۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
مسیر اقتصاد ایران در صورت پذیرش احتمالی FATF

به گفته فرهنگ حسینی در صورت پذیرش FATF اگر مراودات بانکی بین‌المللی نیز ایجاد شود طبعا ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش موقتی در بازار ارز خواهیم داشت.

فردای اقتصاد: مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امیر معتقد است با توجه به این که دو سوم شرکت‌ها در بازار سهام کامودیتی‌محور هستند درایور اصلی رشد بازار دلار و قیمت‌های جهانی است.

فرهنگ حسینی در برنامه روز سه‌شنبه بورسان عنوان کرد: از آبان تا بهمن سال گذشته دلار حدودا ۱۰۰درصد رشد کرد، انتظار می‌رفت بازار سهام به دلیل برخورداری از اهرم بتواند رشدی بیش از این رقم را تجربه کند. شرکت‌ها اهرمی بالاتر از یک دارند بنابراین باید سودی بیشتر از دلار کسب کنند اما در عمل بورس به اندازه دلار هم رشد نکرد، در اصلاح اما بازار سهام شدیدتر از بازار ارز کاهش قیمت خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: دلار در بازار آزاد از رقم ۶۰ هزار تومان به رقم ۵۰ هزار تومان بازگشت. این اسکناس آمریکایی در حال حاضر بین کانال‌های ۴۸ و ۴۹ هزار تومان در نوسان است. بنابراین اصلاح در این بخش ۲۰ درصد ارزیابی می‌شود.

حسینی تاکید کرد: در بسیاری از ریزساختارهای اقتصادی و عوامل تولید فرموله نیستیم. به عنوان مثال، در فرمول گاز از سال ۱۳۸۹ تا کنون قیمت گاز چند برابر شده است؟ ۱۰۰ برابر.  بجز مسکن در برخی از مناطق، حتی شاخص بورس تهران هم یک ۱۰۰ برابر نشده است. گاز در واقع مهم‌ترین عامل تولید در کشوری که انرژی محور بوده و انرژی به عنوان مزیت نسبی در آن تعریف شده، بیشترین رشد را تجربه کرده است.

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امیر در پاسخ به این سوال که در صورت پذیرش احتمالی FATF اقتصاد چه مسیری را خواهد پیمود، بیان کرد: در این صورت انتظار می‌رود که بتوان بخشی از فعالیت‌های ارزی را به نظام بانکی منتقل کرد. این مهم طبعا در تسریع عملیات پولی کشور موثر بوده و می‌تواند بخش واردات، صادرات و اصلاح نرخ ارز را تسهیل کند.

وی گفت: در مهم‌ترین اخبار و وقایع این چنینی که منتشر شد، پذیرش قطعنامه در دهه ۶۰، به کاهش حدود ۳۰ درصدی دلار منجر شد و در سال انعقاد برجام نیز افت ۲۰ درصدی دلار تجربه شد. تقریبا ۶ ماه تا یک سال بعد از رویدادهای فوق دلار به جای نخست خود بازگشت. بنابراین انتظار می‌رود از این بابت شوکی را تجربه کنیم. در ۲ سال گذشته نیز دلار از رقم ۲۵ هزار تومان تا ۲۲ هزار تومان کاهش یافت.

این تحلیلگر بازار سرمایه ابراز داشت: در صورت پذیرش FATF اگر مراودات بانکی بین المللی نیز ایجاد شود، طبعا ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش موقتی در ارز خواهیم داشت. در ۶ ماه یا نهایت یک سال بعد از آن هم نرخ‌ها به نقطه‌ قبل خود باز می‌گردند.

در برنامه امروز بورسان؛ فرهنگ حسینی مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امیر در خصوص وضعیت جاری و چشم‌انداز آتی بازار سرمایه پرداخت. در ادامه عباس ارون تاج کارشناس و مشاور توسعه مدیریت، موضوع تکلیف شرکت‌ها در مقابله با تحریم‌های اقتصادی را بررسی کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • Reza IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    بسیار بسیار عالی با تشکر این شد یک مصاحبه با ارزش بسیار لذت بردم از اطلاعات ارایه شده
  • غریبه IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    قبلا هم می گفتید اگر برجام امضا شود فلان می شود و فلان ولی ....
  • علی سعادتمندگلزار IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    اگرfatfراهم قبول کنیم غرب راه وبهانه ای دیگربرای تنگناقراردادن ایران جورمی کند
    • م.ن IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
      آفرین بر شمابه خا طر درک وفهمتون ،این کلمات از داخلیهای خارج نیشین دوباره به سر زبانها مافتد .چون براشون لازمه وگرنه یه اذیت میشن
  • ایرانیم آشنا به اقتصاد IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    هیچ چاره ای نداریم‌ بناچار باید این اف تی ای اف را بپذیریم زمان زیر ابی رفتن ها و دروغگویی چندین بعدی به اتمام‌رسیده
  • ناشناس IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    مگر ما می خواهیم پولشویی کنیم ویا به گروه های تروریستی اسلحه ومهمات برسانیم وانها را تقویت کنیم که fatf را نمی پذیریم اتفاقا خیلی بر نامه ی خوبی است
  • رضا IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    وقتی میگه موقت یعنی برای چند روز . اگر قرار بود با پذیرش fatf دلار سقوط کند ، در بازار ترکیه چرا سقوط نکرد ولی صعود داشت . فقط دوست دارند مملکت را اجبار به پذیرش یک چیزی کنند .
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    خواهشن شماها دولت راومسعولین را بزارید زیر فشار وازخصوصیت آف ای تی آف بگید تا زودتر تصویب بشود
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    در کل کره زمین دو کشور ایران وکره شمالی تو لیسته سیاهfatf هستن،یعنی بقیه کشورا به اندازه ما نمیفهمن؟

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار