۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹
خبر خوش ارزی برای صادرکنندگان

متولیان صمت از انعطاف‌پذیر شدن آیین‌نامه رفع تعهد ارزی خبر دادند که مراحل تصویب آن در کمیسیون اقتصادی دولت در حال انجام است.

فردای‌اقتصاد: رفع تعهد ارزی چه سرنوشتی خواهد داشت؟ سیدرضا فاطمی امین در نشست خبری امروز در پاسخ به سوال «فردای اقتصاد» درباره اینکه آیا وعده سال گذشته وی به فعالان اقتصادی در مورد برداشتن رفع تعهد ارزی در سال جاری محقق می‌شود؟، گفت: آیین‌نامه رفع تعهد ارزی در کمیسیون اقتصادی دولت است. سیدمهدی نیازی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این رابطه اظهار کرد: آیین‌نامه نسبتا مطلوبی برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان تهیه شده و در حال سیر مراحل تصویب است. به گفته معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت، روش‌های خوبی برای رفع تعهد ارزی پیش‌بینی شده و زمان‌ها هم نسبتا مطلوب و قابل انعطاف است.

مهر ماه سال ۱۴۰۰ وزیر صنعت، معدن و تجارت در نخستین حضورش در جمع فعالان اقتصادی وعده برداشتن تعهد ارزی از سال ۱۴۰۱ را داد. سیدرضا فاطمی‌امین در صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرد که دلیل ایجاد تعهد ارزی در سال ۱۳۹۷، تحریم ‌شدن کشور و کاهش درآمد ارزی بود و به دلیل عدم ‌تعادل، دولت مجبور بود که به درآمد ارزی خود نظارت داشته باشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت که در دوران گذار به ‌سر می‌بریم که به اعتقاد وی این دوران بین ۶ تا ۹‌ماه باید طول بکشد، بنابراین طبق برنامه‌ها سال ۱۴۰۱ نباید دیگر تعهد ارزی داشته باشیم.

رفع تعهد ارزی از سال ۱۳۹۷ و همزمان با تلاطم‌های ارزی الزامی شد. الزام صادرکننده به بازگشت ارز به کشور به‌واسطه تعهد ارزی مورد انتقاد فعالان اقتصادی قرار گرفت و البته دست‌اندازهایی را برای صادرکنندگان ایجاد کرد، چراکه مسیرهایی که برای آنها به‌منظور ورود ارز به کشور تعیین ‌شده بود، محدود بود. هرچند به تدریج مشکلات ناشی از رفع تعهد ارزی کاهش یافت، اما همچنان این مساله برای فعالان اقتصادی معضلی جدی محسوب‌ می‌شود و این موضوع همچنان خبرساز است. هفته گذشته نیز جمعی از نمایندگان مجلس پیگیر تغییر مهلت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان فرش دستباف شدند. این مهلت در حال حاضر یک‌ساله است، اما فعالان این حوزه معتقدند باید بازنگری شود. صادرکنندگان سایر کالا نیز مهلت سه تا چهارماهه برای بازگشت دلارها را کافی ندانسته و تحریم‌ها و اثر آن بر نقل و انتقالات بانکی را چالش جدی در حوزه صادرات می‌دانند. 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار