۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۸
جهش «شامخ»؛ رونق تولید آغاز شده است؟

شامخ کل اقتصاد به بالاترین رقم در دوره ۴۴ ماهه رسیده و شامخ صنعت نیز طی سری زمانی ۵۶ دوره گذشته بیشترین مقدار خود را ثبت کرده است.

فردای اقتصاد: گزارش شاخص مدیران خرید (شامخ) در اردیبهشت ماه که بر اساس نظرسنجی از مدیران بنگاه‌های اقتصادی از سوی اتاق بازرگانی ایران منتشر می‌شود نشان از جهش شامخ دارد. شامخ کل اقتصاد به بالاترین رقم در دوره ۴۴ ماهه رسیده و شامخ صنعت نیز طی سری زمانی ۵۶ دوره گذشته بیشترین مقدار خود را ثبت کرده است. آیا رونق تولید آغاز شده است؟

مطابق آمار شاخص مدیران کل اقتصاد ۵۷.۳۰ محاسبه شده که از شروع مجدد فعالیت در اکثر شرکت‌ها بعد از تعطیلی طولانی مدت فروردین ماه حکایت دارد. شامخ در بخش صنعت نیز در اردیبهشت ماه عدد ۶۶.۹۶ به دست آمده که مطابق انتظارات فعالان اقتصادی از افزایش در فعالیت‌های بخش صنعت حکایت دارد. اما این جهش بیشتر رفتار فصلی است و به دلیل تعطیلات طولانی مدت شاهد تغییر قابل توجه شامخ اردیبهشت هستیم؛ البته انتظارات از روند تولید در خرداد ماه هم خوشبینانه است که می‌تواند ریشه در نگرانی فعالان بخش خصوصی در تامین برق در آستانه تابستان باشد.

مطابق نظرسنجی اتاق بازرگانی ایران یکی از مهمترین دغدغه‌های فعالان اقتصادی آغاز فصل گرما و سهمیه‌بندی برق است که این موضوع روند تولید آنها را در تابستان تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ بنابراین فعالیت‌های بخش صنعت نیز در خرداد ماه، پیش از اعمال قطعی برق افزایش خواهد یافت. با این حال با توجه به نگرانی فعالان اقتصادی از پنج چالش کلیدی به طور قاطع نمی‌توان در مورد تداوم رونق تولید امیدوار بود.

در همین رابطه بخوانید: بازگشت رونق به تولید در اردیبهشت ماه

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار