۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
داستان بنزین؛ از نخستین پمپ‌بنزین تا ۱۷۲ نوع سهمیه‌بندی‌

در جدیدترین نشست «گفت‌وگوی فردا» فراز و فرودهای قیمت‌گذاری، سیاست‌گذاری و همچنین تاریخچه ۱۰۰ساله بنزین توسط علیرضا توکلی‌کاشی ارائه شده است.

در این قسمت از برنامه به میزبانی مرتضی کاظمی پس از ارائه داستان بنزین از زمان افتتاح اولین پمپ‌بنزین در آبادان در سال ۱۳۰۶، داستان اولین افزایش قیمت از ۵ به ۱۰ ریال در زمان نخست‌وزیری حسنعلی منصور نقل شده است. آنطور که در این نشست گزارش شده، قیمت بنزین قبل از انقلاب طی سه مرتبه تا ۱۰ ریال افزایش و بعد از انقلاب برای نخستین بار در زمان نخست‌وزیری رجایی با سه برابر افزایش به عدد ۳۰ ریال رسید و سپس در دوره‌ها و دولت‌های مختلف با روش‌های متنوع این افزایش قیمت انجام و با چالش‌های مختلفی مواجه بوده است.

قیمت بنزین در ایران مجموعاً ۱۹ مرتبه افزایش یافته ولی فقط سه دفعه از این ۱۹ مرتبه با اعتراضات و واکنش‌های شدید اجتماعی مواجه شده است. داستان و ماجراهای سیاستی و اجتماعی درباره قیمت‌گذاری و سیاست‌گذاری در مورد بنزین را در این قسمت از برنامه گفت‌وگوی فردا مشاهده بفرمایید.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    قیمت بنزین بر اساس نوع خودرو باید قیمت گذاری شود. هر چه خودرو از عمرش بگذرد باید قیمت بنزین برای اینگونه خودروها هم تغییر کند به علت بد سوختن خودرو .
    • داود پاشاپور IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      سلام در صورت آزاد بودن واردات وصادرات قیمت همه کالاها اعم از بنزین تا سوزن خیاطی و... به تعادل خواهد رسید و مزیت نسبی ؛تولید را جهت دهی خواه کرد . دولت باید کمترین دخالت را در اقتصاد وکمترین دریافت میزان مالیات را داشته باشد و فقط به افراد ناتوان جسمی وذهنی کمک نماید
  • M IR ۰۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    باسلام و تشکر بابت برنامه های عالی فردای اقتصادوهمچنین توضیحات کامل ونمودارهای کارشناس محترم ....همونطور که افرایش خودروهای گازسوز باعث کمترشدن مصرف بنزین شد ، احتمالا افزایش خودروهای هیبریدی و برقی نیز به کاهش مصرف بنزین خواهد انجامید...
  • حمید IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    بنزین عملا لیتری ۳۰۰۰ تومان شده ، با مراجعه به پمپ بنزین ، کارت سهمیه عدم ارتباط با سرور نمایش میدهد اما کارت آزاد پمپ بلافاصله وصل شده و بنزین ۳۰۰۰ تومانی ارائه میدهد!!!!
  • حسین IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    تشکر از رسانه فردای اقتصاد واقعا اطلاعات ارزشمندی در پاورپوینت اکثر استاتید مدعو هست کاش میشد در اختیار عموم قرار بدید

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار