۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷
چرا تجدید ارزیابی دارایی بورسی‌ها اجباری شد؟

در برنامه بورسان چهارشنبه، مهدی سوری، کارشناس ارشد بازار سرمایه به بررسی ابعاد الزامی شدن تجدید ارزیابی شرکت‌های بورسی پرداخت.

فردای اقتصاد: مهدی سوری، کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص چرایی اعتقاد به الزامی کردن تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌های بورسی گفت: در حال حاضر دارایی شرکت‌ها در ترازنامه بر اساس دارایی تمام شده ثبت می‌شود. ممکن است زمان خرید دارایی‌های یکسان توسط سه شرکت متفاوت باشد از این رو در صورت‌های مالی ارزش این دارایی‌ها متفاوت ذکر می‌شود. استاندارد بین‌المللی نیز تصریح می‌کند در شرایط حاد تورمی، مبنای بهای تمام شده موجب بلااستفاده شدن صورت‌های مالی شده و پیشنهاد می‌کند گزارش‌دهی دارایی‌ها بر اساس ارزش روز باشد.

وی ادامه داد: موضوعی که لازم است عموم مردم از آن اطلاع داشته باشند باید در صورت‌های مالی افشا شود. در نتیجه باید یک صورت مالی مانند ترازنامه واقعا قابل استفاده باشد. ضمن آنکه بخشی از پیکره سیاستگذاری با اتکا به اینکه شرکت‌های بزرگ نسبت به دارایی‌هایشان سود زیادی کسب میکنند شدیدا به دنبال کاهش سودآوری آن‌ها هستند. در صورتی که سود امروز را با دارایی 50 سال پیش مقایسه می‌کنند. دغدغه ما این نیست که چنین الزامی قیمت بازار سهام را افزایش دهد بلکه می‌خواهیم بازار شفافی داشته باشیم که بتوان از آن دفاع کرد.  

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری است که سود شرکت‌ها را کاهش می‌دهد و سیاستگذار نیز به اتکای همین آمار و اطلاعات غلط موجود در صورت‌های مالی به خود اجازه می‌دهد دست در جیب شرکت‌ها کند.

سوری ادامه داد: استاندارد بین‌المللی شماره 29 دقیقا برای کشورهایی با شرایط تورم حاد نوشته شده و ذکر می‌کند یک بار ارزیابی درست انجام داده و هر سال قیمت دارایی‌ها را با شاخص‌های قیمت آن حوزه رشد داده و تجدید ارزیابی کنید.

وی افزود: استاندارد بین‌المللی تورم حاد را توصیف نمی‌کند اما می‌گوید در سه سال اگر قیمت‌ها دو برابر شود؛ اگر مرکب حساب کنیم تورم سالانه 26 درصدی کشور را در شرایط تورم حاد قرار می‌دهد. حالا در یک تورم حاد تهیه صورت‌های مالی به قیمت روز درست‌تر است یا بهای تمام شده؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سهامداران قدیمی IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    احسنت حمایت می کنیم اهالیه بازار سرمایه کشور
  • محمد نایب سالکی IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    باسلام از سال ۱۳۹۹ اکثریت بازار ها نزدیک به ۶ برابر شده است ولی سهام در بازار سرمایه افزایش با تورم‌ نداشته‌ است لاعقل تجديد ارزیابی مسکنی برای سهامداران که در بازار سرمایه دارایی های خود را در حال نابودی می‌بینند خواهدشد
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    چرا برابر تورم ارزش سهام بالا نرفته آیا سیاسی نیست؟
  • سعید دارابی IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    کاش یکی پیدا بشه از سهامدار مظلوم حمایت کنه حقوقی ها و بازیگران بزرگ سهام خون سهامدار خرد رو کردن تو شیشه
  • حمید IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    کاملا با نظرات آقای سوری موافق هستم خیلی کامل و جامع شرایط موجود را تحلیل کردند

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار