۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۸
حمله برجامی لاپید به نتانیاهو

به نوشته تایمز اسرائیل، لاپید گفت در سال ۲۰۱۵ دولت بنیامین نتانیاهو برای مخالفت با برجام به شکلی «غیرضروری» وارد یک «رویارویی» با دولت آمریکا شد که نتیجه آن «یک شکست کامل بود.»

فردای افتصاد: یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت کابینه این رژیم در حالی که روابط قوی خود را با آمریکا حفظ می‌کند، بر دولت آمریکا فشار می‌آورد تا ملاحظات اسرائیل در مورد توافق احتمالی برای احیای برجام در نظر گرفته شود.
لاپید امروز یکشنبه ۱۳ شهریور در آغاز جلسه هفتگی کابینه اسرائیل رژیم صهیونیستی: «سیاست درست، سیاستی است که ما در سال گذشته اجرا کرده‌ایم» که «بدون از بین بردن روابط ویژه با آمریکا» این اقدامات در مورد احیای برجام صورت بگیرد.  
او مدعی شد: «ما در حال مدیریت یک کارزار فشرده هستیم که هدف آن جلوگیری از امضای یک توافق خطرناک بین ایران و قدرت‌های جهانی است.»
به نوشته تایمز اسرائیل، لاپید گفت در سال ۲۰۱۵ دولت بنیامین نتانیاهو برای مخالفت با برجام به شکلی «غیرضروری» وارد یک «رویارویی» با دولت آمریکا شد که نتیجه آن «یک شکست کامل بود.»
او گفت آن زمان «آمریکایی ها دیگر به حرف ما گوش نمی‌دادند، به رابطه ما با آنها آسیب وارد شد و آنها هم رفتند و توافق‌نامه بدی امضا کردند.»
لاپید گفت که مدعی شد که استراتژی تل‌آویو اکنون کارساز است و کاخ سفید نگرانی‌های اسرائیل را در نظر دارد به طوری‌که «خواسته‌هایی از ایرانی ها مطرح شده است.» لاپید گفت نمی تواند در مورد همه چیز صحبت کند.
لاپید افزود در پی گفتگوهای هفته گذشته خود با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، رئیس تشکیلات اطلاعاتی موساد، دیوید بارنیا، روز دوشنبه -فردا- برای تشریح نظرات اسرائیل در مورد «خطرات» برجام به واشنگتن می‌رود.

پیش‌بینی وزارت خارجه اسراییل

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل جمعه شب، ۱۱ شهریور، گزارش داد که در ارزیابی «غیرعلنی» بخش تحقیقات وزارت خارجه اسرائیل برای مقامات بلندپایه این رژیم، بیش از هر چیز به این امر استناد شده که این دولت آمریکا است که کماکان توافق را تنها راه مقابله با برنامه هسته‌ای ایران می‌داند.
وزارت خارجه اسرائیل ارزیابی کرد که آمریکا و ایران در دوره اخیر «واقع‌بینانه‌تر از گذشته» نسبت به کشور مقابل موضع می‌گیرند و کوشش هر دو کشور در راستای تقویت حمایت سیاسی از توافق است.
پیشتر و روز پنجم شهریور، موساد، سازمان اطلاعات خارجی اسراییل نیز گزارش داده بود که توافق احتمالی اتمی میان ایران و کشورهای غربی در چند روز یا چند هفته آینده امضا خواهد شد.
یک مقام اسرائیلی که نامش برده نشده نیز روز ۱۱ شهریور به شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل گفت که با بهره بردن از تعلل تازه‌ای که در مذاکرات آمریکا و ایران رخ داده، تل‌آویو به تلاش برای تاثیر گذاشتن بر مواضع واشینگتن ادامه خواهد داد.
به گزارش رسانه‌های اسرائیل، کوشش تازه‌ای که این رژیم به آن برای متقاعد کردن آمریکا به دست کشیدن از بازگشت به برجام امید بسته، مذاکراتی است که قرار است در روزهای آینده میان دیوید بارنیا، رئیس موساد، در جریان سفر او به واشینگتن، با مقامات آمریکایی انجام شود.
به نوشته روزنامه «اسرائیل هیوم»، دیوید بارنیا، پیش از پرواز روز دوشنبه به آمریکا، روز پنج‌شنبه با یائیر لاپید، نخست‌وزیر دیدار، و «استراتژی» اسرائیل در قبال توافق احتمالی را بررسی کرد.
بارنیا شدیدتر از نخست‎ وزیر موقت اسرائیل، به توافق احتمالی حمله کرده و آن را حتی در ردیف «فاجعه راهبردی» برای اسرائیل توصیف کرده‌است.
سفرهای دو هفته پیش ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی و بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، به واشینگتن ظاهرا اهداف نهایی مورد نظر اسرائیل را برای دور کردن آمریکا از مسیر مذاکرات با ایران به دست نیاوردند، اما با این حال، رسانه‌های رژیم صهیونیستی نوشتند که سخت‌تر شدن مواضع آمریکایی در قبال ایران نتیجه این سفرها است.
در جریان سفر وزیر دفاع اسرائیل به آمریکا نیز قرارداد تحویل چهار فروند هواپیمای فوق پیشرفته سوخت‌رسانی در هوا، که اسرائیل به آن برای تقویت تجهیزات هوایی خود در صورت عملی کردن گزینه نظامی در برابر ایران نیاز جدی دارد، امضا شده‌است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار