۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۱
ارتباط میلیاردی خراسان رضوی با ترکمنستان

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: درحال‌حاضر مجموع تجارت بین دو کشور ایران و ترکمنستان حدود ۵۰۰ میلیون دلار است که سهم خراسان رضوی از این میزان حدود ۳۳ درصد است.

ایسنا: امیررضا رجبی امروز، ۲۷ خرداد ماه، در نخستین نشست تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و ترکمنستان که در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در ادامه مناسبات سیاسی و اقتصادی بین ۲ کشور، این نشست توسط بخش خصوصی و اتاق بازرگانی خراسان رضوی در حال برگزاری است. ایران رتبه پنجم یا ششم مراودات با کشور ترکمنستان را در اختیار دارد که همسایگی این رتبه را برنمی‌تابد و امیدواریم که جایگاه بهتری پیدا کنیم.

وی افزود: امیدواریم در فصل جدید ارتباطات، نقش پررنگ اتاق بازرگانی استان و اتاق مشترک ایران و ترکمنستان بیش از پیش باشد. همچنین برگزاری نمایشگاه تخصصی پس از سال‌ها با قوت بالا با حضور بیش از ۱۰۰ شرکت نقطه عطفی برای ۲ کشور رقم زد. ‌

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: در دوران اپیدمی کرونا افتی در صادرات به ترکمنستان داشتیم اما در سال ۱۴۰۱ روند صادارت مثبت شد. درحال‌حاضر ۳۵ تا ۴۰ درصد صادرات ایران به ترکمنستان از طریق گمرگات خراسان رضوی انجام می‌شود. همچنین هم‌اکنون مجموع تجارت بین ۲ کشور حدود ۵۰۰ میلیون دلار است که سهم خراسان رضوی از این میزان حدود ۳۳ درصد است.

رجبی خاطرنشان کرد: به کمیته مشترک پیشنهاد می‌دهیم که میزان تجارت بین خراسان رضوی و کشور ترکمنستان تا سال ۱۴۰۴ به ۴۰۰ میلیون دلار برسد. بناست تا سال ۱۴۰۴ حجم کل صادارت استان به تمام نقاط جهان به حدود ۲ میلیارد دلار برسد که این عدد درحال‌حاضر حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است.

وی با اشاره به الزامات محقق شدن افزایش مراودات تجاری میان ۲ کشور بیان کرد: به عنوان مثال ایجاد استاندارد مشترک، تقویت خطوط پروازی و... نمونه‌هایی از این الزامات است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha