باشد، تعیین کرده است و دری را برای توسعه‌دهندگان داخل و خارج از فضای وب۳ باز می‌کند تا محصولاتی متناسب با قلمرو آن ایجاد کنند.

کنت لاندو، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران پلتفرم مبتنی بر متاورس گفت، ویژن پرو اپل نشان می‌دهد که آینده اینترنت سه بعدی است. این نظریه زمانی تقویت شد که که تیم کوک، هدست ویژن پرو را با موج بعدی محاسبات، پس از مک و آیفون مقایسه کرد.

جیمی لوپز، یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد فناوری متاورس، افزود، این بر اساس تئوری‌هایی است که توسط صنعت متاورس در چند سال گذشته ساخته شده است.

این دستگاه از یادگیری ماشینی و حسگرهای جلویی روی دستگاه برای ایجاد یک آواتار دیجیتالی با ظاهری طبیعی و پویا استفاده می‌کند که حرکات صورت و دست کاربر را تقلید می‌کند.

دیزنی و متاورس

این شرکت علاوه بر عرضه دستگاه جدید خود، شراکت با شرکت والت دیزنی را اعلام کرد که به کاربران اجازه می‌دهد با ورزش‌ها، نمایش‌ها و فیلم‌های دیزنی به شیوه‌ای جدید تعامل داشته باشند.

باب ایگر، مدیرعامل دیزنی گفت، این پلتفرم به ما امکان می‌دهد دیزنی را به روش‌هایی که قبلا غیرممکن بود برای طرفداران خود ایجاد کنیم.

ادغام رسانه دیزنی بر روی دستگاه جدید اپل احتمالاً ادامه راهبردی است که برای نخستین بار در اواسط سال ۲۰۲۲ شروع کرد. در آن زمان، دیزنی اعلام کرد که بلاک چین پلیگان را انتخاب کرده و مدیران اجرایی را برای هدایت خود به سمت تجربیات مجازی فراگیر، دعوت کرده است.  اما به نظر می‌رسید که دیزنی در ماه مارس برنامه‌های خود را در دستور کار قرار داد و طبق گزارش‌ها ۷۰۰۰ کارمند از جمله کارکنان تیم متاورس خود را اخراج کرد.

علاقه مجدد دیزنی به فناوری مجازی ممکن است نشان دهنده بازگشایی این حوزه در کنار منابع اپل باشد. اپل این فناوری نوظهور را مشروعیت می‌بخشد و عمق موارد استفاده احتمالی آن را برای میلیاردها طرفدار دیزنی در سراسر جهان نشان می‌دهد.

آیا اپل با متاورس گره می‌خورد؟

در حالی که Vision Pro مطمئناً ظرفیت تغییر چشم‌انداز دیجیتالی آینده ما را دارد، کارشناسان می‌گویند این دستگاه در وضعیت فعلی آن برای مصرف اصلی نیست و دامنه تأثیر آن را حداقل در ابتدا، محدود به کاربران اولیه می‌داند که مایل به پرداخت قیمت ۳۵۰۰ دلار هستند.

کارشناسان اذعان دارند که این یک جهش فناوری بزرگ رو به جلو است که بر بسیاری از صنایع آینده تأثیر خواهد گذاشت. هنوز مشخص نیست که آیا دستگاه جدید توسعه دهندگان وب۳ را برای ایجاد پوشیدنی‌های جدید با عملکردهای مشابه ترغیب خواهد کرد یا اینکه آیا اپل در نهایت به پلتفرم‌ها و برنامه‌های کاربردی وب۳ اجازه ورود به اکوسیستم گسترده و چند بعدی خود را می‌دهد، اگرچه مطمئناً زمینه را ایجاد کرده است.

کتی هاکل، افسر ارشد متاورس در Journey، معتقد است که ویژن پرو سرگرمی و ارتباطات را به سطح بعدی خواهد برد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار