۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۲
ترفند جدید غرب برای کاهش دلارهای نفتی پوتین

گروه ۷ بیمه و تامین مالی محموله‌های نفتی روسیه را ممنوع خواهند کرد، مگر اینکه در محدوده سقف قیمتی تعیین‌شده معامله شده باشند.

فردای اقتصاد: گروه هفت کشور ثروتمند طرحی را برای محدود کردن قیمت نفت روسیه در بازارهای جهانی ارائه کردند و متعهد به طرح تحریم‌های جدید با هدف محدود کردن درآمد روسیه از فروش نفت با ادامه تهاجم روسیه به اوکراین شدند. وزرای دارایی گروه ۷ در بیانیه‌ای اعلام کردند که بیمه و تامین مالی محموله‌های نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه را ممنوع خواهند کرد، مگر اینکه در محدوده سقف قیمتی تعیین‌شده معامله شده باشند.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، با این طرح، ایالات متحده و متحدانش امیدوارند که با استفاده از کنترلشان بر جریان مالی و بیمه کشتیرانی جهانی روسیه را مجبور کنند تا سقف قیمت نفت را رعایت کند یا با احتمال ناتوانی در ارسال نفت خود مواجه شود. به گفته بروگل، یک اندیشکده مستقر در بروکسل، بیش از ۹۰ درصد کشتی‌های جهان از طریق انجمن بیمه‌گران مستقر در لندن بیمه می‌شوند.

این اطلاعیه جزئیات کلیدی، از جمله سطحی که سقف قیمت در آن تعیین خواهد شد، را بیان نمی‌کرد. وزرای G-۷ گفتند که با شرکای بین‌المللی سقف قیمت نفت روسیه و امکان تغییر سقف در طول زمان، مشورت خواهند کرد.

غرب به دنبال چیست؟

این طرح به دنبال حل معضلی است که تاکنون تلاش‌های غرب برای تحریم روسیه را بی‌اثر کرده است: چگونه می‌توان درآمد روسیه را بدون کاهش عرضه جهانی نفت و افزایش قیمت‌ها قطع کرد. تورم در حال حاضر به بالاترین سطح در دهه‌های اخیر رسیده و یک مشکل بزرگ اقتصادی و سیاسی برای دولت‌ها در سراسر کشورهای غربی ایجاد کرده است.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا گفت: «این سقف قیمتی یکی از قدرتمندترین ابزارهای ما برای مبارزه با تورم و محافظت از کارگران و مشاغل در ایالات متحده و در سطح جهان در برابر افزایش قیمت ناشی از اختلالات جهانی است.»

این سقف قیمت تحریم‌هایی را که قرار بود از ۵ دسامبر توسط اتحادیه اروپا بر خرید نفت از روسیه اعمال شود و انتظار می‌رفت به قطع صادرات نفت مسکو به قاره سبز از طریق دریا منجر شود را تسهیل خواهد کرد. یلن برای ماه‌ها هشدار داده بود که ممنوعیت خرید نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا می‌تواند حجم زیادی از نفت روسیه را از بازارهای جهانی خارج کند و قیمت‌ها را بالا ببرد و باعث رکود جهانی شود.

این نگرانی‌ها به پیشنهاد سقف قیمتی را تقویت کرد. بر این اساس به شرکت‌های اتحادیه اروپا اجازه داده می‌شود نفت روسیه را تا زمانی که زیر سقف قیمت فروخته می‌شود، تامین مالی و بیمه کنند. مقامات G-۷ در نظر دارند سقف قیمت را نهایی کرده و آن را قبل از ۵ دسامبر اجرایی کنند.

چالش‌های پیش روی گروه ۷

در مرکز این طرح این فرض وجود دارد که روسیه ترجیح می‌دهد نفت خود را با قیمت کاهش‌یافته بفروشد تا اینکه ریسک فروش نفت کمتر را داشته باشد؛ ریسکی که احتمالا به ظرفیت تولید بلندمدت آن آسیب برساند. اما مقامات روسی در روزهای اخیر بارها گفته‌اند که از فروش نفت تحت سقف قیمتی خودداری می‌کنند.

چالش دیگر متقاعد کردن کشورها برای موافقت با تحریم‌های تحت رهبری ایالات متحده علیه روسیه است. بسیاری از کشورهای غربی خودشان واردات نفت روسیه را ممنوع کرده‌اند، از این رو تلاش برای اعمال سقف قیمتی به سایر خریداران نفت روسیه برای تبعیت از این طرح متکی است.

هند و چین دو خریدار عمده نفت روسیه هستند که بعید است به طور رسمی به این تلاش بپیوندند، و مقامات امیدوارند که خریداران دیگر مانند ترکیه را متقاعد کنند که با غرب همراهی کند. مقامات اروپایی قبل از اجرای این طرح به دنبال جلب موافقت بین‌المللی گسترده‌تر بودند، در حالی که مقامات آمریکایی گفته‌اند حتی یک ائتلاف کوچک به کاهش قیمت نفت روسیه کمک خواهد کرد.

وزرای G-۷ در بیانیه خود گفتند که امیدوارند تا حد امکان یک ائتلاف گسترده ایجاد کنند. این گروه گفت: «ما به دنبال ایجاد یک ائتلاف گسترده به منظور به حداکثر رساندن اثربخشی هستیم و از همه کشورهایی که همچنان به دنبال واردات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه هستند می‌خواهیم متعهد شوند که این کار را فقط با قیمت‌هایی در سطح یا کمتر از سقف قیمت انجام دهند.»

واکنش بازار به محدودهای جدید نفت روسیه

با وجود اینکه سقف قیمتی با هدف کاهش قیمت‌ها در بازار نفت اعمال شده با این حال امروز قیمت نفت در مسیر افزایشی قرار داشت. واکنش نفت به این محدودیت‌ها نشان می‌دهد که معامله‌گران چندان خوش بین نیستند که این اقدام با موفقیت انجام شده و روسیه به فروش نفت خود در سطوح قیمتی ئایین‌تری تن دهد. 

به گزارش رویترز، قیمت نفت روز جمعه به دلیل انتظارات مبنی بر اینکه اوپک پلاس در نشست ۵ سپتامبر درباره کاهش تولید بحث کند، افزایش یافت، هرچند که نگرانی‌ها در مورد محدودیت های چین برای مقابله با کووید-۱۹ و ضعف اقتصاد جهانی همچنان باعث محدود شدن افزایش قیمت‌ها شده است.

بهای معاملات آتی نفت برنت امروز ۱.۷۳ دلار یا ۱.۹ درصد افزایش یافت و به ۹۴.۰۹ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۱.۶۹ دلار یا ۲ درصد افزایش ۸۸.۳۰ دلار معامله شد. هر دو معیار در جلسه قبل با ۳ درصد کاهش به پایین‌ترین سطح طی دو هفته‌ اخیر رسیدند. همچنین برنت در مسیر کاهش هفتگی نزدیک به ۷ درصد و WTI حدود ۵ درصد قرار دارد.

در این میان نگرانی از توقف مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا هم در رشد قیمت‌ها اثرگذار بوده است. کریگ ارلام، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA، گفته است: رشد قیمت نفت درست زمانی اتفاق افتاده که به نظر می‌رسد مذاکرات هسته‌ای ایران و ایالات متحده متوقف شده است. اخیراً یک توافق یک ریسک بزرگ برای قیمت نفت بوده است؛ چیزی که عربستان سعودی با هشدارهایی درباره کاهش تولید از سوی ائتلاف به دنبال مقابله با آن بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار