۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
در نشست خبری عرضه اولیه فن افزار چه گذشت؟

اولین نشست خبری عرضه اولیه سهام شرکت توسعه فن افزار توسن ۳۱ تیرماه برگزار شد. در این نشست از برنامه افزایش سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومانی توسن خبر داده شد.

فردای اقتصاد: محمد مظاهری، مدیرعامل توسعه فن افزار توسن در ابتدای این نشست به معرفی شرکت پرداخت و با بیان اینکه بالغ بر ۳۰ بانک و شرکت‌های پرداخت مشتری توسن تکنو هستند، گفت: «توسن تکنو از سال ۱۳۹۲ تاکنون همواره سودآور بوده و آخرین افزایش سرمایه آن نیز با سرمایه ثبتی ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است.» 

مظاهری از برنامه شرکت برای افزایش سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومانی خبر داد و تشریح کرد: «امسال ۶ محصول جدید تولید کردیم؛ درحال حاضر سه محصول به بازار عرضه شده و سه محصول دیگر نیز تا آذرماه امسال وارد بازار خواهد شد.»

به گفته مدیرعامل این شرکت ترکیب سهامداران عمده توسن شامل  ۷۰ درصد متعلق به سرمایه‌گذاری فناوری تک وستا،  ۱۰ درصد تدبیرگران فناوری فردای ایرانیان، ۱۰ درصد پیشینه پی کیانا و ۱۰ درصد نیز شخص محمد مظاهری است.

مظاهری با اشاره به اینکه توسن تکنو به دلیل ترکیب فعالیتی، شرکت منحصر به‌ فردی بوده و با ساختار مدرن فعال است و ۵ کسب‌وکار دارد، به تشریح این کسب‌وکارها پرداخت و عنوان کرد: کسب‌وکار پایه در بخش پرداخت‌هاست و بزرگ‌ترین تولیدکننده کارت‌خوان در کشور است. کسب‌وکار دوم، بیزینس پوینت است که ارائه خدمات پس از فروش است. کسب‌وکار سوم فناورانه است که حدود سه سال است که سرمایه‌گذاری شده و در زمینه هوش مصنوعی است. بیزینس چهارم با نام تجاری شاپ است، بحث تجارت دیجیتال است و صندوق‌های فروشگاهی دیجیتال را شامل می‌شود و کسب‌وکار پنجم این مجموعه مانی تک است که یک نئوبانک اصناف است و شروع آن با سرویس‌های خودپرداز است و به ۲۰ میلیون ایرانی سرویس می‌دهد که درآمد ۹ ماهه‌اش ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. در مکان‌هایی حضور دارد که بانک‌ها امکان حضور ندراند. ضمن اینکه این مجموعه ۴ میلیون کارت‌خوان به بازار کشور ارائه کرده است.

مدیرعامل توسعه فن افزار توسن ادامه داد: روند کارت‌خوان در دنیا در حال تغییر است و کارت‌هایی در حال ورود به بازار دنیاست که فقط کار پرداخت انجام نمی‌دهند. در ایران این کارت‌ها گران بود و ما با انتقال دانش و فناوری در حال تلاش برای کاهش قیمت این کارت‌ها هستیم تا نزدیک به قیمت کارت‌های سنتی شود. توسن تکنو، لیدر بازار اندروید ایران است و نزدیک به ۳۰۰ هزار کارت‌خوان اندروید به بازار ارائه شده و امسال هم حداقل ۵۰ درصد از محصولات ما در حوزه پرداخت اندروید خواهد بود.

مظاهری با اعلام اینکه پروژه نانیو بزرگ‌ترین پروژه پایانه پرداخت هوشمند کشور سال گذشته توسط این مجموعه در همه نانوایی‌های سطح کشور اجرایی شد، افزود: برخی از شاخص‌های کلیدی حوزه پرداخت این مجموعه شامل ۳۰ درصد سهم بازار و ۴۰۰ هزار ظرفیت تولید پایانه‌های پرداخت الکترونیک است. در کسب‌وکار مانی تک که پلتفرم دیجیتال بانکی است، ماهانه ۸۰۰ میلیارد تومان وجه نقد در اختیار مردم قرار می‌دهیم. در ۱۰ هزاتر نقطه کشور حاضر هستیم و ۲۰ میلیون ایرانی از خدمات استفاده می‌کنند.

در ادامه این نشست، اصغر اکبرزاده، معاون مالی پشتیبانی شرکت توسعه فن افزار توسن در ادامه این نشست به بررسی صورت‌های مالی این مجموعه پرداخت و گفت: سال مالی این شرکت ۳۰آذرماه است. این شرکت همواره رشد درآمد عملیاتی را در ۵ سال گذشته داشته و پیش‌بینی فروش در سال مالی ۱۴۰۲، یک هزار و ۷۷۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است. صورت سود و زیان شرکت نیز نشان می‌دهد که شرکت در سال مالی ۱۴۰۱، ۲۲۰ میلیارد تومان سود خالص محقق کرده است. ۱۹۴ تومان و ۲ ریال نیز برای سود برای سال مالی جاری پیش‌بینی شده است. در پیش‌بینی سال مالی بودجه، سهم حقوق صاحبان سهام از کل ترازنامه به ۵۵ درصد خواهد رسید که نشان می‌دهد شرکتی با ریسک مالی پایین است و حقوق صاحبان سهام بخش مهمی از ریسک‌های صورت‌های مالی شرکت را حمایت می‌کند.

احمد پویانفر، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ارزش پرداز آریا به عنوان ارزش‌گذار فن افزار توسن در خصوص شاخص‌های مورد ارزیابی در ارزش‌گذاری این مجموعه توضیح داد: ارزش منصفانه سهام خرد این مجموعه در تیرماه ۱۴۰۲، مبلغ ۱۷۳۶ میلیارد تومان تخمین زده شد. برای تخمین ارزش فن افزار از روش نسبی p/e و p/s و دو روش درآمدی ddm و fcff استفاده شده است. ضرایب نسبی از متوسط شرکت‌های منتخب صنعت رایانه بورس‌های ایران استخراج شده است. تخمین‌های انجام شده در رویکردهای نسبی بر اساس عملکرد یک سال منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱ بوده است. ارزش تخمینی بدون اعمال کسر نقدشوندگی و با اعمال کسر کنترل ۲۵ درصدی صرفا برای روش جریان نقد آزاد برآورد شده است.

ولی الله فاطمی، بنیان‌گذار توسن و سهامدار عمده این مجموعه نیز در ادامه نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت توسعه فن افزار گفت: این مجموعه که با نماد فن‌افزا وارد فرابورس می‌شود از متمایز ترین شرکت‌های گروه است که کسب‌وکارهای بسیار متنوعی دارد. این عرضه هم مثل عرضه‌های گذشته قطعا با حمایت این مجموعه همراه خواهد بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار