۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
متغیرهای اقتصادی اثرگذار در بورس چیست؟

علیرضا مستقل در برنامه بورسان سه‌شنبه به بررسی ریسک و فرصت‌های پیش روی بازار سرمایه در شرایط فعلی پرداخت.

فردای اقتصاد: مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری پویا معتقد است، به دلیل این که در شرایط تحریم و تورم قرار داریم طبیعتا اخبار مرتبط با قیمت ارز در بازار آزاد و به طور مشخص نرخ ارز، سیگنال مهمی به نظر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: برای فعالان بازار قیمت ارز یک مسئله و اخبار مرتبط با ارز مسئله دیگری است. در صورت وقوع توافق‌های احتمالی طبعا کاهش ریسک برای بازار سرمایه و اساسا کلیت کشور را خواهیم داشت. این رویداد سیاسی می‌تواند کسری بودجه دولت را هم کاهش دهد.

به گفته مستقل؛ موضوعاتی پیرامون فروش نفت نیز مطرح است. ۲ تا ۳ ماهی می‌شود که کشور در زمینه فروش نفت عملکرد بهتری داشته است. شاید یکی از دلایلی که دلار در کانال ۵۰ هزار تومان با ثبات نسبی همراه شده مرتبط با بحث فروش نفت باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقطه مقابل رویدادهای مثبت ابراز داشت: اخبار تخصیص ارز حاکی از این بوده که فرایند تخصیص طولانی شده است. سرعت این فرآیند به شدت کند و بعضا در حد صفر است. آن طور که به نظر می‌رسد در این موضوع، مقدار ارز تخصیصی با افت و زمان آن هم با فرسایش همراه شد.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری پویا تصریح کرد: متاسفانه در حوزه انتشار آمارهای اقتصادی دچار شوک هستیم و بعضا آمارهایی که در گذشته به طور شفاف اعلام می‌شد، حال چند ماهی است که دیگر اعلام نمی‌شود.

وی افزود: در حوزه تخصیص ارز برای شرکت‌ها سامانه‌ای شفاف در راستای کسب اطلاعات وجود ندارد. مشخص نیست شرایط تخصیص ارز برای شرکت‌ها و کالاها به چه صورتی است، در چنین شرایطی ممکن است برای چند ماه آینده در حوزه کالاها (اساسی و مصرفی) با شوک مواجه شویم.

در ادامه به طور مجدد تا ارز تخصیص داده شود و شوک برطرف گردد طبعا فرآیند طولانی زمان منجر به ایجاد نوسان شدید در قیمت کالا و بازارها خواهد شد.

مستقل معتقد است، صنعت پالایش به رغم تحمیل شوک اخیر، همچنان خوب و قابل بررسی است. برخی از شرکت‌های صنعت فلزات اساسی و بانکی نیز مثبت ارزیابی می‌شوند.

وی برای سکه موقعیت نگهداری، برای مسکن موقعیت نگهداری، برای ارز موقعیت خرید، برای خودرو موقعیت فروش و در ادامه خرید سهام را برگزید.

امروز در برنامه بورسان؛ علیرضا مستقل مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری پویا به بررسی وضعیت جاری و آتی بازار سهام پرداخت. در ادامه نوید خالقی رئیس اداره امور کارگزاران سازمان بورس نقشه راه سازمان بورس برای ارتقای کمی و کیفی کارگزاران را تشریح کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار