۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
چرا رشد اقتصادی بیشتر شد؟

آمارهای جدید رشد اقتصادی، تفاوت بالایی با ارقام قبلی و پیش‌بینی‌ها دارد.

فردای اقتصاد: مرکز آمار ایران آخرین آمارهای مربوط به رشد اقتصادی را اعلام کرد. بر این اساس با توجه به رشد اقتصادی ۵.۶ درصدی در زمستان ۱۴۰۱ نسبت به زمستان ۱۴۰۰، رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۱ به ۴.۸ درصد رسیده است. با این حال چند نکته در رابطه با این آمارها حائز اهمیت است.

آمارهای جدید رشد اقتصادی مرکز آمار، تغییرات نسبتا بالایی را در مقایسه با به روزرسانی‌های قبلی به همراه داشته است. برای مثال رشد اقتصادی سال ۱۳۹۹ از یک درصد به ۳.۳ درصد افزایش یافته است در حالی که در گزارش‌های فصلی قبلی، این عدد بعضا حتی بدون تغییر نیز بوده است. این اتفاق در مورد اعداد فصلی رشد اقتصادی که برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اعلام شده نیز صادق است به طوری که در بیشتر فصل‌ها اختلاف بسیار زیادی با اعداد قبلی دارد.

چرا رشد اقتصادی بیشتر شد؟

این عوامل، باعث تغییرات بالایی در رشد اقتصادی نهایی کل سال شده است. برای مثال با فرض رشد اقتصادی ۵.۶ درصدی زمستان، رشد اقتصادی سال ۱۴۰۱ بر اساس داده‌های قبلی مرکز آمار به ۳.۹ درصد می‌رسید حال آنکه بر اساس داده‌های جدید به ۴.۸ درصد رسیده است. تمامی این برآوردها در حالی صورت گرفته است که پیش‌بینی‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول برای رشد اقتصادی ایران در سال گذشته، اعدادی در حدود ۲.۲ درصد را در نظر گرفته بودند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار