۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
یک تغییر مهم در بازار نفت؛ مدیران بورسی چه می‌کنند؟

هرچند اخبار متعددی در بازار نفت به گوش می‌رسد، اما نوسان قیمتها بسیار محدود مانده است. همچنین، بر اساس معاملات قراردادهای آتی، تفاوتهایی در ذائقه سرمایه‌گذاران در بازار نفت و مشتقات نفتی به وجود آمده است. ریشه این تحولات چیست و چه آینده‌ای پیش روی طلای سیاه است؟ بهزاد بهمن‌نژاد پاسخ می‌دهد

در هفته‌ای که گذشت شاهد شیفت تقاضا از نفت به مشتقات نفتی بودیم. در این میان کاهش موجودی انبارهای مشتقات نفتی باعث تقویت نسبی این محصولات در قیاس با نفت خام شده است. مدیران دارایی در حالی به طور خالص در نفت خام ۲۱ میلیون بشکه موقعیت فروش گرفته‌اند، اما در محصولات نفتی ۱۸ میلیون به طور خالص موقعیت خرید گرفته‌اند. موجودی تجاری نفت خام در آمریکا ۱۶ میلیون بشکه بالاتر از میانگین ۱۰ ساله است؛ حال آنکه موجودی مشتقات نفتی، ۲۰ میلیون بشکه پایین‌تر از میانگین ۱۰ ساله قرار گرفته است.

در میان عوامل اثرگذار بر بازار نفت می‌توان به رکورد صادرات ایران و روسیه، اختلاف بر سر معیار تولید یا صادرات در اوپک پلاس، نگرانی از تقاضا (ورشکستگی بانکها در آمریکا؛ تورم اروپا؛ رکود چین)  و تحولات شاخص دلار (انتظار خلاف جهت درباره نرخ بهره آمریکا و اروپا) اشاره کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار