۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
سواد اقتصادی/ پول چطور کار می‌کند؟

پول یکی از مهم‌ترین و به نوعی عجیب‌ترین اختراعات بشر است که گاهی حضور همیشگی و پررنگش در زندگی همه ما باعث می‌شود یادمان برود روزگاری پول اصلا وجود نداشته است.

قبل از استفاده از پول، مردم به سادگی مبادله کالا با کالا می‌کردند. شخص یک به شخص دو مقداری تخم مرغ می‌داد و در عوض، مثلاً، چوب دریافت می‌کرد. اما برای اینکه این معامله انجام شود، شخص اول باید چوب لازم داشته باشد و نفر دوم هم باید تخم مرغ بخواهد. اگر نفر یک چوب نمی‌خواهد و به جای آن چاقو می‌خواهد، نفر دوم باید اول نفر سومی را پیدا کند که حاضر است برای چوبش چاقویی به او بدهد و بعد چاقو را به نفر اول بدهد تا بتواند تخم مرغ نفر یک را دریافت کند. این بسیار پیچیده است. بنابراین یک مبنای مشترک لازم بود.
چیزی مطلوب که همه آن را بپذیرند تا به عنوان وسیله مبادله عمل کند. این اساساً همان پول است، یک وسیله مبادله که به طور گسترده پذیرفته شده است. مردم به راحتی با استفاده از پول تجارت می کنند. برخی از جوامع از دانه‌های کاکائو به عنوان پول استفاده می‌کردند. جوامع دیگری از صدف دریایی استفاده می‌کردند، برخی از گاو و غیره. امروزه هر کشوری پول مخصوص به خود را دارد. بیایید فرض کنیم از صدف‌ها به عنوان پول استفاده شود. این بدان معناست که به جای مبادله، شخص دو به شخص یک، مثلاً دو صدف بابت تخم مرغ‌هایش پول می‌دهد و وقتی نفر یک تصمیم می‌گیرد که به چاقو نیاز دارد، به نفر سه به صورت صدف پرداخت می‌کند. زیرا این چیزی است که همه افراد جامعه از آن استفاده می‌کنند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحدتی IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    باتشکر.چنانجه بازرهای جدید را هم معرفی بفرمایید،ممنون میشوم
  • حمید IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    پول فقط ابزار مبادله نیست ، بلکه به نوعی معیار ذخیره ارزش کار انجام شده اشخاص و همچنین تعهد دولت ها در تامین مایحتاج زندگی در قبال مردم است.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار