۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴
ریزش شاخص دلار به قعر ۱۵ ماهه چگونه رقم خورد؟

شاخص دلار برای اولین بار در ۱۵ ماه گذشته به زیر ۱۰۰ واحد سقوط کرده است. چه اتفاقی برای اسکناس آمریکایی رخ داده و واکنش بازارهای کالایی به این موضوع چه بوده است؟ بهزاد بهمن‌نژاد پاسخ می‌دهد

فردای اقتصاد: شاخص دلار به محدوده‌ای که قبل از افزایش‌های نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو تجربه می‌کرد، یعنی ارقامی کمتر از ۱۰۰ واحد بازگشته است. شساخص دلار، دلار را نسبت به ۶ ارز معتبر جهان یعنی ین ژاپن، پوند اگلیس، یورو ، فرانک سوییس و کرون سوئد و دلار کانادا می‌سنجد و به نوعی نشان می‌دهد که انتظار برای افزایش نرخ بهره که تقاضای دلار را افزایش می‌دهد قرار است، کم شود. 

قصه اینجاست که آمار تورم آمریکا در هفته قبل منتشر شد و خبر از کاهش تورم سالانه به کانال ۳ درصدی داد. این آمار بسیاری را امیدوار کرد که فدرال رزرو احتمالا روند افزایشی نرخ بهره را متوقف کند. هر چند مقامات فدرال رزرو معتقدند که نرخ بهره را هنوز قرار است در سال جاری دو بار دیگر افزایش دهند اما بازار خیلی به اون موضوع اعتقادی ندارد.

ریزش شاخص دلار به قعر ۱۵ ماهه چگونه رقم خورد؟
نگاهی به روند شاخص دلار و نرخ بهره فدرال رزرو در سه سال گذشته

شاخص دلار رابطه‌ای معکوس با قیمت کامودیتی‌ها دارد. در هفته گذشته کالاهای مختلف از طلا و نقره گرفته تا نفت و مس با بازدهی مثبتی همراه شدند اما این بازدهی مثبت لزوما به بهبود وضعیت کامودیتی‌ها باز نمی‌گردد. افت شاخص دلار عامل موثر اثرگذار بر این روند بوده است. اگر کاهش اثر شاخص دلار را حذف کنیم مشاهده می‌شود که در کامودیتی‌هایی همانند طلا و نفت حتی شاهد کاهش قیمت بودیم. اگر قرار باشد شاخص دلار تضعیف شود و روند انقباضی در فدرال رزرو متوقف شود، می‌توان انتظار داشت کامودیتی‌ها شرایط بهتری را در آینده تجربه کنند.

ریزش شاخص دلار به قعر ۱۵ ماهه چگونه رقم خورد؟
بازده هفتگی کامودیتی‌ها

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید IR ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    سلام درکشورعراق قیمت بنزین 50هزارتومان است وبه کارگر 100میلیون میدهند و اینکه درکشور عربستان ماهی 9میلیون یارانه میدهندواینکه برای افراد بی خانمان در بیابان ها کانکس 20متری نصب کردن .

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار