۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
اختلاف در آمارهای رشد اقتصادی

آمارهای بانک مرکزی از رشد اقتصادی، تفاوت قابل ملاحظه‌ای با مرکز آمار دارد.

فردای اقتصاد: آمارهای بانک مرکزی در مورد رشد اقتصادی نشان می‌دهند که اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۱، ۳.۸ درصد رشد داشته است. با این حال این آمارها با داده‌های مرکز آمار در مورد رشد اقتصادی ۴.۸ درصد که چند روز قبل منتشر شد، تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارند.

آمارهای بانک مرکزی حاکی از رشد ۳.۸ درصدی اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۱ است. در این بین بخش‌های «نفت و گاز» و صنعت با رشدهای ۱۰ و ۹.۵ درصدی، به ترتیب بیشترین رشد را در بین بخش‌ها به خود اختصاص داده‌اند  و در سمت مقابل بخش‌های «کشاورزی» و «ساختمان» با رشدهای ۱.۱ و ۱.۲ درصدی، به ترتیب کمترین میزان رشد را تجربه کرده‌اند. در سمت مخارج نیز «تشکیل سرمایه در ماشین‌آلات» و «خالص صادرات» با رشدهای ۱۵.۴ و ۹ درصد، بالاترین میزان رشد را در بین اجزای هزینه نهایی داشته‌اند و در سمت مقابل «تغییرات در موجودی انبار و اشتباهات آماری» و «مخارج دولت» نیز با کاهش ۱۰.۶ و ۳.۶ درصدی رو به رو شده‌اند.

با این حال نکته جالب در این آمارها، تفاوت قابل ملاحظه آن در برخی موارد نسبت به آمارهای رشد اقتصادی مرکز آمار است. برای مثال دو بخش «کشاورزی» و «ساختمان» هر چند در آمارهای بانک مرکزی، کمترین میزان رشد را بین بخش‌ها داشته‌اند، با این حال در آمارهای مرکز آمار، رشد اقتصادی آنها منفی بوده است. در مورد سایر بخش‌ها از قبیل «تامین آب و برق و گاز» نیز کماکان اختلاف در رشد اقتصادی، بعضا قابل توجه است. در سمت مخارج نیز در حالی بانک مرکزی از کاهش ۳.۶ درصدی مخارج نهایی دولت خبر داده که داده‌ه‌های مرکز آمار حاکی از رشد بالای ۵.۸ درصدی آن بود. همچنین در حالی که مرکز آمار، رشد تشکیل سرمایه در ساختمان را منفی ۲.۳ درصد گزارش کرده بود، بانک مرکزی آنرا مثبت ۱.۲ درصد بیان کرده است. در سایر موارد از جمله خالص صادرات نیز اختلاف قابل ملاحظه است.

اختلاف در آمارهای رشد اقتصادی

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    نظرات هم سلیقه ای شده ، این تفاوت های دیگه عادی شده ، واقعیت همان است که دیده و حس میشود

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار