۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۷
پیش بینی ۱۰۲ تحلیلگر بورسی از آینده اقتصاد و سیاست

پس از نوسان بازارها در فصل اول سال، با شروع تابستان نوسان کمتری را شاهد بودیم. حالا یکی از دغدغه‌های فعالان بازار آینده روابط بین‌الملل ایران و البته سیاست‌گذاری‌های ارزی است. موضوعاتی که حتی گاها موجب نوسان قیمت‌ها نیز می‌شود. تازه‌ترین پیش‌بینی تحلیلگران از سرنوشت این رخدادها چیست؟ فاطمه اسماعیلی پاسخ می‌دهد.

فردای اقتصاد: در تازه ترین نظرسنجی توصیه بزرگان بازار سرمایه از ۱۰۲ تحلیلگر و مدیر دارایی دو سوال مهم شده است. در سوال اول از کارشناسان بورسی پرسیده شده «روابط بین‌المللی ایران تا پایان ۱۴۰۲ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟». گزینه توافق محدود - به عنوان نمونه آزادسازی برخی منابع بلوکه شده و تسهیل فروش نفت در ازای محدودماندن غنی سازی به ۶۰ درصد - بیشترین تعداد آرا را کسب کرده است. ۵۲ کارشناس بورسی به این گزینه رای داده‌اند. بهبود روابط منطقه‌ای و قراردادهای تجاری در منطقه و ادامه اعمال تحریم‌های غربی دیگر گزینه‌ای است که توانسته ۳۸ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. نکته جالب آنکه هیچ کدام از شرکت‌کنندگان به گزینه احیای برجام (مشابه توافقی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد)رای نداده‌اند که نشان می‌دهد مدیران بورسی حداقل امیدی به احیای کامل برجام ندارند. 

و سوال دوم. «سیاست ارزی تا پایان سال چگونه خواهد بود؟». ۵۰ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی احتمال انتقال دلاری نیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی به دلار سامانه مبادله ارزی یعنی دلار حدود ۳۸هزار تومانی رو داده و ۴۰ درصد تداوم وضع موجود را پیش‌بینی می‌کنند. کمترین رای به میزان کمتر از ۲ درصد نیز به احتمال دلار تک نرخی داده شده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    خیلی هم عالی ...

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار