۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
چرا وارن بافت دشمن رمزارزهاست؟

وارن بافت یکی از سرمایه‌گذاران مشهور جهان، موضع سفت و سختی در برابر بیت کوین و به طور کلی رمزارزها دارد. او تمایلی به بیت کوین ندارد چرا که آن را یک دارایی غیرمولد می داند.

فردای اقتصاد: وارن بافت یکی از سرمایه‌گذاران مشهور جهان، موضع سفت و سختی در برابر بیت کوین و به طور کلی رمزارزها دارد. وی در مصاحبه‌ای چندین ماه قبل انجام داده بود گفت  که اگر تمامی بیت کوین‌ها را به قیمت ۲۵ دلار به او بفروشند، نخواهند خرید. وارن بافت بارها اشاره کرده است که من هیچ بیت کوینی ندارم و نخواهم داشت. دلیل مخالفت شدید این سرمایه‌گذار بزرگ با بیت کوین چیست؟

می‌توان مهمترین دلایل فاصله گرفتن بافت با جامعه رمزارزها را در سه بخش خلاصه کرد:

نداشتن ارزش منحصر به فرد

سرمایه گذار میلیاردر، تمایلی به بیت کوین ندارد چرا که آن را یک دارایی غیرمولد می داند.

به طور کلی بافت به این معروف است که ترجیح می‌دهد که در سهام شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کند که ارزش و جریان نقدی آنها، ناشی از تولید کالاهای مشهود باشد. بافت در سال ۲۰۲۰ در مصاحبه‌ای با CNBC گفت: ارزهای دیجیتال ارزش واقعی ندارند.

اگرچه بیت کوین برای ارائه ارزش واقعی به عنوان یک سیستم پرداخت در نظر گرفته شده است، اما در حال حاضر هنوز استفاده از آن بسیار محدود است. بر اساس دیدگاه بافت و آنچه واقعا وجود دارد، اغلب افراد دیدگاه سفته بازی در این بازار دارند و ارزش بیت کوین ناشی از این خوش بینی است، که شخص دیگری مایل است در آینده بیشتر از آنچه شما امروز می پردازید برای آن بپردازد.

رمزارز پول نیست

بیت کوین به عنوان یک دارایی قابل معامله، رونق گرفته است. اما آیا سه معیار پول را برآورده می کند؟ طبق رایج ترین تعریف، پول قرار است وسیله مبادله، ذخیره ارزش و واحد حساب باشد.

بافت بیت کوین را سراب می نامد. به گفته وی این رمزارز با خصوصیات یک ارز مطابقت ندارد و یک روش بسیار موثر برای انتقال پول به صورت ناشناس است. به عقیده وی چک‌ها نیز راهی برای نقل و انتقالات مالی هستند، اما تنها به این دلیل که ابزاری برای انتقال پول هستند ارزش زیادی نخواهند داشت.

بافت درک کاملی از رمزارزها ندارد

بافت یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران تاریخ است. وی فقط بر روی سهم‌هایی که درک و اطلاعات کامل و جامعی از آنها دارد، سرمایه‌گذاری می‌کند.

بافت در این زمنیه بیان کرد که اغلب موارد حتی زمانی که با اطلاعات کامل اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنیم با چالش و مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم شد. چرا باید به سرمایه‌گذاری در زمینه‌ای که چیزی در مورد آن نمی دانم تمایل داشته باشم؟

او پس از نشست سالانه برکشایز هاتوی Berkshire Hathaway در سال ۲۰۱۸ به CNBC گفت، مردم دوست دارند قمار کنند، و این یکی دیگر از مشکلات دارایی های غیرمولد است.

بافت چگونه سهام برنده را انتخاب می کند؟

سرمایه‌گذار میلیاردر از استراتژی سرمایه‌گذاری ارزشی پیروی می‌کند. این استراتژی بر خرید سهام کم‌ارزش‌شده شرکت‌های قوی و نگهداری آنها برای مدت طولانی تمرکز دارد.

برکشایر هاتاوی به دنبال شرکت‌هایی با حاشیه سود خوب سرمایه‌گذاری می‌کند. شرکت‌هایی که محصولات منحصر به فردی تولید می‌کنند و معمولا قابل جایگزین نیستند. بافت در نامه‌ای به سهامدارانش گفت: خرید یک شرکت فوق العاده با قیمت منصفانه به مراتب بهتر از یک شرکت منصفانه با قیمت فوق العاده است.

اما بیزاری او از سهام کریپتو لزوماً به این معنی نیست که شما باید تمام بیت کوین خود را رها کنید. این میلیاردر در گذشته در مورد خیلی از سهم‌ها نظر نامساعدی داشته است اما امروز یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ آنها محسوب می‌شود. به طور مثال او حتی در اوج حباب دات کام، از سرمایه‌گذاری در سهام فناوری دوری کرد و از مخالفان آن بود اما اکنون یکی از سهامداران اپل است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار