۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
هجوم مردم برای فروش خودرو نزدیک است؟

عضو هیات مدیره اتحادیه خودرو گفت: راکد بودن، بازار را به سمتی می‌برد که کم کم کسانی که خودروهایی را به عنوان کالای سرمایه‌ای خریداری کرده و در پارکینگ‌ها دپو کرده‌اند ناچار می‌شوند برای جلوگیری از ضرر، خودروهایشان را به بازار عرضه کنند و همین موضوع به افت بیشتر قیمت خودروهای ایرانی دامن می‌زند.

همشهری آنلاین: امروز دومین روز کاری بازار پس از تعطیلی‌ها بود که دوباره شاهد از سرگیری روند هفته گذشته در قیمت‌ها بود. به‌طوری که اغلب محصولات، کاهش قیمتی را تجربه کرد. به عنوان مثال امروز بر اساس قیمت روز انواع پراید صفر، قیمت پراید ۱۵۱ SE نسبت به روز گذشته ۵ میلیون ازان شد اما پژو پارس TU۵ LX، به‌عنوان محصول پرفروش ایران خودرو، با ۱۲ میلیون تومان کاهش، به مبلغ ۶۰۵ میلیون تومان خرید و فروش شد. تارا اتوماتیک با مدل ۱۴۰۲، بیشترین کاهش قیمت در بین محصولات ایرانی را طی یک روز تجربه کرد؛‌ به‌طوری که با ۱۹ میلیون کاهش، به نرخ ۸۳۰ میلیون تومان رسید.

کوئیک دنده‌ای S با ۴ میلیون تومان کاهش، به نرخ ۳۶۰ میلیون تومان رسید. بر اساس گزارش تجارت نیوز، البته برخی از خودروها که هفته‌های گذشته کاهش زیادی داشتند، ثبات قیمتی و تعداد اندکی، افزایش جزئی را تجربه کردند. بازار خودروهای خارجی و مونتاژی نیز، با پیروی از روند سایر محصولات، نوسان قابل توجهی نداشتند. به عنوان مثال ام‌وی‌ام X۲۲ PRO، کراس‌اوور کامپکت مدیران خودرو بوده که در همان نرخ ۹۹۰ میلیونی چند روز گذشته، ثابت ماند. برخی خودروهای خرجی نیز رکورددار شدند مثلا کراس‌اوور فردا T۵ با مدل ۱۴۰۱، رکورددار کاهش قیمت در یک روز اخیر بود. این خودرو توانست با ۸۰ میلیون تومان کاهش قیمتی تنها در یک روز، این مقام را ازآن خود کند. به این ترتیب به نرخ یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان خرید و فروش شد.

در این بین خودرویی مانند چری تیگو ۷ IE با مدل ۱۴۰۱، شاید از معدود محصولات بازار باشد که با افزایش ۱۰ میلیون تومانی، از روند کلی بازار فاصله گرفت. به این ترتیب این کراس‌اوور با مبلغ یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان معامله شد. با وجود تمام این کاهش قیمت‌ها اما هنوز در بازار خریداری نیست و دارندگان خودرو بیشتر نظاره گر هستند و البته باید به این نکته اشاره کرد که بیشتر آنها فروشنده هستند.

در باره ریزش قیمت خودروها در بازار، اسد خسروشاهی، عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران به همشهری آنلاین گفت: بازار خودرو فعلا راکد است و افت قیمت‌ها در خودروهای ایرانی و چینی هم موجب شده تا همه فروشنده باشند. در این مدت بیشترین ریزش‌ها در بین خودروهای ایرانی برای خودروی ۲۰۷، دنا و راما اتفاق افتاد. خودروها در این مدت بین ۱۰ تا ۳۰ درصد افت قیمت داشته‌اند و قیمت‌های کنونی به بهمن سال گذشته برگشته است.

وی علت ریزش خودروها را افزایش تولید، ثبات نرخ ارز، اخبار سیاسی منتشر شده در خصوص توافقات بین‌المللی دانست و ادامه داد: اخبار افزایش تولید در کشور و واردات خودرو مزید بر علت شده تا ما با شاهد افت قیمت‌ها در بازار باشیم به ویژه که اخباری مبنی بر واردات خودروی دست دوم نیز وجود دارد و همین موضوع به کاهش قیمت‌ها در بازار دامن زده است. البته ورود شورای رقابت در بحث قیمت‌گذاری نیز در افت قیمت‌ها بسیار تاثیرگذار بوده است. فعلا بازار در حالت رکود است و خودرو از حالت سرمایه‌ای بودن خارج شده و اگر مصرف کننده‌ای نیاز داشته باشد در این بازار اقدام به خرید می‌کند و دست دلالان فعلا کوتاه شده است.

خسروشاهی گفت: راکد بودن، بازار را به سمتی می‌برد که کم کم کسانی که خودروهایی را به عنوان کالای سرمایه‌ای خریداری کرده و در پارکینگ‌ها دپو کرده‌اند ناچار می‌شوند برای جلوگیری از ضرر، خودروهایشان را به بازار عرضه کنند و همین موضوع به افت بیشتر قیمت خودروهای ایرانی دامن می‌زند چرا که عرضه در بازار زیاد می‌شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران پیش‌بینی کرد که اگر روند تولیدات خودرو قوت بگیرد و واردات انجام شود دست دلالان در بازار کوتاه تر شود و بازار به ثبات برسد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها