۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
چهارمین هفته برای افت متوالی بورس + پیش بینی بورس هفته

در شرایطی که شاخص کل بورس در دومین هفته مردادماه با کاهش ۰.۳ درصد مواجه شد که کارشناسان بازار سرمایه با ترسیم نقشه راهی تازه، نوید بازگشت روزهای سبز به تالار شیشه‌ای را می‌دهند

فردای اقتصاد: دومین هفته مردادماه در حالی پایان یافت که به جز بازار سهام که شاهد کاهش ۰.۳ درصد شاخص کل بورس بود، در سایر بازارها شاهد رشد قیمت‌ها بودیم. در این میان بیشترین رشد هفتگی از آن بازار سکه با افزایش قیمت ۴.۷ درصد هر قطعه سکه امامی شد. سکه امامی در پایان معاملات هفته گذشته ۲۹ میلیون و ۶۵۱ هزار تومان قیمت خورد. رتبه دوم از آن بازار خودرو شد. شاخص کل خودروی «فردای اقتصاد» در هفته‌ای که گذشت با رشد ۳.۵ درصدی همراه شد. دلار نیز طی دادوستدهای هفته دوم مردادماه رشدی ۳.۲ درصدی را تجربه کرده و وارد کانال ۵۰ هزار تومان شد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته‌ای که یک روز کاری کمتر داشت با ۰.۳ درصد افت تا سطح یک میلیون و ۹۹۳ هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. شاخص کل هم وزن با متحمل شدن کاهش حدود ۰.۸ درصدی شرایط نسبتا سخت‌تری را نسبت به نماگر اصلی بازار را تجربه کرد و در پایان معاملات روز سه‌شنبه به محدوده ۷۰۵ هزار واحدی بازگشت. در این میان ارزیابی ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) در هفته دوم مردادماه، حکایت از تداوم کم‌رمقی معاملات دارد به نحوی که این معیار بورسی در ۴ روز کاری و با مقیاس میانگین هفته در محدوده ۴ هزار و ۹۶۳ میلیارد تومانی به کار خود پایان داد. 

چهارمین هفته برای افت متوالی بورس + پیش بینی بورس هفته
عملکرد هفتگی بازیگران بورسی

به باور برخی از کارشناسان بازار سرمایه بخش عمده کم‌جانی این روزهای بازار سهام نشات گرفته از سیاست‌های یک طرفه تصمیم‌گیران اقتصادی و به عبارتی دولت است. هیجان سیاستگذار در اتخاذ مقررات با محوریت ساماندهی به بازار اما در عمل ایجاد اخلال در نظام عرضه و تقاضا شرایطی را محیا کرده است که عمده معامله‌گران بورسی ترجیح می‌دهند منابع مالی خود را حتی با متحمل شدن زیان از گردونه معاملات بازار سهام خارج کنند. در هفته گذشته عملکرد بورس اوراق بهادار تهران به روایت آمار همان‌طور که اشاره شد منفی بود، در این میان سرمایه‌گذاران خرد نزدیک به یک هزار و ۳۶۲ میلیارد تومان جریان نقد از بازار خارج کردند. عدم اطمینان به آینده بازار با توجه به پیش‌بینی‌پذیر نبودن چشم‌انداز اقتصادی توام با ریسک قانون‌گذار در واقع شرایطی را ایجاد کرده است که عمده سهامداران خرد ناگزیر به فروش و خروج از بازار شوند. با این حال پناهگاه بورسی‌ها همچنان رونق دارد. آمارها نشان می‌دهد که صندوق‌های درآمد ثابت در این ۴ روز کاری توانستند بخشی از سرمایه خارج شده از بازار را جذب کنند به طوری که در مجموع هفته نزدیک به ۴۳۹ میلیارد تومان نقدینگی صرف خرید یونیت‌های سرمایه‌گذاری شد.

نقاط قوت و ضعف بورس کجاست؟

شهیر محمدنیا، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «فردای اقتصاد» پیرامون وضعیت فعلی و چشم‌انداز آتی بازار سهام عنوان کرد: در حال حاضر بازار در محدوده‌ای قرار دارد که بسیاری از سهام افت‌ قابل توجهی را تجربه کرده و بعضا دارای P/E‌های جذابی هستند.

وی خاطرنشان کرد: محدوده فعلی شاخص کل و شاخص هم وزن به لحاظ بنیادی سبب ارزندگی سهام جذاب شده است. از منظر تجزیه و تحلیل نموداری نیز این معیارهای بورسی در نقاط حمایتی موثری قرار دارند. معمولا در این نواحی عرضه‌کنندگان میلی به فروش ندارد چون اساسا فروش زمانی صورت می‌گیرد که معامله‌گر امید داشته باشد که همان سهام را در آینده در قیمت‌های پایین‌تری بتواند خریداری کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است: در حال حاضر چنین دیدگاهی در بین فروشندگان تضعیف شده و عطش فروش تا حدی کاهش یافته است، از طرفی خریداران بالقوه هم وارد بازار نشده‌اند تا بتوانند محرکی برای شروع یک روند صعودی را ایجاد کنند. با نگاهی به ارزش پایین معاملات خرد سهام و شرکت‌های سهامی متوجه خواهیم شد که همچنان محرک مثبتی در بازار وجود ندارد.

محمدنیا در خصوص چرایی این مهم تصریح کرد: دلیل آن را می‌توان در ابهام بسیاری از مصوبات دولتی جست و جو کرد. در هفته‌ای که سپری شد رئیس کمسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که احتمال بازنگری در قیمت خوراک پتروشیمی‌ها وجود دارد، در حالی که این نرخ همچنان اعمال می‌شود. از طرفی برای صنعت پالایشگاهی شنیده می‌شود که موضوع تخفیف لغو شده و شرایط برای این شرکت‌ها همچنان مبهم است.

وی ادامه داد: با وجود این ابهامات نمی‌توان انتظار افزایش ارزش معاملات خرد سهام به عنوان اولین نشانه بازگشت روند صعودی بازار را داشت. در نتیجه برای هفته آینده هفته مثبت ولی نه چندان قوی پیش‌بینی می‌شود. با توجه به‌ افزایش کرک اسپرد پالایشی‌ها، کاهش ترس از وقوع رکود سنگین در ایالات متحده، افزایش خیره‌کننده تقاضا برای نفت در سطح جهان و به ویژه در چین که منجر به افزایش شدید قیمت نفت شده است انتظار می‌رود گروه فرآورده‌های نفتی در هفته آتی لیدری بازار را برعهده بگیرد.

بازی‌خوانی شاخص کل

آرش مجاهد نقی، تحلیگر بازار سرمایه هم در ادامه نکاتی را برای هفته سوم مرداد ماه مهم ارزیابی کرد و ابراز داشت: با توجه به روند مثبت خرید و فروش‌ها، بهبود معاملات حقیقی در روز سه‌شنبه، همچنین نبود اخبار مهم سیاسی و اقتصادی منفی در تعطیلات آخر هفته، پیش‌بینی می‌شود شاخص کل و هم وزن در ابتدای هفته آتی روند مثبتی را آغاز کنند و سمت تقاضای بازار در معاملات روز شنبه قوی‌تر از عرضه‌ها عمل کند.

وی افزود: اکنون نکته‌ای که باید بدان توجه کرد، نه ارزنده نبودن کلیت بازار، بلکه سرمایه‌های ترسیده از ریسک‌های سیستماتیک است. اگر به جزییات معاملات ساعات پایانی روز سه‌شنبه دقت کنیم متوجه خواهیم شد که پس از زمزمه‌های تعطیلی سراسری روز چهارشنبه، روند معاملاتی کمی متفاوت از ساعات میانی بازار شکل گرفت که مشخصا دلیل تغییر روند معاملات و تسریع افزایش قیمت‌ها به دلیل افزایش حجم معاملات، بی‌ربط به اعلام تعطیلی نبود.

این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: برآیند ورود و خروج پول حقیقی در معاملات هفته آتی نشان‌دهنده ورود پول حقیقی است و احتمالا گروه پالایشی و فلزات اساسی مورد توجه بازار قرار خواهند گرفت.

مجاهد نقی معتقد است، مقاومت روانی دو میلیون واحد پیش روی بازار است و پیش‌بینی می‌شود شاهد ثبت کندل سبز هفتگی شاخص کل و شاخص هم وزن باشیم. با توجه به حجم پایین معاملات در روزهای اخیر، کندل هفته آینده کم قدرت و به نوعی نشان‌دهنده اصلاح زمانی بازار خواهد بود.

وی ادامه داد: در مجموع با توجه به آرامش نسبی دلار و حوزه سیاست خارجی در روزهای اخیر، می‌توان امیدوار بود هفته معاملاتی آتی مثبت اما با حجم معاملاتی پایین دنبال شود. بهترین اتفاق تکنیکالی شاخص کل نیز ثبت کندل سبز رنگ بالای دو میلیون واحد است تا روند کف‌سازی جدید این معیار بورسی در هفته‌های باقیمانده از تابستان سرد بورس شکل گیرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار