۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
موتور بورس تهران روشن شد؟

بازار سهام امروز با رشد حدود ۲ درصدی شاخص کل، بازپس گیری کانال دو میلیون واحدی، رشد ارزش معاملات و ورود پول حقیقی همراه شد. چه محرک‌هایی برای بورس تهران در مسیر رشد مشاهده می‌شود؟

فردای اقتصاد: شاخص کل بورس تهران در نخستین روز کاری سومین هفته مردادماه، توانست پس از ۴ روز مجددا ابرکانال ۲ میلیون واحدی را از آن خود کند. این نماگر معاملات روز شنبه را با رشد ۱.۹۸ درصدی (معادل ۳۹هزار واحد) به پایان رساند و به محدوده دو میلیون و ۳۳ هزار واحد رسید. امروز ۷۹ درصد از نمادهای معاملاتی با رشد قیمت همراه شدند و شاهد باقی ماندن صف خریدی به ارزش ۵۴۰ میلیارد تومان در ۱۲۲ سهم بودیم. از نکات حائز اهمیت معاملات روز شنبه بورس تهران، خالص خرید مثبت سهامداران حقیقی و رشد نسبی ارزش معاملات خرد سهام بود. جایی که شاهد ثبت بالاترین خالص خرید سهامداران خرد از ۲۷ تیرماه به میزان ۳۵۰ میلیارد تومان بودیم. ارزش معاملات خرد سهام نیز پس از ۱۱ روز کاری به کانال ۶ همتی بازگشت و رقم ۶۴۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد.

استقبال پالایشی‌ها از رشد قیمت نفت

رشد قیمت‌های جهانی خصوصا در زنجیره انرژی سبب رسیدن کرک اسپرد پالایشی‌ها به نزدیکی سقف سالانه آن شده است. قیمت نفت در پایان معاملات روز جمعه بیش از یک دلار در هر بشکه افزایش یافت تا ششمین هفته متوالی افزایش قیمت را ثبت کند. به اعتقاد تحلیلگران انرژی علت اصلی افزایش قیمت نفت طی هفته های اخیر نگرانی سرمایه گذاران از کاهش تولید عربستان سعودی و روسیه و تمدید این کاهش تولید تا سپتامبر بوده است. عربستان سعودی روز پنجشنبه کاهش تولید داوطلبانه نفت خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز تا پایان سپتامبر تمدید کرد و احتمال را برای تمدید بیشتر باز نگه داشت. روسیه نیز تصمیم گرفته است تا صادرات نفت خود را در ماه آینده ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد. موضوعی که در معاملات امروز بورس تهران نیز مورد توجه قرار گرفت تا ضمن ورود پول به زیرمجموعه‌های این گروه، شاهد رشد میانگین قیمت ۳.۵ درصدی سهام پالایشی باشیم.

فرصتی کالایی برای بورس کالامحور

رشد قیمت‌ها در بازار جهانی تنها محدود قیمت نفت نبود و بررسی‌ها نشان می‌دهد در بحبوحه امید به بهبود تقاضای چین، قیمت روی به بیش از ۲۵۰۰ دلار در هر تن رسیده است که بالاترین حد خود از ابتدای ۲۰۲۳ است. پکن متعهد شده است که حمایت بیشتری برای تقویت رشد با تمرکز بر رشد تقاضای داخلی ارائه کند، در حالی که از اقداماتی برای حمایت از سرمایه گذاری خصوصی و توسعه مناطق توسعه نیافته در کلان شهرها نیز پرده برداری کرده است. مس نیز حالا به بالاترین حد خود در سه ماه اخیر رسیده است. قرمز فلز سرخ با افزایش خوش‌بینی نسبت به تقاضای چین و افزایش ریسک عرضه در شیلی حمایت می شود. در سمت تقاضا نیز مقامات پکن قول حمایت بیشتر از بخش املاک و مستغلات را داده است که انتظار می‌رود نیاز به کالاها را در مصرف‌کنندگان اصلی فلزات افزایش دهد. به نظر می‌رسد این چشم‌انداز مثبت می‌تواند به عنوان فرصتی برای افزایش سودآوری شرکت‌های کامودیتی‌محور بورس تهران تلقی شده و پس از افت‌های اخیر قیمت سهام، به جذابیت هر چه بیشتر آن‌ها منجر شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    خیر بورس نابود شده بورسی وجود ندارد در برابر تورم و گرانی فقط و فقط در هر شرایط و زمانی مسکن ملک ارز و طلا بورس محل رانت خواری دولت و مجلس است
  • عبدالباسط معماری صلغی US ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    درودبرشما
  • US ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    موتور خروج سرمایه از کشور پرقدرت تر روشن شده

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار