۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
مخفیگاه عجیب ترامپ برای پنهان کردن اسناد فوق محرمانه

ادعانامه‌ای شامل ۳۷ اتهام او را به نگهداری اسناد محرمانه در ملک شخصی‌اش در فلوریدا و دروغ گفتن به محققان متهم می‌کند.

فردای اقتصاد: دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در ارتباط با جابجایی صدها سند محرمانه، از جمله فایل‌های مربوط به اسرار اتمی و طرح‌های نظامی آمریکا، با اتهامات فدرال روبرو شده‌است.
به گزارش بخش جهانی بی.بی.سی، ادعانامه‌ای شامل ۳۷ اتهام او را به نگهداری این اسناد از جمله در یک سالن رقص و یک حمام در ملک شخصی‌اش در فلوریدا و دروغ گفتن به محققان متهم می‌کند.
ادعا می‌شود که او سپس سعی کرد مانع تحقیقات درباره جابجایی این اسناد شود.
ترامپ، که نامزد انتخابات ۲۰۲۴ است، هرگونه تخلفی را رد می‌کند.
همچنین اتهاماتی علیه والت نائوتا، دستیار شخصی ترامپ، تنظیم شده است. او که زمانی در کاخ سفید کار می‌کرد به انتقال این فایل‌ها برای پنهان کردن آنها از چشم اف‌بی‌آی متهم شده است.
کیفرخواست علیه ترامپ که ۴۹ صفحه است حاوی اولین اتهامات فدرال علیه یک رئیس جمهور سابق است. این سند می‌گوید که اسناد طبقه‌بندی شده‌ای که ترامپ در جعبه‌هایی در ویلای خود نگهداری می‌کرد حاوی این  مدارک بود:
 

  • برنامه‌های اتمی ایالات متحده
  • توانایی‌های دفاعی و تسلیحاتی آمریکا و کشورهای دیگر
  • نقاط بالقوه آسیب‌پذیر ایالات متحده و متحدان آن در جریان یک حمله نظامی
  • طرح‌های برای تلافی‌جویی احتمالی در واکنش به یک حمله خارجی
     

دادستان‌ها می‌گویند که وقتی ترامپ کاخ سفید را ترک کرد، حدود ۳۰۰ فایل محرمانه را با خود به ویلای شخصی‌اش، مارالاگو در پالم بیچ فلوریدا، برد. این ویلا همچنین محل یک باشگاه خصوصی گلف متعلق به ترامپ است.

در برگه اتهامات آمده است که مارالاگو محل برگزاری رویدادهایی برای ده‌ها هزار عضو و مهمان است، از جمله سالن رقصی که اسناد در آنجا پیدا شد.

دادستان‌ها می‌گویند که ترامپ با اشاره به وکیل خود برای «پنهان یا نابود کردن» اسناد، یا بیان اینکه آنها را در اختیار ندارد، سعی کرد تحقیقات اف‌بی‌آی درباره اسناد گم شده را مختل کند.
براساس این کیفرخواست، ترامپ به یکی از وکلای خود گفت: «بهتر نیست اگر به آنها بگوییم که اینجا چیزی نداریم؟»

اولین حضور ترامپ در دادگاه، در ارتباط با این پرونده، روز سه‌شنبه در میامی فلوریدا خواهد بود که روز قبل از تولد ۷۷ سالگی اوست.

براساس این ادعانامه، مارالاگو«یک محل مجاز» برای نگهداری اسناد یا بحث درباره آنها نبود.
ادعا می‌شود که برخی اسناد روی صحنه‌ای در سالن رقص، جایی که رویدادها و گردهمایی‌ها برگزار می‌شد، و بعدا در یک حمام و دستشویی، یک دفتر و اتاق خواب ترامپ انبار شده بود.
به گفته دادستان‌ها در دو مورد در سال ۲۰۲۱، رئیس جمهور سابق اسناد محرمانه را به کسانی که مجوز امنیتی نداشتند از جمله یک نویسنده و دو خدمه‌اش نشان داد.
گفته می‌شود که او در باشگاه گلف خود در بِدمینستر در نیوجرسی، که آن هم یک «محل غیرمجاز» توصیف شد، یک «طرح حمله» را برای دیگران نمایش داده و تشریح کرده بود؛ سندی که به دیگران گفته بود وزارت دفاع برای او آماده کرده است.
دادستان‌ها می‌گویند که ترامپ دوباره اسناد طبقه‌بندی شده را در اوت یا سپتامبر ۲۰۲۱ در باشگاه بِدمینستر به نمایش گذاشت.
براساس این کیفرخواست، رئیس جمهور سابق «یک نقشه محرمانه را به نماینده کمیته اقدام سیاسی خود که فاقد مجوز امنیتی بود نشان داد.»

اظهارات دادستان

جک اسمیت، بازپرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا، روز جمعه در کنفرانسی خبری اظهار امیدواری کرد که با توجه به علاقه و منافع عمومی در این پرونده، رسیدگی به آن با سرعت انجام شود.
اسمیت تاکید کرد که متهم، یعنی ترامپ، تا زمانی که در دادگاه مجرم شناخته شود، بی‌گناه محسوب خواهد شد.
او در نشست مطبوعاتی کوتاهی گفت: «قوانین محافظت از اطلاعات امنیت ملی برای ایمنی و امنیت ایالات متحده حیاتی هستند و باید اجرا شوند. نقض این قوانین کشور ما را به خطر می‌اندازد.»
او گفت که ادعانامه با رای یک «هیات بزرگ منصفه» شامل شهروندان در ناحیه جنوبی فلوریدا تنظیم شده‌است.
هیات بزرگ منصفه (گراند ژوری) شامل گروهی از شهروندان است که به درخواست سیستم قضایی برای بررسی شواهد و تعیین این موضوع که آیا دلیل کافی برای طرح اتهامات علیه یک فرد وجود دارد یا نه گرم هم می آیند.
اسمیت اظهار نظر کرد که دفتر او به دنبال یک محاکمه سریع برای برآورده کردن منافع عمومی است و او مشتاقانه منتظر ارائه ادله خود در این پرونده به هیاتی از شهروندان (هیات منصفه) است.

دادستان «روانی» است!

همزمان با قرائت اتهامات از سوی اسمیت، ترامپ در شبکه اجتماعی «تروت سوشیال» به شدت به او تاخت.
او با پست کردن عکسی از جک اسمیت او را شخصی «متنفر از ترامپ» و یک «دیوانه روانی» خطاب کرد.
ترامپ در پستی دیگر خواستار آن شد بداند که چرا رئیس جمهور بایدن به خاطر اسناد محرمانه‌ای که سال پیش در دفاتر شخصی او پیدا شد محاکمه نمی‌شود.
او گفت: «بایدن جعبه‌هایش را همه جا برده. چرا جک اسمیتِ مجنون آنها را بررسی نمی‌کند؟»
هرچند در هر دو مورد موضوع اسناد محرمانه در میان است اما با هم متفاوتند.
در پرونده ترامپ گفته شده که او حتی بعد از ماه‌ها درخواست‌های دولت مانع تحقیقات و بازگرداندن اسناد شد. بایدن با چنین ادعاهایی روبرو نیست.
کاخ سفید قبلا گفته که به محض کشف این پرونده‌ها، فورا مقام‌ها را آگاه کرده است.
تحقیقات فدرال در مورد اینکه بایدن چطور این اسناد طبقه‌بندی شده را جابجا کرده است توسط بازرس ویژه رابرت هور هدایت می شود و هنوز در جریان است.
اندکی قبل از اینکه وزارت دادگستری این اتهامات را علنی کند، دو نفر از وکلای ترامپ به طور ناگهانی بدون توضیح زیاد از این پرونده خارج شدند و گفتند که این یک «زمان منطقی» برای استعفا است.
این دومین پرونده جنایی علیه ترامپ است. او قرار است سال آینده در ارتباط با یک پرونده ایالتی، شامل پرداخت پول به یک بازیگر فیلم های مستهجن، در نیویورک محاکمه شود.

واکنش جمهوری خواهان

جمهوری‌خواهان در واشنگتن درحال اظهار نظر درباره طرح اتهامات فدرال علیه ترامپ هستند و یکی از آنها گفته است که این ادعاها به آن معنی است که «اکنون وارد مرحله جنگی شده‌ایم.»
مارجوری تیلور گرین نماینده جورجیا در کنگره ادعا می‌کند که وزارت دادگستری با طرح ۳۷ اتهام علیه ترامپ مرتکب «۳۷ مورد مداخله انتخاباتی» شده‌است.
تد کروز سناتور اهل تگزاس این اتهامات را «تعرضی به دمکراسی» توصیف کرد. او گفت: «این کیفرخواست یاوه است. این یک حمله سیاسی است.»
میت رامنی سناتور جمهوری‌خواه ایالت یوتا که در گذشته بارها با ترامپ درگیر شده بیانیه گزنده‌ای علیه او منتشر کرد و نوشت: «ترامپ با بردن اسناد محرمانه با خود و خودداری از بازگرداندن آنها طی فرصت‌های متعددی که به او داده شده بود، شخصا مسئول این اتهامات است.»
اندی بیگز نماینده آریزونا در کنگره در توییتی نوشت «ما وارد مرحله جنگی شده‌ایم. چشم در برابر چشم.»

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
حمله به ایران؛ موضوع دعوای شدید ترامپ و ژنرال بلندپایه
آژیر قرمز بازگشت ترامپ 
نخستین محکومیت رسمی ترامپ به جرم تعرض جنسی

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار