۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸
اصلاح بورس پایان یافت؟

امیر عباس کریم زاده، کارشناس بازار سرمایه در برنامه بورسان دوشنبه الگوهای مهم در امر سرمایه گذاری را مورد بررسی قرار داد.

فردای اقتصاد: امیر عباس کریم زاده کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در خردادماه سیل عظیمی از سرمایه حقیقی از بازار سهام خروج کرد، گفت: در این برش زمانی حداقل روزی یک هزار میلیارد تومان از بازار سهام خارج شد و این رویداد پیامد مطلوبی برای فعالان نداشت. به رغم سایه رکود در سایر بازارهای موازی اما فرصت در بازار سرمایه از دست رفت و رشد در این بخش از اقتصاد به سرعت متوقف شد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص اینکه با کدام سهم به مجمع برویم نیز عنوان کرد: تحلیل EPS سهم و پارامترهای موضوعی مربوط به آن حائز اهمیت است.  در این میان هر اندازه که P/E سهم پایین‌تر باشد طبعا ارزندگی بیشتر خواهد بود.

کریم‌زاده افزود: تقسیم سود بالای شرکت‌ها نکته حائز اهمیتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. شرکت‌هایی که زمان تقسیم سود آن‌ها در بازه حداکثری نیست و حداکثر یک هفته تا ۱۰ روز پس از برگزاری مجمع اقدام به تقسیم سود می‌کنند، مناسب هستند.

وی تاکید کرد: در شرایطی که خروج پول روی می‌دهد، موضوعاتی پیرامون مالی رفتاری سهم توام با ارزیابی نوع جریان ورود و خروج پول نیز مهم ارزیابی می‌شود. از طرفی آیتم‌هایی پیرامون بحث تحلیل حساسیت که روی EPS سهم وجود دارد می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه سهام دلاری‌محور را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: شرکت‌های پروژه محور که طرح‌های پایین دستی خود را اجرا می‌کنند می‌توانند به رشد سود شرکت در سال‌های آتی کمک کنند. از سویی توجه به الگوهای تکنیکال و زمان‌های مناسب برای ورود و خروج نیز ضروری است.

به گفته کریم‌زاده شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران می‌تواند با روندی متعادل و آرامی را به سمت بالا تا محدوده ۳ میلیون واحد را تا سال آینده تجربه کند.

وی درباره تغییر نرخ محصولات پتروپالایشی‌ها گفت: گروه پالایش دارای یکسری محصولات اصلی است. دولت نیز فرآورده‌های اصلی را خریداری می کند. در بحث محصولات فرعی باید توجه داشت که تغییرات جدید می‌تواند در روند قیمتی این گروه تاثیرگذار باشد. این که دولت در یک روز ابلاغیه صادر می‌کند و در روز دیگر اقدام به لغو آن می‌کند می‌تواند نشان‌دهنده این فرضیه باشد؛ اگر نرخ فروش محصولات با دلار ۳۸ هزار تومانی قیمت‌گذاری شود طبعا دولت می‌تواند خوراک را با نرخ ۳۸ هزار تومان محاسبه کند. این مهم می‌تواند برای شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی وضع شود.

به باور این تحلیلگر بازار سرمایه هر یک از شرکت‌ها باید با توجه به تنوع فروش (این که چه بخشی در بورس کالا، صادراتی و بین مجتمعی است) اقدام به شفاف‌سازی کنند.

در برنامه امروز بورسان امیرعباس کریم‌زاده کارشناس بازار سرمایه در خصوص ابلاغیه اخیر تغییر نرخ دلار پایه محصولات پالایشی و پتروشیمی از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به محدوده ۳۸ هزار تومان و سلمان یزدانی مدیر ابزارهای مشتقه کارگزاری پیشرو به واکاوی ابلاغیه‌های اخیر در حوزه آپشن پرداختند.

برای مشاهده برنامه کامل کلیک کنید: گرمای تابستان به بورس می رسد؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • علی دوستی IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    حاصل بیش از ۳ سال منفی کردن بازار سرمایه رشد تورم و رشد قیمت مسکن و خودرو و سکه و لوازم خانگی و......بود رشد قیمتی بین ۱۰ تا ۲۰ برابری بود بازار سرمایه امروز سرمایه سهامداران بی ارزش کرده است

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار