۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹
سازمان بورس با متخلفان برخورد می کند

رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس در برنامه امروز بورسان به برخی از سوالات پرتکرار سهامداران در فصل مجامع و نقش نظارتی سازمان بورس در این خصوص پاسخ داد.

فردای اقتصاد: سعید واشقانی فراهانی، رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس در واکنش به پرداخت سود شرکت ها ۴ ماه پس از برگزاری مجمع عنوان کرد: مصوبه هیات مدیره سازمان بورس که اصلاح اساسنامه ناشران را به همراه داشت (در خصوص پرداخت سود سهامداران در ۴ ماه) در واقع این مهم از الزاماتی بود که ناشران باید در اساسنامه‌های خود اعمال می‌کردند و در مجامع به تصویب سهامداران می‌رساندند. به لحاظ حقوقی زمانی شرکت‌ها مکلف به چنین پرداختی می شوند که در اساسنامه آن‌ها این مهم قید شده باشد.

وی گفت: بخش عمده از شرکت‌ها در سال جاری همزمان با مجامع عمومی عادی سالیانه، مجامع فوق‌العاده مربوط به پرداخت سود سهامداران و تغییرات در اساسنامه (پرداخت طی ۴ ماه) را برگزار کرده‌اند. در واقع بعد از تصویب این مهم الزام پیدا می‌کند. شرکت‌هایی که به حقوق صاحبان سهام به خصوص سهامداران خرد احترام می‌گذارند، می‌توانند حتی پیش از تصویب در اساسنامه فرآیند پرداختی را در مهلت ۴ ماهه پیاده‌سازی کنند.

این مقام مسئول درباره برخورد سازمان بورس بیان کرد: سازمان به عنوان قانون‌گذار طبعا پیگر موضوع خواهد بود. فرصت معقولی به ناشران در راستای اعمال در اساسنامه داده شده است. در صورتی که اعمال نشود یا تخطی در این زمینه صورت بگیرد، سازمان از ابزارهای نظارتی مختلفی که در اختیار دارد (پیگیری های تخلفاتی- جرائم تخلفاتی ) استفاده خواهد کرد.

واشقانی فراهانی تاکید کرد: شرکت‌هایی که به تغییرات تن نمی‌دهند، در واقع به حقوق سهامداران خرد احترام نمی‌گذارند. قطعا رویکرد سهامداران نسبت به شرکت هایی که الزام پرداخت سود در ۴ ماه را رعایت نمی کنند، متفاوت خواهد بود.

رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس گفت: تفاوتی بین سجامی و غیر سجامی‌ها در حوزه پرداخت سود وجود ندارد.

سازمان در حوزه پرداخت‌ها بسیار حساس است

رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس در ادامه عنوان کرد: سالهاست تغییرات در حوزه اساسنامه نمونه ناشران در حال اعمال است. اما تغییر اخیر به دلیل این که به طور مشخص با منافع و حقوق مادی سهامداران خرد در ارتباط بوده بنابراین حساسیت موضوع را افزایش می دهد. برخورد جدی با شرکت‌هایی که تغییرات را در اساسنامه اعمال نکنند صورت می‌گیرد.

وی درباره وظیفه نماینده سازمان در مجامع گفت: نماینده سازمان در جلسات مجامع ناظر بر مقررات است. بازرس قانونی که بازرس قانون تجارت هم است در مجامع حضور دارد. هر موردی حتی غیر از موارد مرتبط با قوانین و مقررات سازمان (تخلفی رخ دهد) قاعدتا نماینده سازمان ورود خواهد کرد.

به گفته این مقام مسئول، به طور کلی مسئولیت برگزاری مجمع بر عهده هیات رییسه‌ای است که مجمع را برگزار می‌کند. در صورتی که نماینده سازمان متوجه عدم پاسخگویی مناسب به سوالات سهامداران شود قطعا تذکر خواهد داد. از طرفی سهامداران می‌توانند از طریق سامانه شکایت متمرکز سازمان shekayat.seo.ir یا نامه نگاری‌های مرسوم با سازمان (واحدهای نظارت بر ناشران) مشکلات خود را بیان کنند. روابط عمومی سازمان نیز در این زمینه فعال است.

وی در خصوص انتشار غیررسمی نامه افزایش قیمت خوراک گازی پتروشیمی‌ها به تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه در معاملات امروز بازار نیز گفت: در خصوص این نامه ۲ نکته حائز اهمیت است. نخست بحث سیاست‌گذاری و دیگری بحث افشا. در حوزه افشا اگر ناشران (شرکت های پتروشیمی) از چنین موضوعی اطلاع داشتند باید خیلی زودتر اقدام به افشا می‌کردند. اکنون باید برخورد تخلفاتی مناسب در این زمینه صورت بگیرد.

واشقانی فراهانی معقد است: در صورتی که پیش‌تر به ناشران این موضوع ابلاغ شده بود (رسمی یا غیررسمی) باید شفاف‌سازی مناسب صورت می‌گرفت. برخورد مناسب می‌تواند از اتفاقات بعدی جلوگیری کند.

امروز در برنامه بورسان، رضا علوی رییس هیات مدیره سبدگردان داریک اتفاقات روز بازار و راهبرد معامله گری در کلاس های مختلف دارایی را تشریح کرد. در ادامه سعید واشقانی فراهانی رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس در خصوص مجامع شرکت ها، نحوه واکنش سازمان بورس به نامه جدید در حوزه قیمت خوراک گازی پتروشیمی ها و نوع برخورد با متخلفان پرداخت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 23
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    به مرام تان قسم، چهار ماه هم برای واریز سود نقدی زیاد است،خودتان میدانید زمان هشت ماه مربوط به زمانی ست که هیچکدام از ابزارها و تکنولوژی های امروزی وجود نداشت. حداکثر دو ماه برای سهامداران عمده و یک ماه برای سهامداران خرد
  • ایرانی IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    کی با خود بورس برخورد میکندآب از منبع وسرچشمه گل آلود باشد بدنبال مهیگیر گشتن در مسیر وبستر رود خطاست
  • محمدرضا IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    این مملکت پر شده از رانت و فساد و عدم شفافیت مسؤلین نمی دانند که با این روش مدیریتی هرروز امید و اعتماد را در مردم ازبین میبرند
  • محمدرضا IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    درغگویی و فساد و رانت خواری را تمام کنید مردم را نا امید وبی اعتماد نکنید

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار