۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸
سرنوشت خودروهای وارداتی متروکه چه می‌شود؟

۲۲۴۹خودرو در انبارهای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی رسوب کرده که به دلایلی چون پرونده قضایی، عدم ثبت سفارش و منع واردات، ترخیص نشده‌اند.

فردای اقتصاد: آیین‌نامه واردات خودرو سوم شهریور ماه ابلاغ شد؛ حال سوال این است که خودروهای وارداتی متروکه چه سرنوشتی خواهد داشت؟ سیدعبدالمجید اجتهادی، مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به این سوال پاسخ داده است.

آمارها حاکی از این است که از ۱۲هزار و ۲۶۱دستگاه خودروی وارداتی که با ممنوعیت واردات مواجه شده بود، ‌۱۰هزار و ۱۲دستگاه طبق مصوبات مختلف دولت‌ها ترخیص شد و ۲هزار و ۲۴۹ خودروی دیگر همچنان بلاتکلیف باقی مانده‌اند. «داشتن پرونده قضایی»، «منع واردات» و «عدم ثبت سفارش» از جمله دلایل عدم تعیین‌تکلیف خودروهای باقی‌مانده‌ در گمرکات است.

اجتهادی در نشست خبری سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به بازدید رئیس‌جمهور در مهرماه سال گذشته از انبار این سازمان و دستوراتی که در این خصوص صادر کرد، اظهار کرد: یکی از دستورات رئیس جمهور اصلاح قوانین و مقررات بود. قانون این سازمان مربوط به سال ۱۳۷۰ است و شرایط در این سال‌ها بسیار تغییر کرده؛ بنابراین لایحه دوفوریتی در همین خصوص به مجلس ارسال شده است.

اجتهادی افزود: ساماندهی انبارهای تملیکی و تعیین تکلیف کالاهای موجود در این انبارها از دیگر مواردی بود که رئیس جمهور دستور بررسی آن را صادر کرد. در این راستا هفته گذشته اولین محموله کالاهای در اختیار اموال تملیکی از طریق بورس کالا عرضه شد. البته این اقدام چالش‌های زیادی دارد، به خصوص که کالایی که در بورس عرضه می‌شود باید خدمات پس از فروش داشته و مشخص باشد از کجا آمده است.

وی به موافق و مخالف داشتن انهدام خودروهای تملیکی اشاره و اظهار کرد: بر اساس یک تکلیف قانونی موتور و گیربکس این خودروها در اختیار دانشگاه‌های صنعتی برتر کشور قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی درباره خودروهای موجود در انبارهای سازمان، اظهار کرد: برخی از این خودروها بالای ۲۵۰۰ سی‌سی و برخی کمتر از ۲۵۰۰سی‌سی هستند. خودروهای کمتر از ۲۵۰۰سی‌سی مشکلی برای عرضه ندارند، اما طبق مصوبه وزارت صمت، خودروهایی که به صورت قاچاق وارد شده‌اند در عرضه با محدودیت مواجه هستند. همچنین برای خودروهای آمریکایی بالای ۲۵۰۰سی‌سی هم مزایده به شرط صادرات در نظر گرفته شده است، اما خریداری وجود ندارد. سه دستگاهی که منهدم شدند هم همین روند را طی کرده بودند.

اجتهادی ادامه داد: برای تعیین تکلیف این خودروها پیشنهاداتی به دولت داده شده است، از جمله اینکه این خودروها به مناطق آزاد قشم و کیش فروخته شوند که این موضوع به صورت نهایی تصویب نشد. این موضوع نیز مطرح است که تعدادی از خودروها طبق نیاز برخی دستگاه‌ها برای تشریفات مهمان‌های خارجی در اختیار آنها قرار بگیرد. هر زمان مصوبه دولت نهایی شد، توسط وزیر اقتصاد اعلام می‌شود.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی درباره احصای کالاهای موجود در انبارها، گفت: قانونا همه کالاهایی که به انبارها وارد و از آن خارج می‌شوند، باید کد شناسایی داشته باشند. ضمن اینکه بخش قاچاق سامانه جامع اموال تملیکی تا پایان مهر ماه امسال رونمایی می‌شود. اجتهادی در ادامه در مورد دستگاه‌های ماینر موجود در انبارهای سازمان اموال تملیکی گفت: ۱۵۰هزار دستگاه ماینر در انبارهای سازمان موجود است که تعداد آنها روزبه‌روز بیشتر می‌شود. تعداد زیادی از ماینرها رای برائت دارند و امیدواریم توانیر برای این موضوع تدابیری اتخاذ کند. اینکه دستگاه‌ها رای برائت گرفته‌اند، یعنی به صورت مجاز وارد کشور شده‌اند. وی ادامه داد: به ما قول داده‌اند از ابتدای مهرماه می‌توان این دستگاه‌ها را تعیین تکلیف کرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار