۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
کنترل بودجه دولت یا ترازنامه بانک‌ها؟

با وجود انتظارات بالا از کسری بودجه و رشد پایه پولی، کنترل ترازنامه بانک‌ها به رکود دامن می‌زند.

فردای اقتصاد: دکتر داوود سوری، اقتصاددان معتقد است به دلیل چشم‌انداز نامناسب برای تامین کسری بودجه دولت، احتمالا امسال نیز رشد پایه پولی ادامه‌دار خواهد بود و مهار تورم به قیمت کنترل ترازنامه بانک‌ها، منجر به تنگنای اعتباری برای بنگاه‌های تولیدی شده و باعث رکود اقتصادی می‌شود.

 دکتر داوود سوری، اقتصاددان معتقد است از یک طرف بودجه دولت همچنان دست و دلبازانه بوده و متعاقبا انتظارات از کسری بودجه نیز بالا است که زمینه را برای افزایش پایه پولی پولی فراهم می‌کند.

در همین رابطه بخوانید: راه‌های تبدیل کسری بودجه به تورم

از طرف دیگر بانک مرکزی جهت کاهش نقدینگی، اقدام به کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها و افزایش نرخ بهره کرده تا از این طریق عرضه پول را کاهش داده و تورم را کنترل کند.

در همین رابطه بخوانید:

جیره‌بندی وام بانکی

چرا سیاست‌های مهار تورم بانک مرکزی ناکارآمد است؟

این امر در کنار تسهیلات تکلیفی و نرخ بهره حقیقی منفی که باعث مازاد تقاضا برای دریافت تسهیلات می‌شود، باعث شده تا بنگاه‌ها برای تامین نیازهای خود با مشکل مواجه شوند و اقتصاد از این طریق به سمت رکود حرکت کند.

در همین رابطه بخوانید: وام بانکی یا رانت بهره؟

لذا به نظر می‌رسد که منابع مالی کشور، چه به طور مستقیم توسط بانک مرکزی و چه از طریق بانک‌ها برای خرید اوراق، در خدمت کاهش کسری بودجه دولت بوده و لذا به نظر نمی‌رسد که شاهد کاهش مشکلات اقتصادی باشیم.

در همین رابطه بخوانید: چرا نرخ بهره اوراق نزولی شد؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار