۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۳
یک نماینده مجلس نیت خودروسازان و دولت را لو داد؟

به عقیده غلامرضا نوری نمیانده مجلس، از این فضایی که دولت در صنعت و بازار خودرو ایجاد کرده، رقابت و نفع مردم بیرون نمی‌آید.دولت دوست ندارد خودروی باکیفیت در اختیار مردم باشد!

اعتماد: چندی پیش در مجلس، لایحه واردات خودروهای دست‌دوم خارجی با عمر کمتر از پنج سال به صورت دو فوریتی تصویب شد. این لایحه در قالب سه ماده شامل مواد ۱۱ تا ۱۳ به قانون ساماندهی بازار خودرو افزوده خواهد شد.

مهم‌ترین بخش‌های گفت‌وگوی غلامرضا نوری، نماینده بستان‌آباد را در ادامه می‌خوانید:

متاسفانه قانونی وضع شده که در آن طرف موضوع، دست دولت در تعرفه باز است؛ در نتیجه با عدد بازی و در نهایت خودشان قیمت‌ها را تنظیم می‌کنند.

 لایحه‌ای که آورده شده بود، به نظر کمی سیاسی می‌رسید و برای حفظ وزیر قبلی صمت بود. در آن، یک تعرفه، سود بازرگانی و گمرک در آیین‌نامه قرار داده‌اند.

یعنی به نظر من، دولت می‌خواست با این لایحه آقای فاطمی‌ امین را در سمت خود حفظ کند، ولی نشد و چون طرح موضوع شده بود، دیگر نخواستند لایحه را لغو کنند. حال، کار را جلو می‌برند و چون در عمل انجام شده قرار گرفته‌اند، این لایحه را با عدد تعرفه، بی‌خاصیت می‌کنند.

با هر مصوبه‌ای که با این لایحه بیرون بیاید، می‌توان همان را در صفر ضربش کرد. انگار کل لایحه در صفر ضرب می‌شود و به عبارتی، هیچ لایحه‌ای نداشته‌ایم.

همه در حال تلاش هستند که خودرو به داخل ایران بیاید تا شاهد افزایش کیفیت و ارزانی قیمت باشیم. حتی گفتند افراد حقیقی هم اگر می‌توانند خودرو وارد کنند.

البته گفته شد دولت باید شرایط را در یک آیین‌نامه حقیقی تصویب کند که چگونه می‌تواند به افراد حقیقی مجوز بدهد. فعلاً لایحه دست دولت است که باز در نهایت تصور من بر این است که آن را پیچیده می‌کنند و اجازه واردات را به خودروسازان می‌دهند.

دولت با تعرفه بازی می‌کند. الان انتظار داریم که وقتی می‌گوییم واردات خودرو آزاد شده، قیمت‌ها پایین بیاید، ولی وقتی تعرفه را بالا می‌برند و باید چند برابر عوارض پرداخت شود، دیگر خبری از ارزانی نیست.

از این فضایی که دولت در صنعت و بازار خودرو ایجاد کرده، رقابت و نفع مردم بیرون نمی‌آید. به نظرم با دستکاری‌هایی که دولت در تعرفه‌ها انجام داده، نشان می‌دهد که اراده‌ای برای ارزان کردن خودرو یا قرار دادن خودروهای باکیفیت در اختیار مردم ندارد.

مجلس اختیارات چندانی در حوزه خودرو ندارد، مگر اینکه دولت انصافی به خرج دهد و فضا را کمی باز و تا حدی قیمت‌ها را تعدیل کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها