۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۹
صعود دلار توافقی به کانال ۲۹ هزار تومان

امروز ساعت معاملات بازار ارز توافقی به دلیل پوشش تقاضای ارز اربعین افزایش یافت و قیمت دلار در این بازار تغییر کانال داد.

فردای اقتصاد: در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد حول مرز ۳۰ هزار تومان نوسان می‌کند، قیمت دلار در بازار توافقی از ۲۸ به ۲۹ هزار تومان تغییر کانال داد. به نظر می‌رسد افزایش تقاضای ارز از دو ناحیه منجر به این اتفاق شده باشد: ۱- ورود تقاضای ارز زائران اربعین ۲- افزایش تقاضای برخی سرمایه‌گذاران با منفی شدن جو اخبار برجام از آخر هفته گذشته (پس از آنکه آمریکا آخرین پیشنهادات ایران درباره متن توافق را غیرسازنده خواند) و عبور مجدد دلار از مرز روانی ۳۰ هزار تومان.

قیمت دلار مسافری چند؟

حضور زائران ایرانی در پیاده‌روی اربعین امسال پس از تقریبا دو سال وقفه (به دلیل شیوع ویروس کرونا) ازسرگرفته می‌شود. بانک مرکزی هم به زائرانی که راهی عراق می‌شوند، وعده تامین ارز ارزان داده است. به نحوی که زائران اربعین حسینی امکان خرید ۱۰۰ دلار توافقی را دارند که نرخ آن امروز ۲۹۱۰۰ تومان بود. علاوه بر این، می‌توانند ۳۰۰ یورو ارز مسافرتی هم با نرخ حدود ۲۸۵۰۰ تومان خریداری کنند. این در حالی است که دلار آزاد حدود ۳۰ هزار تومان است. بنابراین، یارانه مجموعا حدودا ۵۰۰ هزار تومانی برای هر کدام از زائرین اربعین حسینی در سال جاری در نظر گرفته شده است.

در همین رابطه بخوانید: مدارک لازم برای خرید ارز اربعین

آنطور که سازمان حج و زیارت اعلام کرده است تا هشتم شهریور بیش از ۲ میلیون نفر برای حضور در پیاده‌روی اربعین پیش‌ثبت‌نام کردند و از این تعداد حدود یک میلیون نفر نیز سفر خود را قطعی کرده‌اند. البته سید مجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در ۳۰ مرداد گفته بود برآورد آن‌ها حضور حدود ۵ میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین امسال است. اگر فرض کنیم ۵ میلیون زائر ایرانی راهی عتبات عالیات شوند و تمام آن‌ها سهمیه ارز با کارت ملی و ارز مسافرتی خود را به طور کامل دریافت کنند، در مجموع بانک مرکزی باید ۲ میلیارد دلار ارز تامین کند که رقم بسیار قابل توجهی است. برای مقایسه بهتر می‌توان گفت کل بودجه دولت برای واردات خودرو در سال جاری یک میلیارد دلار یعنی نصف رقم فوق است. همچنین کل ارز تامین شده برای تجار در سامانه نیما طی چهار ماه نخست سال حدود ۱۶ میلیارد دلار بوده است. نکته مهم آن است که ارز اربعین و ارز مسافرتی به صورت اسکناس هستند و نه حواله. البته با توجه به تشدید تنش‌های داخلی عراق و همچنین ادامه شیوع ویروس کرونا انتظار نمی‌رود که پیش‌بینی سفر ۵ میلیون زائر تحقق یابد. اما حتی اگر فرض کنیم امسال ۲ میلیون زائر داشته باشیم که از سهمیه‌های مذکور استفاده کنند، حدود ۸۰۰ میلیون دلار تقاضا وارد بازار ارز خواهد شد. افزایش ۸۰۰ میلیون دلاری تقاضا آن هم به صورت اسکناس می‌تواند تقاضای معناداری برای ارز باشد.

افزایش ساعت معاملات بازار ارز توافقی به دلیل تقاضای ارز اربعین

به گزارش ایبنا، به منظور تسهیل در معاملات ارزی با نرخ توافقی به ویژه درخصوص فروش ارز اربعین به زائرین، زمان جلسات معاملاتی بازار متشکل ارز ایران از امروز یک ساعت زودتر آغاز می‌شود. دوره پیش‌گشایش بازار ارز از امروز لغایت تا پایان شهریورماه از ساعت ۸:۳۰ آغاز شده و تا ساعت ۹ ادامه خواهد داشت. گشایش بازار و شروع مرحله حراج پیوسته هم به جای ۱۰ صبح از ساعت ۹ صبح خواهد بود و تا ساعت ۱۸ هر روز ادامه خواهد داشت.

«بازار ارز توافقی» بازاری است که اواخر خرداد ماه متولد شد و در آن صرافان ارز اسکناس صادرکنندگان را به نرخی توافقی از آن‌ها می‌خرند و سپس با اعمال حداکثر یک درصد حاشیه سود، این ارز را به متقاضیان در قالب سهمیه سالانه ۲ هزار یورویی (برای هر کد ملی) می‌فروشند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha