۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳
روایت دیجی‌کالا از وضعیت تجارت الکترونیک ایران

اوضاع تجارت الکترونیک ایران در سال گذشته خوب نبود اما برای امسال امیدوارتریم. این خلاصه گزارش سالانه رویداد دیجی‌کالا بود که در آن آمارهای بازیگر نخست تجارت الکترونیکی ایران ارایه شد.

فردای اقتصاد - اوضاع تجارت الکترونیک ایران در سال گذشته خوب نبود اما برای امسال امیدوارتریم. این خلاصه گزارش سالانه رویداد دیجی‌کالا بود که در آن آمارهای بازیگر نخست تجارت الکترونیکی ایران ارایه شد.

در این رویداد گفته شد  که سهم خرده فروشی آنلاین ایران تنها ۴ درصد از کل بازار خرده فروشی است و  از این میان سهم خود دیجی‌کالا یک درصد است. جالب آنجاست که سهم تجارت اجتماعی و خرید کالا از روی اینستاگرام و تلگرام تقریبا برابر با فروش رسمی کالا توسط تمام فروشندگان آنلاین ایران است.

اما  ممنوعیت واردات دست بازیگران رسمی را از بازار کالاهای خارجی به طور کل قطع کرده و برنده این وضعیت بازیگران تجارت الکترونیکی منطقه از جمله  یونیکورن ترکیه‌ای ترندیول است که به گفته مدیران دیجی‌کالا سهم تجارت سالانه آن در ایران بالغ بر ۱ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

در همین زمینه ببینید: سهم پایین خرده فروشی آنلاین در ایران

در کل صنعت تجارت الکترونیکی ایران در سالهای گذشته ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده این در حالی است که رقبای منطقه‌ای دیجی‌کالا در ترکیه، امارات و دیگر کشورها میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده‌اند.

مدیران دیجی‌کالا میزان سرمایه‌گذاری کم در این صنعت، محدودیت‌های زیرساختی، تحریم‌های بین‌المللی، نبود برندهای بین‌المللی و ایجاد بازار غیر شفاف به دلیل ممنوعیت واردات را در کنار تورم و کاهش قدرت خرید مردم بزرگترین چالش رشد این صنعت می‌دانند.

روایت دیجی‌کالا از وضعیت تجارت الکترونیک ایران
تعداد فروشندگان دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۱ رشد بیش از ۲۳ درصد را نسبت به سال قبل از آن نشان می‌دهد

براساس این گزارش، در سال ۱۴۰۱متوسط فروش هر فروشنده فعال در دیجی‌کالا ۳۶۰ میلیون تومان برآورد شده و بالاترین فروش یک فروشنده در سال گذشته نیز ۲۴۴ میلیارد تومان بوده است. براساس داده‌های این گزارش، ۲۵/۶۶ درصد ارزش خالص کالای فروخته شده دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۱ به فروشندگان بازارگاه اختصاص داشته است.

همچنین این گزارش از گسترده شدن تنوع کالایی دیجی‌کالا در سال گذشته خبر می‌دهد. براین اساس، تنوع کالایی دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۱ با رشد ۲۹ درصدی به ۹/۷ میلیون نوع کالا رسیده است

همچنین دیجی‌کالا در این گزارش اعلام کرده است که این شرکت در چند سال گذشته برای سهولت بیشتر آن دسته از مشتریانش که نمی‌توانند برای تحویل سفارش در خانه منتظر بمانند، یا از قبل برای زمان مشخصی برنامه‌ریزی کنند و همچنین کاهش هزینه‌های ارسال، پروژه پودو (PUDO-Pick Up & Drop Off)  را راه‌اندازی کرده است. در واقع پودو امکان تحویل حضوری را برای مشتریان ایجاد می‌کند و مشتریان می‌توانند با حضور در مراکز تحویل کالا، یا مراجعه به گنجه‌های مستقر در مجتمع‌های مسکونی و تجاری نزدیک به محل زندگی‌شان شخصا سفارش خود را تحویل بگیرند.

روایت دیجی‌کالا از وضعیت تجارت الکترونیک ایران

طبق این گزارش، در سال ۱۴۰۱ تعداد مراکز تحویل حضوری دیجی‌کالا در سراسر کشور توسعه داشت و با افزایش تعداد گنجه‌ها، مشتریان دیجی‌کالا بیش از ۴۸ هزار سفارش را در زمان موردنظر خود دریافت کردند. در حالی که بسیاری از کاربران از تاخیر در ارسال سفارش خود از طریق دیجی‌کالا در شبکه‌های اجتماعی گله‌مند هستند، اما دیجی‌کالا در گزارش سالانه خود اعلام کرده که ۹۳/۹ درصد از سفارش‌ها در کل کشور به موقع به مشتریان تحویل داده شده است. طبق ادعای دیجی‌کالا تنها ۲/۱ درصد از سفارش‌ها با تاخیری در همان روز و ۴ درصد با تاخیر یک روز یا بیشتر به مشتریان رسیده‌اند.

این شرکت اعلام کرده که ۹۳.۹ درصد سفارش‌های خود را به موقع به مشتریانش تحویل داده و میزان مرجوعی کالا حتی به رغم سهولت ارجاع از متوسط جهانی مرجوعی کالا کمی پایین‌تر است.

دیجی‌کالا در این رویداد همچنین از پژوهشی اماری در مورد مزیت خرید اینترنتی رونمایی کرد.بر اساس این آمار بیشترین کالایی که مردم ایران برای خرید آنلاین به آن تمایل دارند پوشاک است. محصولات سلامت و زیبایی، کتاب و لوازم التحریر، وسایل آشپزخانه، موبایل و لوازمم الکترونیک در رده‌های بعدی محبوبیت خرید قرار دارند.

نکته جالب توجه در این گزارش اینکه مشخص می‌کند اغلب خریدهای اینترنتی خانوارها توسط فرزاندان انجام می‌شود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار