۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
رکوردشکنی صادرات نفت مانع از کسری بودجه می‌شود؟

میزان صادرات نفت ایران رکورد شکست، با این حال بعضی بر این باورند که درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده در بودجه محقق نخواهد شد و دولت همچنان در سال ۱۴۰۲ با کسری بودجه مواجه خواهد بود.

فردای اقتصاد: تداوم روند افزایشی فروش نفت ایران و رسیدن آن به بیشترین سطح از زمان شروع تحریم‌ها خبری است که در روزهای اخیر حسابی توجه‌ها را به خود جلب کرده است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی کپلر، یک موسسه رصد حرکت نفتکش‌ها و برآورد صادرات و واردات نفت کشورها، میزان صادرات نفت ایران در ماه مه(مصادف با اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) به حدود یک میلیون ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. 

هرچند این رقم همچنان نسبت به ظرفیت ۲.۸ میلیون بشکه‌ای صادرات نفت کشور در شرایط عدم تحریم، پایین است اما ایران که بعد از تحریم‌ها میزان فروش نفتش تا حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته بود، صادرات ۱.۶ میلیون بشکه در روز به معنای جهش چشم‌گیر در درآمدهای نفتی دولت است. 

با این حال برخی با اشاره به پارامترهای در نظر گرفته شده در بودجه ۱۴۰۲ اعلام می‌کنند که حتی با این چنین میزان صادرات نفتی باز هم درآمدهای نفتی پیش‌بینی شد در بودجه محقق نخواهد شد و دولت کسری بودجه مواجه خواهد بود. در این گزارش در چند سناریو احتمال عدم تحقق درآمدهای نفتی دولت را بررسی کرده‌ایم. 

البته باید توجه داشت که تحقق درآمدهای نفتی دولت به معنای تضمینی برای عدم کسری بودجه در سال جاری نیست، بلکه علاوه بر درآمدهای نفتی، درآمدهای غیرنفتی هم باید تحقق یابد و علاوه بر ان هزینه‌های دولت نباید بیشتر از مقدار پیش‌بینی شده در بودجه باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار