۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷
نفت ایران و عربستان کی تمام می‌شود؟

آمارهای اوپک نشان می‌دهد ایران طی ۱۲ سال گذشته بیش از ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون بشکه نفت تولید کرده و ذخایر نفتی ایران بیش از ۱۰۰ سال دیرتر از عربستان تمام می‌شود.

تسنیم: سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) در بخشی از گزارش سالیانه خود آمار مربوط به تولید نفت توسط اعضای این سازمان از ابتدا تا پایان سال ۲۰۲۲ را منتشر کرده است.

از زمان اکتشاف نفت تاکنون ۵۷۲ میلیارد و ۱۱۹ میلیون و ۷۶۲ هزار بشکه نفت توسط اعضای اوپک استخراج شده که ۱۳.۸ درصد از این رقم سهم ایران بوده است.

کل نفت استخراج شده از میادین نفتی ایران تا پایان سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۷۸ میلیارد و ۸۵۴ میلیون و ۶۴۵ هزار بشکه بوده است. ایران با این حجم برداشت به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک شناخته شده است.

عربستان با تولید ۱۶۴ میلیارد و ۵۲۰ میلیون بشکه نفت بزرگترین تولیدکننده اوپک از ابتدا بوده است. ونزوئلا نیز با تولید ۷۰ میلیارد و ۶۴۱ میلیون بشکه نفت در رتبه سوم از این نظر قرار داشته است. کویت، عراق، امارات، نیجریه، لیبی، الجزایر، آنگولا، گابن، کنگو و گینه استوایی در رتبه‌های چهارم تا سیزدهم قرار گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش طی ۱۲ سال گذشته یعنی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ بیش از ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون بشکه نفت در ایران تولید شده که برابر با ۳ میلیون و ۱۲۷ هزار بشکه در روز بوده است.

این گزارش کل ذخایر اثبات شده نفت ایران را ۲۰۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه برآورد کرده است که با تولید روزانه ۳ میلیون و ۱۲۷ هزار بشکه‌ای ۱۸۲ سال دیگر تمام می‌شود.

این در حالی است که ذخایر نفت کشوری مثل عربستان با تولید متوسط روزانه ۹ میلیون و ۸۴۷ هزار بشکه که طی ۱۲ سال گذشته به ثبت رسیده بیشتر از ۷۴ سال دوام نخواهد آورد. اوپک کل ذخایر اثبات شده نفت عربستان را ۲۶۷ میلیارد و ۱۹۲ میلیون بشکه برآورد کرده است.

کل ذخایر اثبات شده ۱۲ عضو اوپک به غیر از ایران ۱۰۳۵ میلیارد بشکه برآورد شده و متوسط تولید این کشورها در ۱۲ سال گذشته ۲۶ میلیون و ۷۱۹ هزار بشکه در روز بوده که با این میزان تولید، نفت اوپک تا ۱۰۵ سال دیگر تمام خواهد شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • David IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    یعنی تا 100 سال بعد از پایان نفت عربستان هنوز نفت صرف میشه؟؟

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها