۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴
فرود نرم تورم در آمریکا ممکن است؟

جفری فرانکل معتقد است بر مبنای آخرین آمارها، تورم آمریکا می‌تواند با هزینه‌های کم و تدریجی مهار شود.

فردای اقتصاد: جفری فرانکل، استاد دانشگاه هاروارد که سابقه عضویت در تیم اقتصاددانان بیل کلینتون -رئیس جمهور اسبق آمریکا- را دارد، به تازگی در یادداشتی کوشیده نشان دهد که فرود نرم تورم در ایالات متحده ممکن شده است. منظور از فرود نرم، مهار تورم با ایجاد هزینه کمتر در سمت اشتغال و تولید است و منظور از فرود سخت این است که مهار تورم یک دوره رکود را ایجاد خواهد کرد.

این اقتصاددان با اشاره به کاهش قابل توجه تورم آمریکا در ماه اخیر، می‌گوید بر خلاف پیش‌بینی‌ها ۲۰۲۲  سال رکود نبود و دو سال پیش رو هم با احتمال بالای رکود همراه نیستند. با وجود آن که سرعت افزایش اشتغال نسبت به سال گذشته -یعنی سال احیای پساکرونایی اقتصاد- کمتر است، اما نسبت به میانگین ده ساله و همچنین نرخ رشد جمعیت، رشد ماهانه اشتغال همچنان از سرعت خوبی برخوردار است.

البته اگر هدف بانک مرکزی این باشد که نرخ تورم را در همین امسال به نرخ هدف دو درصدی برساند، احتمال رکود بالا می‌رود. اما احتمالاً به تورم سه تا چهار درصدی بسنده خواهد شد تا به جای فرود سخت و پرهزینه، تورم به تدریج و با آرامی به نرخ هدف نزدیک شود و از آن طرف، رشد اقتصادی و اشتغال هم کمتر آسیب ببینند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار