۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۳
 پیش بینی بورس فردا ۱۲ شهریور ۱۴۰۱

معاملات بازار سهام در پایان هفته با واگرایی نماگرها پایان یافت. بورس شنبه چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: بورس تهران طی روزهای انتهایی هفته گذشته با واگرایی شاخص‌ها همراه بود و به طور مشخصی در سمت کوچکتر بازار شاهد تقاضای بهتری نسبت به صنایع و سهام بزرگ بودیم. در همین راستا روز چهارشنبه درحالی که شاخص کل بورس با کاهش ۰.۱۳ درصدی همراه شده بود، شاخص هم‌وزن توانست افزایش ۰.۲۷ درصدی را رقم بزند.

روند ارزش معاملات و ورود و خروج پول از بازار اما در هفته گذشته به طور کلی شرایط سختی را پشت سر گذاشت و در کنار خروج سرمایه در تمامی روزها، شاهد سقوط ارزش معاملات خرد سهام به زیر کانال ۳هزار میلیارد تومان نیز بودیم. از این نظر می‌توان گفت که همچنان تمامی متغیرها برای یک صعود پایدار آماده نیستند و وجود فضای عدم‌اطمینان برخی از فعالان بازار سرمایه را سردرگم کرده است.

حال برای پیش بینی بورس فردا نیاز است که به بررسی روندهای روز چهارشنبه و همچنین رخدادهای آخرهفته بپردازیم تا نگاه وسیع‌تری نسبت به موضوعات داشته باشیم.

پاس‌کاری‌ برجامی ایران و آمریکا

طی روزهای گذشته باز هم خبرهای مختلفی از مذاکرات هسته‌ای به گوش رسید و به نظر می‌رسد هرچه جلوتر می‌رویم، احتمای احیای برجام نیز بالاتر می‌رود در این میان حتی شایعات تایید نشده‌ای نیز منتشر شد که از حصول توافق ایران و آمریکا و انتشار خبر آن طی دو تا سه هفته آینده خبر می‌داد.

از مهم‌ترین خبرهای این حوزه اما ارسال پاسخ ایران به پیشنهادات آمریکا در بامداد روز جمعه بود. البته هنوز خبر موثقی درباره جزئیات این پاسخ منتشر نشده اما به نظر می‌رسد که فعلا پاس‌کاری‌ها ادامه دارد. برآیند تمامی این نکات می‌تواند به افزایش تقاضای معقولی (نه شدید) در گروه‌های برجامی طی معاملات فردا بیانجامد. اگرچه روند گروه خودرویی در اواخر ساعات معاملاتی روز چهارشنبه نیز با رنج مثبت همراه بود که می‌تواند در بازار فردا نیز تداوم داشته باشد.

البته نباید فراموش کرد که همین موضوع فرسایشی شدن روند مذاکرات، همچون گذشته می‌تواند به ضرر بازار سهام تمام شود. بارها در دورهای گذشته و حتی در همین دور آخر نیز مشاهده شده است که طولانی شدن گفتگوها باعث افزایش تردید و سردرگمی سهامداران می‌شود و ممکن است به افزایش فشار فروش‌ها دامن بزند.

چهره عبوس بازارهای جهانی

بازارهای جهانی در هفته گذشته روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشتند و بازارهای سهام و کالایی به طور مستمر در حال ریزش بودند. به طوری که نفت از بالای ۱۰۰ دلار به مرز ۹۲ دلار کاهش یافت و اکنون حوالی ۹۴ دلار به ازای هر بشکه معامله می‌شود، مس به میانه کانال ۷هزار دلاری رسیده است و روی نیز با فاصله گرفتن از سقف دو ماهه خود در حوالی ۳۷۵۰ دلار، حوالی ۳۱۰۰ دلار معامله می‌شود.

به هرحال نگرانی بابت افزایش‌های سنگین نرخ بهره در آمریکا و همچنین اروپا با انتشار تورم ۹.۱ درصدی حوزه یورو، به اوج خود رسیده و هیچکدام از دارایی‌ها تاکنون توان مقابله با سیاست‌های انقباضی را نداشته‌اند. چشم‌انداز نیز برای این بازارها مناسب نیست. از طرفی قاطعیت تمام بانک‌های مرکزی دنیا در جهت کنترل تورم بدون در نظر گرفتن دیگر مسائل فشار را افزایش داده است و از طرف دیگر بروز برخی نشانه‌ها از احتمال شروع یک دوره رکودی تقاضا را سرکوب می‌کند. از آنجا که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد شرکت‌های بورس تهران که اکثرا نمادهای بزرگ را نیز شامل می‌شود، به طور مستقیم به روند قیمت کامودیتی‌ها وابسته‌اند، انتظار می‌رود که روند کم‌رمق و به سمت منفی سهام و صنایع بزرگ بازار در معاملات فردا نیز ادامه داشته باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha