۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱
چالش‌های بی‌پایان متانول‌سازان

در روز جاری نشست تحلیلی صنعت متانول با حضور مدیران شرکت‌های پتروشیمی متانول ساز کشور و اصحاب رسانه به همت سازمان بورس اوراق بهادار در حال برگزاری است.

فردای اقتصاد: در ابتدای این جلسه، امیر طایفه ابراهیمی، به بررسی صنعت متانول، روندهای تولید، وضعیت این صنعت در جهان و ایران پرداخت.

فریبرز کریمایی،  قائم مقام انجمن صنفی صنعت پتروشیمی، در رابطه با مهمترین چالش‌ها و حساسیت‌های صنعت متانول صحبت کرد. وی مهم‌ترین چالش را بحث قیمت خوراک می‌دانست و در این رابطه عنوان کرد که شنبه هفته گذشته عدد ۷هزار و ۴هزار تومان در دولت در حال تصویب بود که شرکت‌های پتروشیمی با ارائه مدارک و مستندات هزینه‌های خود، مانع از این موضوع شدند. کریمایی افزود که طبق نامه آقای مخبر در آن زمان، قرار بود که سقف نرخ ۵هزار تومان باشد و اگر زیر آن رسید می‌بایست طبق فرمول لحاظ میشد و در حال حاضر طبق همان فرمول قدیمی، نرخ گاز ۵۱۶۰ تومان است و فاصله زیادی با ۷هزار تومان دارد. وی عنوان کرد که در جلسه با سیاستگذاران پیشنهاد داده شده که اگر قرار است هاب اروپا بماند، حداقل نسبت آن تغییر کند زیرا در حال حاضر بهای تمام شده با نرخ خوراک ۷هزار تومانی، عددی نزدیک به ۳۰۰ دلار است و شرکت‌ها با قیمت‌های کنونی متانول، زیان می‌سازند. وی در ادامه عنوان کرد که این موضوع باعث شده است تا رانت بزرگی در صنایع پایین دست ایجاد شود در حالی که نرخ محصول نهایی با این کاهش همراه نمی‌شود زیرا قیمت نهایی براساس Cost plus نیست و عرضه و تقاضا آن را مشخص می‌کند. کریمایی در این رابطه افزود که در حال حاضر نرخ گاز طبیعی در هاب اروپا، ۲۸ سنت و در هنری هاب ۷ سنت است که اگر در فرمول سهم ده درصدی به این هاب‌ها داده شود، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به ۴هزار تومان می‌رسد، بنابراین اولین کاری که باید انجام داد، رها شدن از عدد ثابت برای نرخ خوراک است زیرا متغیرها در داخل و خارج از کشور بسیار در حال تغییر است. وی افزود که اولویت دوم به مبحث عوارض صادراتی بر محصولات خام و نیمه خام برمی‌گردد که مشکل زیادی برای صادرات متانول‌سازها ایجاد کرده است. موضوع بعدی نیز مربوط به قطع گاز است به طوری که در سال گذشته متانول‌سازها و اوره‌سازان به دلیل قطعی گاز ۷۰۰ میلیون عدم‌النفع داشتند. آخرین نکته نیز به قانون حمایت از حمل و نقل دریایی است که ۱۳ سال پیش عنوان شد و اکنون قرار است اجرایی شود و طبق آن اگر شرکت‌ها از کشتیرانی خارجی استفاده کنند باید ۱۰ درصد مبلغ را به عنوان عوارض پرداخت کنند.

افشین بنایی، عضو هئیت مدیره پتروشیمی زاگرس در رابطه با چالش‌های صنعت متانول عنوان کرد که تکالیف ارزآوری در کنار قیمتگذاری دستوری و بخشنامه‌های خلق‌الساعه چالش بسیاری برای شرکت ایجاد کرده است برای مثال در ابتدای سال ۱۴۰۲ که تمامی بازارها تعطیل بودند، گمرگ عنوان کرد که بایستی ۰.۵ درصد از ارزش محموله را به عنوان عوارض پرداخت کرد که علیرغم دلیل ناموجه آن، امکان انتقال چنین پولی وجود نداشت. وی افزود از سمت دیگر دولت همیشه برای تامین کسری بودجه خود، اولین جایی که میرود به سراغ پتروشیمی‌هاست و هزینه‌های زیادی را به شرکت تحمیل می‌کند. بنایی افزود که نبود استمرار در سوخت‌رسانی به شرکت و قطعی‌هایی که هر ساله بیشتر شده که اکنون به سه ماه رسیده است آن هم در فصل زمستانی که معمولا نرخ متانول در بازارهای جهانی بالاست، مشکلات شرکت را چندین برابر می‌کند و علاوه بر آن تعطیلی و راه‌اندازی مجدد خطوط تولید، هزینه بسیاری بر شرکت تحمیل میکند. مشخص نبودن قیمت خوراک در میان‌مدت از دیگر موارد است زیرا هر لحظه ممکن است که این نرخ با تغییراتی همراه شود. وی عنوان کرد که موضوع بعدی نیز در رابطه با تامین یوتیلیتی است و زمانی که شرکت مبین به عنوان تامین‌کننده یوتیلیتی پتروشیمی زاگرس نتواند تولید خود را به صورت مستمر انجام دهد، یک خط تولید زاگرس تا حد تعطیلی پیش می‌رود.

محمدرضا فرج‌الهی، مدیرعامل پتروشیمی مرجان، در ادامه به این موضوع پرداخت و عنوان کرد که علاوه بر نکاتی که دیگران به آن اشاره کردند، عمده تولیدات متانول در بوشهر و عسلویه اتفاق می‌افتد و این درحالیست که در آن منطقه کمبود اکسیژن وجود دارد و باعث شده است که شرکت‌ها با تمام توان خود به تولید نپردازند. وی افزود که موضوع بعدی در عسلویه، معطل شدن بسیار کشتی‌ها در اسکله و نبود و ظرفیت کافی برای حضور کشتی‌هاست که وضعیت حمل و نقل تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است.  فرج‌الهی در ادامه به مشکلات ارزی کشور مانند تعهدات ارزی، تخصیص ارز و چالش‌هایی از جمله تامین لوازم و ماشین‌آلات پرداخت.

در ادامه این گفتگو، اعضای هیئت مدیره دیگر متانول‌سازان مانند فن‌آوران، خارک و... نیز توضیحاتی در رابطه با مشکلات موجود ارائه دادند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار