۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
پیش بینی بورس فردا یک مرداد ۱۴۰۲

بورس تهران امروز هم شرایط سختی را سپری کرد و نتوانست خود را از هیاهوی ایجاد شده در انتهای هفته گذشته رها کند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بی‌اعتمادی که این روزها در پوست و گوشت بازار سرمایه رسوخ کرده است، اتفاقی نیست که به زودی از بین برود یا اثر تصمیمات رخ داده به قدری زودگذر باشد که شاهد برگشت دوباره معاملات پس از یک شوک کوتاه‌مدت باشیم. شاخص کل بورس در انتهای معاملات روز جاری و در غیاب بسیاری از بزرگان خود کار را با یک کاهش ۱.۶۵ درصدی به پایان رساند تا بار دیگر با از دست دادن مرز ۲ میلیون واحدی، به محدوده ۱.۹۸۳ میلیونی برسد و از سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز که روز سخت‌تری را سپری می‌کرد، افت ۱.۷۷ درصدی را به ثبت رساند. وضعیت ارزش معاملات خرد سهام نیز همچون روزهای قبل‌تر تعریفی نداشت و امروز نیز عدد ۴۴۷۸ میلیارد تومانی را ثبت کرد تا در کنار خروج پول ۸۵۳ میلیارد تومانی تاییدی بر یک روز سخت برای بورس تهران باشند.

بورس چهارشنبه در حالی کار خود را آغاز کرد که پس از چند روز سخت، امیدها به برگشت بازار قوت گرفته بود و احتمال تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از سمت دولت، باعث شده بود که شاهد ورود دوباره پول در روز سه‌شنبه و ساعات ابتدایی روز چهارشنبه باشیم اما این اتفاق مدت زیادی دوام نیاورد و به مرور روند معاملات رنگ عوض کرد و عرضه‌ها با قدرت به فروش سهام روی آوردند که در بازار امروز نیز تداوم یافت. با این حال اما دلایلی وجود دارد که می‌تواند حداقل برای دسته‌ای از نمادها شرایط را تغییر دهد. در ادامه با بررسی شرایط موجود و نگاهی به روندهای روزانه به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

نگاه بورسی‌ها به صورت‌های مالی و مجامع

در هفته‌های گذشته اخبار گوناگونی با موضوعات مختلف بر شدت عرضه‌ها در بازار سرمایه منتشر شد. از انتشار صورتهای مالی ۱۲ ماه خودروسازان گرفته تا حواشی مربوط به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت گاز صنایع در کنار کاهش قیمت دلار و همچنین کاهش جهانی قیمت کامودیتی‌ها. اما اگر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را به عنوان مهمترین عامل این تحرک‌ها در نظر بگیریم باید گفت این افزایش نرخ در حال حاضر باعث کاهش سودآوری و حتی بعضا زیان‌ده بودن این بسیاری از پتروشیمی‌ها می‌شود و طبیعتا با این شرایط سرمایه‌گذاران خرد و کلان ترجیج می‌دهند دارایی خود را به صنایع سودده انتقال دهند و این خروج سرمایه از صنایع پتروشیمی و پالایشی که تاثیر بزرگی در کلیت بازار دارند، باعث تسری فضای منفی به کل بازار و افت قیمت سهام شد.

با توجه به برگزاری مجامع و بسته بودن بیش از ۱۵ درصد نمادهای تاثیرگذار در بازار، در هفته پیش رو نباید انتظار روند مثبت یا منفی قدرتمند برای شاخص کل را داشته باشیم. به احتمال بسیار زیاد شاخص کل در این هفته تحت تاثیر مجامع و انتشار گزارش‌های فصلی شرکت‌ها روندی پرنوسان با رویکرد منفی خواهد داشت.  این شرایط در تحلیل تکنیکال تحت عنوان تثبیت عدد شاخص کل و در تحلیل فاندامنتال انتظار برای تعیین تکلیف شرکت‌ها در مجامع و انتشار صورت‌های مالی است.

چرا بورس جان نمی‌گیرد؟

کسری بودجه دولت به قدری زیاد است که مسولان اقتصادی به قیمت از بین بردن انگیزه سرمایه‌گذاری در بسیاری از حوزه‌ها و زیر پا گذاشتن حقوق و منافع سهامداران، دست به اتخاذ تصمیمات اشتباه یکی پس از دیگری می‌زنند، با این رویکرد که بتوانند بخشی از کسری بودجه فعلی را جبران کنند. برآیند این تصمیمات نادرست در بازار هفته گذشته نمود پیدا کرد و معاملات بورس از ابتدای هفته، منفی آغاز شد و هر چند در روزهای پایانی، مثبت‌های بازار، جانی دوباره به سهامداران بخشید اما دیری نپایید خبر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به هفت هزار تومان، فعالان این حوزه را به طور مجدد با چالش مواجه کرد.

بازار سرمایه جولانگاه تصمیمات غیرکارشناسی سیاستگذاران شده و تغییرات بی‌حساب‌ و کتاب دیگری همچون افزایش نرخ گاز، افزایش ۴ برابری نرخ عوارض صادراتی محصولات خام و نیمه‌خام معدنی و فولادی از نیم درصد به ۲ درصد، تغییـر مکـرر قوانیـن مربوط بـه فروش یـا عـدم فـروش خـودرو در بـورس کالا، تغییـر قوانیـن مربـوط بـه تسـعیر ارز و ... نیز در کرختی بازار بی‌تأثیر نبوده است.  همه متغیرها نمایانگر جذابیت بازار سرمایه و پررنگ بودن فرصت خرید برای سهامداران هستند. به‌شرط آنکه دولت به بی‌اعتمادی مردم دامن نزند. بزرگ‌ترین ریسک بازار سرمایه در حال حاضر ریسک تصمیمات خلق‌الساعه دولت است. سهامداران حرفه‌ای واقفند که در حال حاضر بهای بسیاری از سهم‌ها از سال ۹۹ نیز کمتر است و در این بازه زمانی بهای دلار و تورم افزایش چشم‌گیری داشته است.

نگاهی به روندهای روزانه

مسیر نماگرهای اصلی تالار شیشه‌ای در بازار امروز به خوبی نشان می‌دهد که قدرت عرضه‌هایی که از ابتدا در بازار وجود داشت، تا پایان معاملات ادامه یافت و خبری از بهبود تقاضا در کلیت بورس تهران دیده نشد که این موضوع می‌تواند علاوه بر نکات ذکر شده در بالا، به نظاره‌گر بودن اهالی بازار در زمان غیاب بسیاری از نمادها به دلیل برگزاری مجامع مرتبط باشد.

پیش بینی بورس فردا یک مرداد ۱۴۰۲
روند روزانه شاخص کل بورس و شاخص هم‌وزن

پیش بینی بورس فردا

با توجه به جمیع نکات ذکر شده و شرایطی که این روزها بورس تهران سپری می‌کند و از آنجا که بسیاری از نمادهای مهم بازار به دلیل برگزاری مجمع بسته هستند، احتمالا فردا نیز شاهد معاملات کم‌رمق و منفی باشیم تا به مرور نمادها بازگشایی شوند و اندک اندک اثر صورت‌های مالی و خبرهای منتشر شده از مجامع شرکت‌ها بر روند معاملاتی سهام خود را نشان دهند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 14
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    شاخص کل بورس تا پایان سال میاد زیر یک میلیون واحد . این خط و این نشان.
    • GB ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      این حرف از کجات در میاری؟
    • آدم IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      چرا شاخص بورس پایین بیاید مگر تورم منفی میشود و مگر شاخص بورس قبلا مثل طلا ۳۰۰ برابر شده ، تازه اینکه به ضرر اقتصاد است خوشحالی ندارد
  • ماکان IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    چه پیش بینی پدر بورس رو در آوردن اقتصاد و بورس ویران شده
  • امامقلی کلباسی IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    س آقایان رییس روسا از اول انقلاب وعده سر خرمن و قول نسیه دادن آقای رئیسی قول حمایت از بورس را داد آقایی دیگر قول داد ارزش یک هزاری را ببره بالا برابر یک دلار بکنه آقایی دیگر قول داد با یک میلیون تومان شغل ایجاد کنه و آقایی دیگر قول داد سه روزه بورس را درست کنه خدا جواب اینطور آدما را بده
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    مشخص و مبرهن هست که فردا و فرداها روند بورس همانند روزهای گذشته منفی و کاهشی خواهد بود . این خط و این نشان. شاخص کل تا پایان سال زیر ۸۰۰ هزار واحد .
  • S d IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    به نظر کارشناسان بورس و اوراق بهادار معتقدند دولت حریص به دلیل کمبود بودجه دست کرده تو جیب شرکت‌های بورس تا تامین بودجه کنه خود باعث از بین رفتن سود شرکت ها کرده و دلیل جان نگرفتن بورس خود دولته به همین دلیل توصیه میکنن وارد بازار سرمایه نشید طلا و ملک رو برای سرمایه گذاری انتخاب کنید.
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      وقتی اقتصاد دچار رکود و اشکال میشه اول تو بورس و اونم ضعیف بروز می‌کنه بعداً در بقیه دارایی ها ، سکه که بی مصرفه و حباب هم داره شدیدتر بعداً دچار کاهش میشه مسکن هم که فعلا در رکوده ولی مسکن هم جای رشد داره چون مورد نیازه و باصطلاح رکود نداره
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      از پانزده سال پیش تا حالا سکه ۲۰۰تا ۳۰۰ برابرشده حالا نوبت رشد بورس و دلاره که با هم حرکت میکنند چون هر دو عقب هستند بورس حداکثر تو همین مدت ۱۰۰ برابر شده و دلار که ۶۰ برابر هردو به دلایل بیهوده پایین نگهداشته شدند سکه حباب مثبت و دلار و بورس حباب منفی دارند
  • دیزی IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    مسئولان. چرادیگه یکدفعه شاخص رابه ۱ میلیون نمی رسانید. ماها سهامداران را که با ترفندهای مختلف به بورس کشاندید وتقریبا چیزی از سرمایه چدین ساله وزحمتکشیده مان نمانده. شاید باشاخص ۱ میلیونی‌ .بدهکارشویم وبودجه دولت هم تامین شود.باشد که ازما راضی باشید
  • جواد IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    خدا ازشون نگذره که پس انداز بیست سال کارگری من را توی جیب دوستان و رانت خوار های خودشون کردند
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    بعضی‌ها حمایت آقای رئیسی ودولت را می‌گویند ولی من می‌گویم کاری ودخالتی ودستکاری در بورس نکنند از هرچه حمایت ارزنده تر است بگذارند بازار خود راه خود راپیدامیکند وسهامدارانش خشنود خیرشان که به مانمیرسد خواهشن شرشان ازسرماکم
  • کامیاب IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    این بورس را دولت بیچاره کرد
  • خودرو IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    نماد خودرو را باز کنید
  • نادر بلال زاده IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    شاخص کل اومد زیر مقاومت روانی دومیلیون و سپس بهش پولبک زد و ریزش شدید درراه است. با اخبار منفی هم این ریزش تایید میشود.هر بالا زدنی فرصت خروج از بازار هست!
  • آدم IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    معلومه همه این نظرات را هم خودتان می‌نویسید چون هیچ نظری از منرا تا حالا منتشر نکردید ، البته نظرات با مضامین مختلفی می‌نویسید که کسی شک نکند!
  • رضا IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    بقرآن سال ۹۹ ماشینمو فروختم سهام بانک دی خریدم هر سهم ۳۶۰ تومن الان شده ۱۰۰ تومن یعنی بعد ۳ سال سرمایه گذاری من میتونم با پول سمندم یه دوچرخه بخرم به همت بورس
  • حسین IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    سلام، مجددا به حرف این آقایان اعتماد کردم، پولی که برای زره زره آن زحمت کشیده بودم، گفتند مستقیم وارد نشوید و به صندوق ها بسپارید، خوب همین صندوق ها هم 20 الی 30 درصد در ضرر هستند، بنظرم پشت این بورس آدمهای هستند که مثل نهنگ ماهی های کوچک را می بلعند وسلام.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار