۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۲
شبه کودتا در روسیه؟
فرمانده گروه شبه نظامی واگنر در کنار نیروهایش

فرمانده گروه شبه نظامی واگنر به دنبال حمله موشکی ادعایی به نیروهایش گفت که «روح شیطانی» در فرماندهی ارتش باید از بین برود. او همچنین وعده داد که برای برقراری عدالت، راهپیمایی برگزار خواهد کرد.

فردای اقتصاد: فرمانده گروه شبه نظامی واگنر پس از آنکه ارتش روسیه را متهم به حمله موشکی به مقر استقرار نیروهایش کرد، به اتهام ایجاد آشوب و تحریک به شورش علیه حکومت مرکزی، تحت پیگرد قضایی قرار گرفت.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه شبه نظامی واگنر به دنبال حمله موشکی ادعایی به نیروهایش گفت که «روح شیطانی» در فرماندهی ارتش باید از بین برود. او همچنین وعده داد که برای برقراری عدالت، راهپیمایی برگزار خواهد کرد.

مقامات رسمی ادعای پریگوژین مبنی بر حمله ارتش به نیروهای گروه شبه نظامی واگنر را تکذیب می‌کنند و خواستار توقف اقدامات غیرقانونی او و گروه تحت رهبری‌اش شده‌اند.

سخنگوی ولادمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه اعلام کرد که پوتین از اوضاع آگاه است و هرگونه اقدام لازم را در این زمینه انجام خواهد داد.

رخدادهای اخیر، نشان‌دهنده تشدید غیرمنتظره درگیری‌های داخلی، در درون روسیه است.

گروه واگنر یک گروه شبه نظامی است که در کنار نیروهای روسیه با اوکراین در حال جنگ است. در ماه‌های اخیر، پریگوژین، شدت انتقادهای خود از فرماندهی ارتش روسیه را افزایش داده‌بود.

او در یک فایل صوتی که در شبکه اجتماعی «تلگرام» منتشر شد، گفت که «شمار زیادی» از نیروهایش در حمله ارتش روسیه به مواضع گروه واگنر کشته شده‌اند. با این همه او هیچ سندی برای این ادعای خود، ارائه نکرد.

پریگوژین در بخش دیگری از این فایل صوتی گفت: «کسانی که دوستان ما را کشتند و همچنین باعث از دست دادند جان ده‌ها هزار سرباز روس در جنگ با اوکراین شدند، مجازات خواهند شد.»

او ادامه داد: «من از شما می‌خواهم مقاومت نکنید. هرکس مقاومت کند، به عنوان یک تهدید شناخته می‌شود و نابود خواهد شد. این اخطار، شامل همه ایست‌های بازرسی و هوایی که در مسیر ما قرار دارند می‌شود.»

او ادامه داد: «قدرت ریاست‌جمهوری، دولت، پلیس و گارد روسیه مانند همیشه به فعالیت ادامه خواهند داد.»

پریگوژین تاکید کرد: «این یک کودتای نظامی نیست. یک راهپیمایی برای برقراری عدالت است. اقدامات ما با اقدامات ارتش در هیچ جا، تداخل ندارد.»

ژنرال سرگئی سورویکین، معاون فرماندهی نیروهای روسی در اوکراین، کسی پریگوژین پیشتر از شیوه فرماندهی نظامی او تمجید کرده‌بود، از فرمانده شبه نظامیان واگنر خواست تا حرکت کاروان نظامی خود را متوقف کند و به نیروهایش دستور بازگشت پایگاه‌های خود را بدهد.»

سورویکین در همین زمینه از طریق یک فایل ویدئویی خطاب به گروه واگنر گفت: «ما از یک خون هستیم، ما سربازیم. شما نباید در این شرایط دشوار کشور، بازیچه دست دشمن شوید.»

رسانه رسمی روسیه هم گزارش داد که FBS، یا همان سرویس امنیت روسیه، یک پرونده جنایی به اتهام شورش نظامی و تلاش برای آغاز یک درگیری داخلی در روسیه، علیه پریگوژین گشوده‌است.

سرویس امنیتی روسیه همچنین خواستار نافرمانی نیروهای تحت امر پریگوژین و کمک به دستگیری او شده‌است.

وزارت دفاع روسیه هم در بیانیه‌ای هشدار داد که انتشار هرگونه اخباری مرتبط با پریگوژین در فضای مجازی «صحت ندارد و اطلاعاتی با هدف تحریک به شورش» محسوب می‌شود.

از سوی دیگر خبرگزاری اینترفکس روسیه گزارش کرملین، اقدامات لازم را انجام می‌دهد و تمهیدات مورد نیاز را اتخاذ خواهد کرد.»

در توییتی که اواخر روز جمعه توسط وزارت دفاع اوکراین منتشر شد هم تنها به یک جمله بسنده شده‌است: «ما نظاره‌گر اوضاع هستیم.»

این اتفاق پس از آن رخ می‌دهد که در ماه مه، ویدوئویی از پریگوژین منتشر شد که در میان حلقه نیروهای طرفدارش ایستاده و از سرگئی شویگو، وزیر دفاع و همینطور والری گراسیموف، فرمانده ستاد مشترک ارتش روسیه به دلیل عدم ارسال مهمات جنگی کافی به نیروهای تحت رهبری‌اش انتقاد می‌کند.

پیش از این و در اوایل روز جمعه، پریگوژین گفته بود که جنگ اوکراین آغاز شد تا شویگو بتواند «مارشال» یا همان «ارتشبد» شود.

او اضافه کرده‌بود: «وزارت دفاع تلاش می‌کند تا مردم و رییس‌جمهور را فریب دهد و داستانی را روایت کند مبنی بر اینکه اوکراین، به همراه کل نیروهای ناتو، تهاجمی دیوانه‌وار را آغاز کرده و و قصد حمله به ما را دارد.»

ماجرا چیست؟

 

ماجرا چیست؟

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه چندی قبل به همه گروه‌های داوطلب و شبه نظامیانی که در جنگ اوکراین به نفع روسیه در حال مبارزه هستند دستور داد تا پایان ماه آگوست با وزارت دفاع قرارداد امضا کنند.

به گزارش تابناک، این اقدام شویگو تلاشی برای کاستن از اختیارات و جلوگیری از خودسری‌های پریگوژین بود.

پریگوژین در واکنش به این دستور اعلام کرد که «واگنر هیچ قراردادی را با شویگو امضا نخواهد کرد.»

اما خیلی زود پوتین واکنش نشان داد و جانب وزیر دفاع را گرفت. پوتین گفت این دستور باید تا موعد مقرر اجرایی شود. پریگوژین پس از این از پوتین هم انتقاد کرد. حالا گویا دعوا بالا گرفته است.



 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار