۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
اخبار مثبت و توسعه ابزار؛ محرک رشد بورس

حسام سرافرازیان کارشناس بازار سرمایه به مرور وضعیت بازار سهام و پیش بینی روند آتی آن در برنامه بورسان پرداخت.

فردای اقتصاد: حسام سرافرازیان، کارشناس بازار سرمایه در برنامه بورسان یکشنبه عنوان کرد: افراد برای دریافت مطلوبیت (سود) به بازار سرمایه ورود می کنند، در این بخش از اقتصاد آینده شرکت ها با ابزاری به نام سهام مورد معامله قرار می گیرد.

وی ادامه داد: بازار از آبان ماه سال گذشته به بعد در بازه ای از زمان توام با ایجاد چشم اندازهای رو به رشد (همانند افزایش نرخ نیما از ۲۸ هزار تومان تا ۳۸ هزار تومان، معامله خودرو در بورس کالا و...)  به طور جدی پا در مسیر صعود گذاشت.

سرافرازیان افزود: در ادامه طی برهه ای از زمان نه تنها جریان اخبار مثبت به بازار به اتمام رسید بلکه سایر اخبار مطلوب قبلی نظیر عرضه خودرو در بورس کالا با تغییراتی همراه شد. در چنین شرایطی مشاهده می شود که تمایلی به ریزش در بازار وجود ندارد،ارزش معاملات ۷ هزار میلیارد تومانی نیز همچنان مطلوب ارزیابی می شود. در عین حال خبری مثبت که بتواند بازار را رو به بالا تقویت کند، وجود ندارد.

به گفته این کارشناس بازار سهام، شاید لازم است توسعه ابزارها صورت پذیرد تا در روند ریزشی هم بتوان مطلوبیت مد نظر سهامدار را تامین کرد. اگر توسعه ابزارها همانند اختیار معامله را در بازار داشته باشیم تا در مواقع نزولی سهامدار بتواند با مدیریت ریسک (با خرید ابزارها) مانع از زیان شود یا حتی به سود هم دست یابد، طبعا منابع در بازار خواهد ماند. آن طور که به نظر می رسد بازار برای یک تا ۲ ماه آینده با خبر خاصی همراه نیست مگر این که اخبار مهم و تاثیرگذار بر متغیرهای اصلی اقتصاد، تولید شود.

بزرگ ترین فرصت برای سرمایه گذاران بازار سرمایه

سرافرازیان معتقد است: در صورتی که شرکت ها را طبقه بندی کنیم، عملا ۷۰ درصد بازار به طور مستقیم تحت تاثیر تغییرات نرخ ارز قرار می گیرند، ۳۰ درصد دیگر بازار خیلی تحت تاثیر دلار و نرخ های جهانی قرار ندارند. رشد بازار برای عمده شرکت ها منتهی به نرخ ارز و شرایط سیاسی می شود. اکنون ریالی ها با ریسک کمتری همراه هستند بنابراین گروه هایی نظیر دارویی، زراعت، لبنی و سیمان می توانند تشکیل دهنده سبد ریالی سرمایه گذاران باشند.

بزرگ ترین خطر برای سرمایه گذاران بازار سرمایه

به گفته وی، عدم ثبات در قوانین و مقررات به عنوان بزرگ ترین خطر برای بازار سرمایه و سایر بازار های مالی محسوب می شود.

چرایی نوسان منفی بانکی ها

سرافرازیان اضافه کرد: هر چند عنوان شد بانکی ها با یکسری از مفرضات سودآور خواهند بود اما زمانی که به مجمع رسیدند در عمل تقسیم سودی رخ نداد. در عین حال سیگنالی به بازار مخابره شد مبنی بر این که وضعیت صنعت بانکداری مطلوب نیست. عدم تقسیم سود از سوی بانک ها را می توان به عنوان پالس منفی در نظر گرفت. ابهام در برنامه های آتی بانک مرکزی به وضوح قابل مشاهده است.

تجدید ارزیابی دارایی ها

این کارشناس بازار سهام خاطرنشان کرد: بنده با اجباری شدن تجدید ارزیابی دارایی ها مخالف هستم. نباید چرخ را از ابتدا به طور مجدد اختراع کرد. آیا در دنیا تجدید ارزیابی به حالت اجباری مصوب می شود؟ در استاندارد حسابداری آمده است؛ تجدید ارزیابی ۵ سال یک بار می تواند انجام پذیرد. هر ساله شدن این مهم می تواند فلسفه شرکت داری که کسب سود و تقسیم سود بوده را از بین خواهد برد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار