۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۸
کاهش ۳ میلیونی اقساط وام مسکن

نرخ سود اسمی وام مسکن از ۲۳.۵ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت و به تبع آن اقساط وام هم کمتر شد.

دو هفته پیش بود که بانک مرکزی خبر از دو برابر شدن سقف وام مسکن داد. به طوری که مبلغ وام برای زوجین تهرانی به ۸۰۰ میلیون تومان رسید و وام تعمیرات (جعاله) هم به ۱۶۰ میلیون تومان رسید تا در مجموع در تهران تا نزدیک به یک میلیارد تومان وام برای خرید مسکن اعطا شود.

همزمان نرخ سود اسمی وام مسکن هم از ۱۷.۵ درصد به ۲۲.۵ درصد رسید. این البته در حالی است که وام‌گیرنده برای دریافت وام باید اوراق حق تقدم وام مسکن (تسه) هم خریداری کند. اتفاقی که باعث می‌شد نرخ بهره حقیقی وام مسکن به ۲۸ درصد و نرخ بهره حقیقی وام جعاله به رقم جالب توجه ۳۲ درصد برسد.

با نرخ سود اسمی ۲۳ درصدی، اقساط ماهانه وام ۸۰۰ میلیون تومانی به ۱۶ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان و اقساط وام جعاله به ۴ میلیون ۴۶۴ میلیون تومان می‌رسید. چیزی که باعث می شد مجموع اقساط ماهانه وام ۹۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن به عدد قابل توجه ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برسد. رقمی بالا که از توان پرداخت بسیاری از ساکنان پایتخت خارج است. آن هم برای وامی که نهایتا ۲۰ تا ۳۰ درصد از قیمت یک خانه معمولی در تهران را پوشش می‌دهد.

همین نارضایتی‌ها از اقساط سنگین وام منجر شد تا روز گذشته بانک مرکزی خبر از کاهش ۵ درصدی نرخ سود اسمی وام مسکن بدهد. به طوری که نرخ سود اسمی آن دوباره به ۱۸ درصد بازگشته و به تبع آن اقساط وام هم کاهش یافته است. به عنوان مثال اقساط ماهانه وام ۸۰۰ میلیونی به ۱۳ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان و اقساط وام جعاله به ۴ میلیون و ۶۰ هزار تومان رسیده است. یعنی در مجموع اقساط ماهانه وام ۹۶۰ میلیون تومانی زوجین تهرانی با افت نزدیک به ۳ میلیون تومانی به ۱۷ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسیده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار