۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
جایزه ملی‌کیفیت با مدل بومی دولت سیزدهم اعطا شد

شرکت‌ها و بنگاه‌های برنده در جشنواره ملی کیفیت جایزه گرفتند.

فردای اقتصاد: شرکت‌ها و بنگاه‌های برنده در جشنواره ملی کیفیت جایزه گرفتند. این جوایز سه‌گانه بود و در نوع گواهی حضور، گواهی سطح اهتمام و گواهی سطح اشتهار یک تا چهار ستاره به شرکت‌ها اعطا شد. امروز هفدهمین دوره جایزه ملی کیفیت با «احسان اووت» دبیرکل موسسه استاندارد و اندازه شناسی سازمان همکاری‌های اسلامی (اسمیک)، مهدی اسلام پناه، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، علی‌اکبر رشاد موسس حوزه علمیه امام رضا، حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمعی از مدیران شرکت‌های خصوصی و دولتی برگزار شد.

با استناد به اطلاعات موجود بیش از ۵۰۰ شرکت متقاضی شرکت در این جشنواره بوده‌اند اما ارزیابان موسسه استاندارد، فقط ۱۴۷ شرکت و بنگاه تولیدی را مطابق با چارچوب‌های تعریف شده در مدل بومی شده جایزه ملی کیفیت تشخیص دادند. جوایز ملی کیفیت هر ساله در سطوح زرین، سیمین و برنز اعطا می‌شد و جالب آنکه در طی این سال‌ها هیچ بنگاه تولیدی موفق به دریافت جایزه زرین نشده بود. امسال فقط شرکت لاستیک یزد از گروه رازی موفق به کسب گواهی اشتهار به کیفیت ۴ ستاره شد. ۶ شرکت گواهی اشتهار۳ ستاره، ۸ شرکت گواهی اشتهار ۲ ستاره، ۳۷شرکت لوح تقدیر اشتهار یک ستاره، ۷۷ شرکت لوح تقدیر اهتمام و ۱۹ شرکت لوح تقدیر و گواهی حضور دریافت کردند.

به گفته اسلام‌ پناه، رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی بیش از ۵۰۰ بنگاه و شرکت در این جایزه شرکت کرده‌اند که این تعداد نسبت به پارسال حدود ۱۰ درصد رشد کرده است. وی بیان اینکه بزرگترین گردهمایی تولید کیفیت محور در کشور است گفت: جوایز کیفیت جهانی به عنوان پیشران توسعه کیفیت کالاها و خدمات بستری برای رشد تولیدکنندگان و ارائه دهندگان کالا و خدمات مهیا می‌کنند.

 به گفته وی در ایران جایزه ملی کیفیت به استناد قانون و مصوبات شورای‌عالی استاندارد سابقه ۱۷ ساله دارد که در چهار دوره آن از مدل خارجی و ۱۲ دوره آن از مدل اقتباسی استفاده شد، اما در دولت سیزدهم پیشنهاد طراحی یک مدل کاملاً بومی ارائه شد. این مدل بومی مبتنی بر منویات امامین انقلاب، اسناد بالادستی، ظرفیت‌های بومی و مشترکات جهان اسلام است و شاخص‌هایی از جمله حکمت در مدیریت، تفکر جهادی، تاب آوری اقتصادی مسئولیت‌های اجتماعی، تکلیف گرایی دینی و اخلاق و معنویت سازمانی در آن وجود دارد.

وی گفت: این جایزه چهارمین مدل جایزه در جهان است که شاخص‌هایی از جمله فناوری اطلاعات، تولید ایده‌ها، دانش‌های نوظهور، بسترسازی برای ذخیره دانش و سیستم‌های پشتیبانی تصمیم گیری در آن به کارگیری شده است.

وی، جایزه ملی کیفیت ایران را بزرگترین گردهمایی تولید کیفیت محور در سال ۱۴۰۲ توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با نقش آفرینی فعال و پیشران در اسمیک، ایده‌ها و نظرات خود را برای شکل‌گیری نظام مبتنی بر نظام اسلامی در بین ۵۷ کشور عضو این موسسه به نمایش گذاشت. به گفته اسلام پناه، مقرر شد موسسه اسمیک، نظام استاندارد و کیفیت ما را برای مبادلات درون مرزی در کشورهای جهان اسلام مصوب کند.

جایزه ملی‌کیفیت با مدل بومی دولت سیزدهم اعطا شد

 همچنین احسان اووت دبیرکل اسمیک در مراسم اختتامیه جشنواره ملی کیفیت با بیان اینکه بررسی مدل‌های متعدد کیفیت و پی ریزی مناسب‌ترین آنها برای ایران، به‌طور قطع کار آسانی نبوده است. گفت: شاهدیم ایران به شکل بی‌نقص و عالی عمل کرده و با ارائه یک مدل کیفیت برای جهان اسلام، این اقدام را بیش از پیش ارتقا داد.

 به گفته اووت، نقش الگوی کیفیت در افزایش بهره‌وری و اثربخشی محصولات و خدمات، انکارناپذیر است و اثر آن بر رشد و توسعه کشورهای اسلامی نیاز به توضیح ندارد و با توجه به مزایای رویکرد سیستماتیک، راهبردی و بلندمدت که به درستی هم استقرار یافته باشد، داشتن یک مدل کیفیت قدرتمند، باعث رونق اقتصادی، اشتغال و نیز تولید خواهد شد. به دلیل دیجیتالی شدن، این روزها حتی شرکت‌های کوچک نیز با رقبای جهانی رقابت می‌کنند.

 به گفته دبیرکل اسمیک، این یک واقعیت است که تمایل مداوم به تعالی کسب و کار تأثیر مثبتی بر موفقیت بلندمدت یک سازمان دارد. شرکت‌های با سطح بالای تعالی تجاری، کارآمدتر بوده، مزیت رقابتی آشکار داشته، نوآورتر هستند و به نتایج اقتصادی بهتری دست می‌یابند.

اووت افزود: علاوه بر این، آنها کارفرمایان جالب توجهی هستند که می‌توانند کارکنان ارزشمند را بهتر حفظ کنند. کارکنان انگیزه بالاتر و در نتیجه عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. این شرکت‌ها مزایای آشکاری در مواجهه با چالش‌های آینده دارند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار