۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵
پول‌سازترین لیگ ورزشی دنیا

فوتبال آمریکایی NFL، پردرآمدترین لیگ ورزشی دنیا در سال ۲۰۲۲ بوده است.

فردای اقتصاد: به گزارش اکونومیست، لیگ‌های ورزشی آمریکا رقابتی‌تر، سودآورتر و انحصاری‌تر از لیگ های اروپایی هستند.

فینال‌های ۲۰۲۳ بسکتبالNBA و لیگ قهرمانان فوتبال اروپا، هر دو در نوع خود رویدادهایی تاریخ ساز بودند. دوشنبه ۲۲ خرداد مسابقه بسکتبال بین تیم‌های «دِنوِر» از کنفرانس غرب و «میامی» از کنفرانس شرق به سود «دنور» به اتمام رسید. در همین حال، فینال لیگ قهرمانان اروپا روز شنبه ۲۰ خرداد بین منچسترسیتی و اینترمیلان برگزار شد که در پایان با برتری منچسترسیتی خاتمه یافت.

لیگ‌های فوتبال اروپا و انگلیس معمولاً به تیم‌ها اجازه می‌دهند هر چقدر که می‌خواهند برای بازیکنان خرج کنند (البته تا زمانی که پول زیادی از دست ندهند). تیم‌های موفق‌تر تمایل به کسب درآمد بیشتر دارند، و بنابراین پول بیشتری برای جذب بازیکنان ستاره دارند  که به نوبه خود منجر به موفقیت بیشتر در زمین و بقیه موارد می‌شود. یک هفته قبل از قهرمانی در لیگ قهرمانان، منچستر سیتی با شکست منچستریونایتد، جام حذفی انگلیس را کسب کرد. منچستریونایتد و منچستر سیتی ۲۰ عنوان از ۳۱ عنوان قهرمانی لیگ برتر انگلیس را کسب کرده‌اند. ۲۱ قهرمانی از ۶۸ بار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا نیز توسط رئال مادرید و آث میلان، به دست آمده است.

سقف دستمزد در لیگ‌های آمریکا

در همین حال، پردرآمدترین رقابت ورزشی جهان یعنی لیگ ملی فوتبال (NFL) یا اصطلاحا «فوتبال آمریکایی»، دارای سقف دستمزد شدیدی است که منجر به برابری بیشتر بین تیم‌ها می‌شود. دو تیم برتر این رقابت‌ها تنها ۱۲ مورد از ۵۶ فینال مسابقات سالانه را برده‌اند. جریمه شکستن سقف دستمزد ۱۲۴ میلیون دلاری فعلی NBA که در یک معامله تقسیم درآمد بین اتحادیه بازیکنان و مالکان مذاکره شد، در سال ۲۰۱۱ و دوباره در سال جاری افزایش یافت. قرارداد جدید اساساً تلاش می‌کند تا از ایجاد تیم‌های بزرگ جلوگیری کند و به نظر می‌رسد که به خوبی جواب داده است. تجزیه و تحلیل اکونومیست از داده های NBA نشان می‌دهد که مجموعه گسترده‌تری از تیم‌ها در سال‌های اخیر به پلی آف راه یافته‌اند. در پنج سال منتهی به ۲۰۲۳، ۲۹ تیم از ۳۰ تیم حاضر در NBA حداقل یک بار به مرحله حذفی لیگ راه یافته‌اند. این اتفاق از پنج سال منتهی به سال ۲۰۰۸ که خود یک دوره رقابتی غیرعادی بود نیز رخ نداده است.

بنابراین، به نظر می‌رسد که سوسیالیسم ورزشی آمریکایی، به مسابقات رقابتی‌تری نسبت به اروپا منجر شده است. اما آیا لیگ های رقابتی‌تر، باعث کسب و کار بهتر می‌شوند؟ در اینجا شواهد مختلط است. از یک طرف، غیرقابل پیش‌بینی بودن ممکن است باعث ایجاد علاقه شود چرا که وقتی از قبل بدانید چه کسی برنده خواهد شد، چرا بازی را تماشا کنید؟ احتمال موفقیت یک تیم ضعیف می‌تواند به تیم‌های کوچک کمک کند تا پایگاه‌های هواداری اختصاصی را توسعه دهند. از سوی دیگر، مردم عاشق یک برنده هستند. فصل‌هایی که در آن تیم‌های بزرگی مانند «بوستون سلتیکس» تسلط داشتند، از پول‌سازترین سال‌های NBA بودند. در سال ۲۰۲۲، زمانی که سلتیکس در فینال مقابل «گلدن استیت» پرستاره قرار گرفت، رکورد ۱۰ میلیارد دلاری درآمد لیگ به دست آمد.

انحصار یا رقابت؟

یکی دیگر از تفاوت‌های ساختاری بین ورزش آمریکایی و اروپایی، مربوط به ارتباط آسان‌تر آن با پتانسیل پول‌سازی است. بر خلاف فوتبال اروپا، که تیم‌ها می‌توانند در سطوح مختلف لیگ‌ها صعود یا سقوط کنند، ورزش‌های آمریکایی معمولاً «بسته» هستند و هیچ راهی برای تیم‌های جدید جهت پیوستن به مسابقات برتر وجود ندارد.اروپایی‌ها این را برای سازماندهی ورزش‌های تیمی، اساسی می‌دانند. بیش از ۱۰۰۰ باشگاه در سراسر اروپا امیدوارند در لیگ قهرمانان اروپا شرکت کنند در حالی که NBA شامل ۳۰ تیم بوده و NFL  نیز ۳۲ تیم دارد که بازارهای متمرکزتری را برای آنها به همراه دارد و این متمرکز بودن باعث ثروت زیاد می‌شود.

سال گذشته درآمد NFL به ۱۹ میلیارد دلار رسید که بیش از دو برابر بیشتر از لیگ برتر فوتبال انگلیسی است که احتمالاً بیش از همه ورزش‌های آمریکایی در سراسر جهان طرفدار دارد. در نتیجه، تیم‌های آمریکایی که در این جایزه شرکت می‌کنند، ارزش‌های بالاتری کسب می‌کنند. در دهه گذشته میانگین ارزش تیم‌های NFL و NBA به ترتیب بیش از ۳۰۰% و ۶۰۰% افزایش یافته است، در حالی که بازار پررونق سهام آمریکا با افزایش ۱۷۰%  همراه بوده است. تمایل به قربانی کردن سود برای تماشاگر بیشتر، باعث می‌شود ورزش اروپا، اروپایی جلوه کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار